webForumDet fria alternativet

Webbutveckling

Webbutveckling

12 svar · 654 visningar · startad av nordan

Medlem sedan juni 2000949 inlägg
Frågan#1

Vet ni vad webbfirmor tar för att utveckla en sida som sedan skall gå att uppdatera via webben. Alltså dom som beställt sida skall kunna göra nyhetsinlägg m.m.

Det skall finnas möjlighet att ha en huvudsida och under detta skall det ligga 5 stycken typ avdelnigssidor. (Dock inget företag)

Dessa fem skall kunna uppdatera och lägga till info utan att blanda in någon webbfirma efter det är klart.

Ett ca pris??

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Lite OT men om det handlar ändå om en enklare system så varför inte kika på open source blog-system typ Wordpress osv?

Med dessa kan valda användare skriva nyheter med Word-liknande editor.

Att skapa ett enkelt system kommer ändå att kosta mycket om det skall göra från grunden och bra! Allt från 400-1000+ kr/h skulle jag tippa på att det skulle kunna kosta.

Företaget jag jobbar på tar tydligen 800-1400kr/h.

Tack för svaret. Det är så att jag skall inte göra sidan, Det var en som fråga mig om hur mycket det skulle kosta.
Hur många timmar skulle men ca fakturerea då?

Hur många timmar tog det att göra den? :P

Har personen i fråga mycket erfarenhet? Då han/hon inte vet hur mycket man bör ta så gissar jag att personen inte är så erfaren.

Det beror väl lite på hur bra han(hon) är som gjort systemet. En erfaren utvecklare kan rimligtvis göra programmet snabbt och bra. En erfaren utvecklare kan i förväg "se" möjliga problem. En erfaren utvecklare använder sig utav välkända metoder för att skapa ett program.

En utvecklare med mindre erfarenhet (t ex stduerande/nyutexaminerad) kommer med all säkerhet att kräva mer tid för samma arbete samt att programmet kommer säkerligen innehålla fler buggar som i sig kommer att behöva ytterligare tid osv osv...

Summa summarum: din kompis bör nog kunna evaluera sitt eget värde först.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Sen den där vanliga orsaken till missförstånd: Folk som inte är så inne i terminologin kallar en hel webbplats för en "webbsida". Och när dom då snackar med folk i branschen som verkligen menar en enda sida, så blir det kajko.

Alltså: Är det verkligen en enda sida, eller en webbplats med många sidor där varje sida ska vara redigerbar via en browser?

Hela frågan är typ "hur långt är ett snöre". Den måste specificeras MYCKET bättre.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Flyttas till "Webbutveckling - Övrigt" då det inte gäller "Internet & Webbtjänster".

Det hon frågade var hur mycket det kosta att utveckla en webbplats.
Det är till en början en huvudsida och 5 avdelningssidor med uppdateringsfunktioner. Att lägga in ny text och bilder på undersidorna.

Det är ingen som i nuläget skall utveckla något. Utan det är en budgetfråga.

Mellan tummen och pekfingret, hur mycket kostar det?? Ingen som vet?

Bättre specs säger jag.

"Att lägga in ny text och bilder på undersidorna."

Skall editorn vara Word-lik? Skall man kunna skriva källkod? Behöver ni en funktion för uppladdning och hantering av bilder?

Att skapa en modul för bildhantering kommer också att ta tid om man inte har möjlighet att använda en färdig modul, fast den måste ju också bakas in och testas osv.

Snabbt sagt så kommer priset lätt upp i tiotusentals kronor (kundmöten, kravspecs, planering, design, själva utvecklingen av programmet, testfasen, leverering osv).

Det är det lilla jag vet om detta.
Men jag antar att det skall vara mera Word-likt. Och att bilderna måste självjusteras till sidan. Så man slipper den kunskapen.

Det beror helt på, hur mycket funktioner som måste implementeras.

Priset kan vara allt från några tiotusen kronor och uppåt.

Det är svårt att sätta ett pris då det saknas en ordentlig kravspecs.

Om det inte behövs fler avancerade funktioner än en artikel-funktion så rekommenderar jag att ni väljer t ex en färdig blog-system eller ett CMS.

T ex med Wordpress så kan man skriva artiklar och infoga bilder. Wordpress har en modul för hantering av uppladdade bilder.

Vad tar en webbfirma för att fixa en sådan då? Vad kan det ta 6-7 timmar??

Om man vänder på allt
en budget på 250' kr är det lite i överkant?

Jag skulle kunna tänka mig ca 60 - 80' kr

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Det beror ju helt på vad för "webbfirma" du vänder dig till. En av de större bolagen skulle säkert komma i de beloppen som du nämner. Men om du istället kontaktar ett mindre bolag som jobbar med att anpassa wordpress kan du säkert komma undan med 6000-10000 kr (exkl. moms) beroende på hur avancerat system och grafik du efterfrågar. För i ditt fall låter det nästan som standard wordpress med ett anpassat tema.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)