webForumDet fria alternativet

Projektarbete, hjälp att hitta frågeställning

Webbutveckling

7 svar · 4 066 visningar · startad av Hampan90

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg
Frågan#1

Hej, jag ska snart starta upp kursen Projektarbete nu i 3:an på gymnasiet.

Jag har länge tänkt att starta upp en större webbportal inom ett visst ämne..Runt en viss Tv-spels konsoll..

Problemet jag har nu är att jag vart rätt sågad idag..

"Det är inte så enkelt att bara göra en webbplats" Man måste ha en djupare tes/frågeställning att jobba efter..

Man kan tex göra en webbplats som i sig löser en fråga inom tex ett företag.. Tex" Hur kan man genom ett webbplats höja ett företags effektivitet"

DVS, om jag ska kunna dra igenom detta projekt (som jag tror kommer ge mig MYCKET erfarenhet i lite mer avancerad webbutveckling) så måste jag jobba efter en bra fråga/tes som jag sen ska svara på..

Har någon där ute någon ide om vad jag kan ha för frågeställningjag kan jobba efter?

De jag har fått fram nu är:
Hur design påverkar en sites framgång?

Behöver verkligen hjälp!

// Hampus

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Utforska möjligheten att genom en [social] webbplats höja intresset för en produkt.

Desto mer vag och abstrakt din tes är, ju större handlingsutrymme får du.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Hampan90 skrev:

Hej, jag ska snart starta upp kursen Projektarbete nu i 3:an på gymnasiet.

Jag har länge tänkt att starta upp en större webbportal inom ett visst ämne..Runt en viss Tv-spels konsoll..

Problemet jag har nu är att jag vart rätt sågad idag..

DVS, om jag ska kunna dra igenom detta projekt (som jag tror kommer ge mig MYCKET erfarenhet i lite mer avancerad webbutveckling) så måste jag jobba efter en bra fråga/tes som jag sen ska svara på..

Har någon där ute någon ide om vad jag kan ha för frågeställningjag kan jobba efter?

De jag har fått fram nu är:
Hur design påverkar en sites framgång?

Behöver verkligen hjälp!

// Hampus

Kanske lite överkurs för dig, eller vad vet jag.

Du skulle kunna välja X antal företagssidor, säg 3 st. Se dock till att du kan ta reda på vilka företag som ligger bakom dessa, så tar du och gör:

1. Användarvänlighets tester av dessa 3 hemsidor.

2. Intervjuar företagen som skapat dessa hemsidor och tar reda på om de har gjort användartester, för att ta reda på användarvänligheten.

3. Jämför användarnas tycken om hemsidorna, dvs deras funktionalitet, tar det lång tid för dem att ta reda på specifika saker etc.

Då kan man se vilka hemsidor som är "mest" användarvänliga samt hur de står i relation till hur företagen har testat användarvänligheten.

Kan ju vara en grej, i och med att du inte har så jättelång tid på dig och därmed svårt att mäta en hemsidas effektivitet.
----

Alternativt är att du skapar två hemsidor till ett företag, bara för projektets skull.

1. ) En hemsida gör du bara på känn. "så här tycker jag det är bäst, här bör menyn bara etc".

2. ) Följer "Best practice" och regler från böcker om "Computer Interaction Design". Ex. Här skall man placera menyn bäst för att snabbast hitta den.. man bör använda denna typ av färger.. etc etc.

Sedan testar man dessa två hemsidor på en grupp om säg, 11 personer. Helt olika på varje sida (men inom samma målgrupp) och gör samma tester som i idéen ovan.

Finns mycket att göra. :) Problemet är bara att formulera sin forskningsfråga och syfte.

Tack för er svar!

Jag tror inte att Fredde Mannen förstod riktigt vad jag menade, kanske formulerade mig dumt..

Jag vill allttså skapa en helt ny webbplats från grunden, men jag måste ha en tes/trågeställning.

DVS, jag vill inte jobba med olika företagssidor..
Förstår du hur jag menar?

DVS, Jag vet "metoden" men inte frågeställningen i mitt projekt.

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Ska du bara bygga en webbplats eller ska det också finnas en skriftlig uppsats också? Om det ska finnas en skriftlig uppsats så kan du läsa vidare ;)

"Hur kan man genom ett webbplats höja ett företags effektivitet?", detta är väl din frågeställning gissar jag och resten av texten tycker jag är subjektiva uppfattningar som egentligen inte har någon teoretisk betydelse. Att t.ex. använda andra vetenskapliga uppsatsers slutsatser samt deras avgränsning och utifrån dessa komma fram till en egen men ändå en existerande fråga.

Dessutom är din fråga väldigt öppen och skulle kunna forskas på i all evighet utan du måste begränsa den mycket mer. Exempelvis "webbplats" kan tolkas på väldigt många olika vis, är det en kollaborationsportal, innehåller den tjänster eller vad representerar en webbplats? Likadant med "effektivitet", effektivitet inom vilka område av en organisation? Kommer ekonomiansvariga bli mer effektiva p.g.a. en "webbportal" eller HR ansvariga?

Så mitt tips är att läsa om liknande vetenskapliga uppsatser och utifrån dessa se vad som inte skrivits om mycket tidigare eller uppsatser som har väldigt liknande och bygga din frågeställning utifrån det.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Hampan90 skrev:

Tack för er svar!

Jag tror inte att Fredde Mannen förstod riktigt vad jag menade, kanske formulerade mig dumt..

Jag vill allttså skapa en helt ny webbplats från grunden, men jag måste ha en tes/trågeställning.

DVS, jag vill inte jobba med olika företagssidor..
Förstår du hur jag menar?

DVS, Jag vet "metoden" men inte frågeställningen i mitt projekt.

Min del av det hela kan väl rikta sig mot denna:

"Hur design påverkar en sites framgång?"

I och med att design dels handlar om användarvänlighet, men givetvis också om det grafiska utseendet, inte bara placeringen av saker eller mängden av rätt information på rätt ställe.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

"Hur utvecklar man en avancerad webbplats?"
där syftet med din uppsats alltså blir att beskriva hur du gjort när du utvecklat en webbplats, från idé till färdig sajt.

Viktigt då att du INTE sätter dig ner och börjar programmera direkt, utan att du planerar din utveckling ordentligt så att du kan motivera varför du gör på ett visst sätt.

Definiera en målgrupp som är tänkt att använda din webbplats. Hitta några olika testpersoner från den målgruppen och låt de styra funktionaliteten. De vill kunna göra si och så, alltså löser du deras "problem" genom att bygga in såna funktioner. Du kan också hämta inspiration från X antal liknande sidor som alla har de avancerade funktionerna A, B och C. Alltså finns det förmodligen ett behov av funktionerna A, B och C på din sida. (Plus egna som du säkert kommit på själv.) Det ska finnas bra anledningar till att du väljer en viss design, version av HTML, val av scriptspråk/databas/hosting service etc. Undvik "det bara blev så". Och i slutändan låter du dina testpersoner utvärdera webbplatsen, så att du liksom knyter ihop säcken. :)

Tack för era svar... efter jag har pratat med min lärare så kommer jag köra på någon tes eller påstående..
Såsom "Jag anser att det finns ett behov av en samlingsplats för XXXX intresserade"

Något sådant.. får se hur jag gör.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)