webForumDet fria alternativet

Webbutveckling <-- vill lära

Webbutveckling

4 svar · 776 visningar · startad av Hansen88a

Medlem sedan aug. 200849 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Började med å göra lite HTML sidor för 5 år sen å göra tillhörande photoshop design till. Men testade bara detta och slutade helt efter några månader.

Så nu har jag bestämt mig för att ta upp det igen och verkligen satsa på det.

Så mina frågor är:

*Vilka kodspråk skall man lära sig idag för webbutveckling? Vill kunna göra dom flesta typer av hemsidor, är dock inte intresserad av Flash.

*Kan ni tipsa om några guider eller andra knep på lära sig?

*Vad är andra steget efter vanlig enkel HTML kod?

Frågorna är lite ospecificerade men är svårt för mig å förklara tydligare :P

MVH
Patrik

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Hansen88a skrev:

Hejsan!
*Vilka kodspråk skall man lära sig idag för webbutveckling? Vill kunna göra dom flesta typer av hemsidor, är dock inte intresserad av Flash.

HTML, CSS, JavaScript, XML, PHP/ASP, MySQL/Access. I den turordningen är väll rätt bra.

Hansen88a skrev:

*Kan ni tipsa om några guider eller andra knep på lära sig?

sidan
http://www.webdesignskolan.se/
har nog svar på alla dina frågor.
Det bästa sättet att lära sig är att lära på sitt eget sätt. Mitt eget sätt är att bestämma mig för att göra en sida med vissa saker ex. en sida som slumpar fram historier ur en databas, och inte ge mig förrän sidan är ute. (den sidan heter förövrigt http://fun.axplock.com ;) )

Hansen88a skrev:

*Vad är andra steget efter vanlig enkel HTML kod?

Lite JavaScript är aldrig fel om du vill skapa kanske lite liv och kul på din sida. För att skapa ricktigt snygga sidor är det CSS och lager hantering du ska sattsa på. Vill du däremot ha en mer formulär och räknare är ASP/PHP eller Perl nästa steg. Allt beror på var du vill gå. Du är redan vid ett vägval, vilken väg som passar dig bäst vet bara du (eller så får du som jag inse det när kritiken kommer :) )

Lycka till.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Kopierar lite svar från mig i gammal tråd:

aasah skrev:

Här är annars några verkligt bra tutorials som jag ramlade över för några år sedan:
HTML Beginner
CSS Beginner
HTML Intermediate
CSS Intermediate
HTML Advanced
CSS Advanced
De är på engelska men beginner delen förutsätter verkligen inga förkunskaper överhuvudtaget. Varefter de så sakteliga bygger upp mot rätt avancerade höjder.

De bör gås igenom i samma ordning som de är länkade. (I alla fall om man är nybörjare.) Och ja, läs CSS-delen också, du lär behöva det.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Mr T skrev:

Vill du däremot ha en mer formulär och räknare är ASP/PHP eller Perl nästa steg. Allt beror på var du vill gå. Du är redan vid ett vägval, vilken väg som passar dig bäst vet bara du (eller så får du som jag inse det när kritiken kommer :) )

Lycka till.

Satsa mer på modernare saker. ASP.NET eller PHP, eller varför inte JSP med Javabeans.

Perl börjar väl dö ut mer och mer.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Perl börjar väl dö ut mer och mer.

Du har så rätt!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)