Jag står inför en ganska stort uppgift. Jag ska nämligen migrera mitt egenhändigt programmerade forum till senaste versionen av vBulletin, dvs samma som Webforum drivs av. Nu undrar jag helt enkelt om det är någon här som har erfarenhet av denna migreringsprocess och som kanske själv har gjort denna manöver? Alla tips och erfarenheter är guld värda för mig i det här läget.
Den som vill kika lite närmare på flyginternetportalen Flygfyren kan göra det på https://www.flygfyren.nu.
Som jag skrivit tidigare så löste jag det genom att bygga ett sql-script.
1. Installera vBulletin och framför allt databasen.
2. Gör ett sql-script som döper om dina tabeller och fältnamn till det format som vBulletin använder. myusers.myuserid och myusers.myname blir således vb_user.userid respektive vb_user.username och liknande.
3. Kör scriptet, klart. ;)
Det tar lång tid och kräver att man sätter sig in i hur vBulletins databas är uppbyggd. Men om det enbart rör sig som ett forum med tabeller såsom användare, forum och inlägg bör det gå hyfsat snabbt.
I vBulletin finns ju ett importverktyg som heter Impex som tillhandahåller ett antal fördefinierade importskript. På vbulletin.com fick jag tipset att först konvertera mina tabeller till samma format som forumet phpbb2 har och därefter köra importmodulen. Av det jag kunde se av phpbb2:s databasstruktur så verkade den inte fullt så komplex som vBulletins och kanske därmed är en enklare väg att gå än att konvertera direkt till vBulletins struktur. Vad tror du om det? Delar du den uppfattningen?!
Så här långt har jag gjort en provinstallation av vBulletin. Jag har även genom att lägga till användare/skapa nya trådar/skapa ny inlägg försökt utröna vilka tabeller i databasen som påverkas av de olika aktiviteterna.
Om phpbb2 är mindre komplext och om folket på vbulletin.com föreslår att du gör på det sättet så tycker jag att det är en säker process som du kan köra på.
Annars är det förstås bäst om man själv anpassar det man har gjort direkt till vb-formatet, om du är redo att tackla det.
Ja, det fungerar väl lika bra att manuellt migrera till phpBB och sedan automatiskt till vBulletin.
Om phpBB är enklare behöver du heller inte lära dig hela vBulletins databasstruktur, vad de olika fälten innebär och så vidare. Då kan Impex själv fylla i de standardvärden som saknas vid migreringen.
Egentligen är det inte så avancerat. Döp om några fältnamn och kör scriptet. Det är mest en fråga om tid. Och dubbeltesta flera gånger så att du är säker på att alla relationer förs över intakt. Det är ju inte så roligt att sparka igång ett skarpt forum och upptäcka att alla inlägg helt plötsligt inte är knutna till någon tråd. ;)
Annars är det förstås bäst om man själv anpassar det man har gjort direkt till vb-formatet, om du är redo att tackla det.
Leon, tack för dina synpunkter. Självklart så föredrar jag att göra konverteringen direkt till vBulletin. Vad det handlar om är jag vet fullt ut vilka tabeller som berörs när jag exempelvis skickar in en data för en användare, tråd eller ett inlägg. Det är enligt min mening inte bara en tabell utan flera som berörs för varje typ av import.
Pace skrev:
Egentligen är det inte så avancerat. Döp om några fältnamn och kör scriptet. Det är mest en fråga om tid. Och dubbeltesta flera gånger så att du är säker på att alla relationer förs över intakt. Det är ju inte så roligt att sparka igång ett skarpt forum och upptäcka att alla inlägg helt plötsligt inte är knutna till någon tråd. ;)
Jag inser att det här är en rätt mödosam process men det måste bli gjort. Det alternativ som jag har nu är inte hållbart i längden. I nuläget känner jag verkligen att jag lägger tiden på fel saker. Hjulet är redan uppfunnet! :)
Pace, du råkar inte ha någon dokumentation, sedan din migrering, om vilka tabeller som påverkas/ska påverkas vid en import?!
Pace, du råkar inte ha någon dokumentation, sedan din migrering, om vilka tabeller som påverkas/ska påverkas vid en import?!
Tyvärr inte, jag gjorde min tabellstruktur väldigt lik vBulletin från början, så det handlade mest om att lägga till det nya samt bygga några script för att lägga över informationen. Dessutom är det fyra, fem år sedan.
Jag föreslår att du testar dig fram. Skapa ett phpBB-forum och jämför skillnaderna i tabellstruktur. Då bör du få en ganska rimlig uppfattning om hur det ska se ut. Du kan ju annars börja med en gammal vBulletin-installation som är enklare.
Nu har jag dissekerat alla de tabeller som har med användaren att göra i vBulletin. Följande tabeller behöver jag skjuta in information i:
User
Userfield
Usertextfield
Eftersom jag stämmer av detta direkt när installationen är gjord så får jag väldigt bra hjälp då alla tabeller inte ens innehåller någon information. Då blir det lätt att urskilja vad som är vad.
Ett problem som jag har stött på är att adminkontot har userID 1. Det id-numret har mitt användarkonto på Flygfyren. Hur löser jag detta på bästa sätt när jag för över alla användare?!
Ett problem som jag har stött på är att adminkontot har userID 1. Det id-numret har mitt användarkonto på Flygfyren. Hur löser jag detta på bästa sätt när jag för över alla användare?!
