Jag har funderat länge på att skapa en hemsida vars syfte är att fiska in lite cash. Jag har hållt på med webdesign i snart fem år, men har inte riktigt tagit steget till att bli en riktigt bra kodare. Jag lärde mig grunderna i såväl html som php och asp innan jag helt och hållet började använda designläget i dreamweaver, kanske är dumt, men otroligt bekvämt. Jag får givetvis använda kodläget ibland också, men jag vill alltså göra klart för er att jag bara har grunderna i kodning, och undrar;
Hur enkelt kan jag koppla en sökfunktion på min sida till några andra sidors databaser? Tanken är att man ska kunna söka efter t.ex. en film och få upp resultat från de sidor som jag kopplat in. Jag tänkte alltså främst på affiliates.
Givetvis är detta inte hela sidan, utan bara en funktion, jag vet mycket väl att jag aldrig skulle kunna sno besökare från pricerunner etc på detta sätt.
Men frågan är alltså, är det möjligt? Och är det enkelt?
Att koppla rakt mot andra sidors databaser är bara att glömma, vem skulle tillåta dig att göra det? :)
Men det som finns är t.ex "product feeds" på Tradedoubler.
Det är text- eller xmlbaserade filer med produktlistor från företag som har valt att ha detta på Tradedoubler.
Du "laddar hem" listan t.ex 1 gång varje dygn och läser in i din egna databas som sedan visar det på din sida.
Länkningen går direkt till företagets sida och genomförs då ett köp av någon som gått via din länk får du provision.
Provisionen kan variera något beroende på annonsör.
Hoppas detta hjälpte dig något, Lycka till!
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e