webForumDet fria alternativet

Upphovsrätt osv. (Mashups)

Webbutveckling

3 svar · 542 visningar · startad av wiggo

Medlem sedan mars 200615 inlägg
Frågan#1

Hej.

Mashups dvs. att man tar data från flera andra ställen(sidor,webbtjänster m.m.) och presenterar på ett nytt sätt är ju ganska trendigt.

Jag är lite nyfiken på att försöka skapa något i rent utbildningssyfte och sedan gå vidare och kanske lansera något om jag får en bra idé.

Men vad gäller angående upphovsrätt på nätet egentligen? Kan man "sno" information från andra och presentera på sin egen utan rättsliga påföljder?

Jag hade inte tänkt att "sno" något egentligen utan bara visa upp informationen och sedan länk vidare till den ursprungliga sidan.

Vad gäller?

Mailade Blocket.se med denna frågan och de sa att det var helt förbjudet. Drog de en vals eller stämmer det?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

wiggo skrev:

Vad gäller?

Mailade Blocket.se med denna frågan och de sa att det var helt förbjudet. Drog de en vals eller stämmer det?

Du har rätt att "citera" delar av vad-det-nu-är och publicera som du vill om du anger källan. Sen är ju frågan om hur stor "del" som är rimlig i varje enskilt fall.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Problemet är inte upphovsrätten, eftersom korta textstycken som rubriker inte uppnår verkshöjd och därför inte omfattas av upphovsrätt. Vad som däremot kan ställa till problem, och som inte är helt klarlagt är Katalogskyddet. Som skyddar den som sammanställer data från att någon kopierar den.

En notis angående Allaannonser vs. Blocket är att Blocket drog tillbaka sin anmälan och samarbetar nu (om jag förstår det rätt) med dem istället.

Sedan kan ju givetvis hemsidan som du "snor" informationen från blockera dig tekniskt och hindra dig att komma åt deras data.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)