Precis, admin användaren skiljer sig inte från alla andra användare, så när som på grupptillhörighet / rättigheter, så skriv över den användaren som redan finns, eller spara "över" anv. namn + lösenord från flygfyren till det kontot.
Tack, då vet jag. När jag gjorde i ordning config.php innan jag installerade vBulletin så fick jag tala om vilket ID-nummer som skulle vara adminkontot. I det här fallet var nr 1 default, vilket innebär att det är mitt användarkonto som kommer bli det i den nya plattformen. Tror man kan sätta detta nummer till vilket nummer som helst så länge det finns användare kopplat till det. Ska man ha ett superadminkonto som bara är till för det ändamålet? Vad är brukligt?
En annan fråga. Jag har nu suttit och anpassat vBulletin och lagt till fält så att det matchar den information jag har i mitt nuvarande forum. Känner också att jag börjar få grepp om själva processen. När jag är klar med anpassningen, kan jag exportera ut det tomma forumet och sedan importera det när jag installerat min skarpa version av vBulletin när det är dags för migrering? På så sätt har jag ju redan all grundkonfiguration klar och kan då direkt köra importskripten och vinna lite tid.
Tack, då vet jag. När jag gjorde i ordning config.php innan jag installerade vBulletin så fick jag tala om vilket ID-nummer som skulle vara adminkontot. I det här fallet var nr 1 default, vilket innebär att det är mitt användarkonto som kommer bli det i den nya plattformen. Tror man kan sätta detta nummer till vilket nummer som helst så länge det finns användare kopplat till det. Ska man ha ett superadminkonto som bara är till för det ändamålet? Vad är brukligt?
Nja, att du anger ditt id-nummer i config.php har bara betydelse när du ska köra sql-frågor manuellt (och liknande Gudshandlingar) eftersom det ger total kontroll över all data. Du ställer fortfarande in administratörskontot via kontrollpanelen.
Läs i manualen kring det.
lillebror skrev:
En annan fråga. Jag har nu suttit och anpassat vBulletin och lagt till fält så att det matchar den information jag har i mitt nuvarande forum. Känner också att jag börjar få grepp om själva processen. När jag är klar med anpassningen, kan jag exportera ut det tomma forumet och sedan importera det när jag installerat min skarpa version av vBulletin när det är dags för migrering? På så sätt har jag ju redan all grundkonfiguration klar och kan då direkt köra importskripten och vinna lite tid.
Du kan exportera språk och stil (styles) som en egen fil som du sedan importerar in i din nyinstallation. Om du däremot menar inställningarna tycker jag att du bör testa först och se att det verkligen fungerar. Risken finns ju annars att du får lägga ned dubbelt arbete.
(Vilket det visserligen minst blir om du måste testa först, så skippa allt det och gör det efteråt i stället. ;))
Nja, att du anger ditt id-nummer i config.php har bara betydelse när du ska köra sql-frågor manuellt (och liknande Gudshandlingar) eftersom det ger total kontroll över all data. Du ställer fortfarande in administratörskontot via kontrollpanelen.
Då är jag med.
Pace skrev:
Du kan exportera språk och stil (styles) som en egen fil som du sedan importerar in i din nyinstallation. Om du däremot menar inställningarna tycker jag att du bör testa först och se att det verkligen fungerar. Risken finns ju annars att du får lägga ned dubbelt arbete.
(Vilket det visserligen minst blir om du måste testa först, så skippa allt det och gör det efteråt i stället. ;))
För att jag ens ska kunna göra en testimport av ALL data från mitt nuvarande forum måste jag ju lägga till de fält som i nuläget saknas i vBulletin för att se att informationen kommer in rätt i tabellerna och fälten. Det är ju viktigt att fältnumreringen är exakt lika denna gång som nästa för att importskriptet skall fungera.
Det jag undrade förut var om jag kunde dumpa ut hela databasen och trycka in den i samband med att jag gör den skarpa nyinstallationen. Typ en restore eller något motsvarande? Får väl läsa på lite mer om det men jag har för mig att det var någon som fick det rådet på vBulletin-forumet.
Nu har jag kommit en bit på vägen. Jag har till stor del fått ordning på det skript som ska importera alla användare till vBulletin.
Dock har jag två små saker som inte riktigt fungerar som det ska. Dels datumen och dels lösenorden. Lösenorden ska jag konvertera från klartext till vBulletins format. För att göra det använder jag mig av följande kod:
Resultatet från $Salt skriver jag sedan in i användarprofilen i vBulletindatabasen på där för avsedd plats. $md5password skriver jag in i rätt fält där lösenordet lagras.
När jag ska prova att logga på i vBulletin med det aktuella lösenordet så stämmer det inte. Jag kan inte logga in. Något i konverteringen är fel. Stämmer kodsträngen ovan för att hasha ett lösenord med ett salt?
Äntligen har arbetet med forummigreringen lossnat :) Nu har jag hunnit göra skripten som ska importera användarna och forumen. Det stora som jag har kvar är att få till ett importskript för trådar och inlägg. Där kommer det krävas lite mer arbete än tidigare men jag är väldigt hoppfull om att det ska gå bra. Så här långt har det gått bra mycket snabbare än vad jag trodde att det skulle göra!