webForumDet fria alternativet

Bakgrundsbilder repeat, 1px?

Webbutveckling

2 svar · 502 visningar · startad av Boye

Medlem sedan nov. 200781 inlägg
Frågan#1

Ofta när jag gör menyer osv så skapar jag en "bild" som jag sedan kör repeat x så att man får samma hela vägen. Jag gör dem 1px breda då.

Men jag märker ibland att det kan bli lite "error" i webbläsare (IE i alla fall) och vissa bilder inte visas så bra, så ibland (mycket sällan dock) så blir det små luckor på 1 px i menyerna.

Jag har sett att vissa andra personer väljer att göra sina meny-bilder 10 eller 20 px breda, trotts att de ser likadana ut på x-hållet. Men då blir bilderna större och segare att ladda tänker jag. Eller är det så att det endå är jobbigt för webläsarna att visa samma bild så många gånger (istället för att visa en större bara några få gånger). Så på så vis kanske 10-20px bredd laddar bättre? Och sedan kanske mindre av dessa "error"? Hur brukar ni göra? :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Boye skrev:

Ofta när jag gör menyer osv så skapar jag en "bild" som jag sedan kör repeat x så att man får samma hela vägen. Jag gör dem 1px breda då.

Men jag märker ibland att det kan bli lite "error" i webbläsare (IE i alla fall) och vissa bilder inte visas så bra, så ibland (mycket sällan dock) så blir det små luckor på 1 px i menyerna.

Jag har sett att vissa andra personer väljer att göra sina meny-bilder 10 eller 20 px breda, trotts att de ser likadana ut på x-hållet. Men då blir bilderna större och segare att ladda tänker jag. Eller är det så att det endå är jobbigt för webläsarna att visa samma bild så många gånger (istället för att visa en större bara några få gånger). Så på så vis kanske 10-20px bredd laddar bättre? Och sedan kanske mindre av dessa "error"? Hur brukar ni göra? :)

Förr var det en regel att inte göra bilder för smala eftersom en del läsare fick problem med repeat. Egentligen borde det ju vara fixad nu, men tydligen inte....

Själv gör jag såna bilder 20-30 px breda av två skäl: Dels är det enklare att verkligen se i t.ex. Photoshop hur bilden ser ut vid bl.a. redigering. Det är ju i princip omöjligt med 1px bredd. Dels har folk fan så mycket snabbare lina nuförtiden att det som regel spelar avsevärt mindre roll.

Medlem sedan nov. 200781 inlägg

Aha, aa kanske värt att börja öka mina lite också, till 10 px i alla fall :) Tack för hjälpen.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)