webForumDet fria alternativet

Om copyright på hemsidor

Webbutveckling

11 svar · 680 visningar · startad av Boye

Medlem sedan nov. 200781 inlägg
Frågan#1

Hej :)

Jag undrar om det är mycket viktigt att skriva "copyright *sitename*" längst ner på sin sida? Kan det hända att folk tar saker annars?

Eller är man skyddad i vilket fall?

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Vill någon ha något från sidan tror jag dom flesta tar det oavsätt om det står Copyright eller inte. Dessutom tror jag det räknas som stöld även om det inte står Copyright på sidan ifall man inte källhänvisar eller det står på sidan att materialet är fritt.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

I sverige finns det ingen poäng som helst att skriva "Copyright" eller ©.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Man har automatiskt upphovsrätt till allt man gör, om det är tillräckligt unikt. Någon stöld kan det aldrig bli fråga om eftersom det inte går att ta saker från en hemsida, bara kopiera. Däremot är det brott mot upphovsrättslagen om man utan tillstånd använder en kopia för något annat än sitt eget bruk.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Okkido skrev:

I sverige finns det ingen poäng som helst att skriva "Copyright" eller ©.

Ingen annan än att man verkligen vill poängtera att man har upphovsrätten. Det finns säkert folk som tror att de får ta vad som helst om det inte står något.

Tack för svar :)

Men får man lov att skriva Copyright eller © hur man vill? Eller måste man ha ett registerat varumärke för att kunna göra det?

Om man skriver t ex "*sidnamn* © 2008" (det är väl ett bra sätt att skriva föresten?) ska det då stå 2008 där, dvs det senaste året, eller ska det stå året man startade sidan?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Gislaved skrev:

Ingen annan än att man verkligen vill poängtera att man har upphovsrätten. Det finns säkert folk som tror att de får ta vad som helst om det inte står något.

Jo, så klart. Men rent juridiskt har det ingen som helst betydelse. Jag vet många fall där det skrivs ut enbart för att visa att det faktiskt är ett företag som står bakom produkten och ingen privatperson.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Man sätter det årtal som är aktuellt för förändringen.
Att årtalet står har att göra med att uphovsrätten är tidsbunden! 50 år tror jag för denna typ.

Men om jag ändrar lite då och då? Visst matrial är från detta året och annat från tidigare år osv, vad sätter jag då?

Lika bra att sätta senaste hela tiden eller?

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Alltså det spelar ingen roll, sätt vad du tycker känns bra :P
Skulle det bli frågan om upphovsrättsbrott är det obetydligt om det står föregående årtal eller 1980, du har ändå rätten på din sida.
Är du orolig så är det bättre att spara material som verkligen bevisar att du är upphovsman, typ råmaterial, tidiga skisser, prototyper osv.
En copyright-text säger egentligen ingenting, vem som helst kan skriva en sån.
:bire

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Lasp skrev:

Man sätter det årtal som är aktuellt för förändringen.
Att årtalet står har att göra med att uphovsrätten är tidsbunden! 50 år tror jag för denna typ.

Den normala skyddstiden är 70 år efter att man dött. Men det kräver att det man skapat är tillräckligt unikt.

Utöver detta har fotografier ett generellt skydd på 50 år, om de inte skulle vara tillräckligt unika.

Troxy skrev:

Alltså det spelar ingen roll, sätt vad du tycker känns bra :P
Skulle det bli frågan om upphovsrättsbrott är det obetydligt om det står föregående årtal eller 1980, du har ändå rätten på din sida.
Är du orolig så är det bättre att spara material som verkligen bevisar att du är upphovsman, typ råmaterial, tidiga skisser, prototyper osv.
En copyright-text säger egentligen ingenting, vem som helst kan skriva en sån.
:bire

Vill mest bara att det ska stå så "korrekt" som möjligt så min sida känns seriös :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)