Jag har en del projekt som jag skulle behöva hjälp med kodning till. Problemet är ju dock att om jag beskriver för någon i detalj vad som ska göras så kan personen göra sidan utan mig. Därför undrar jag om någon har bra tips på hur man skiljer ut en professionell kodare från "någon som bara hör av sig för att själv stjäla projektet"? (Notera väl att person två kan vara väldigt duktig på att koda också.) Jag antar att man blir helt säker om man köper kodning av någon av de stora konslutbyrårena, men det känns som om det blir ganska mycket dyrare.
Du kan ju skriva avtal med programmeraren innan du visar upp din idé. Men jag tycker att folk i allmänhet är för försiktiga med sina idéer. Det är ju bättre att bolla dem med så många som möjligt och få feedback i ett tidigt läge. Det är rätt mycket jobb att genomföra en idé, och risken för att någon ska stjäla den från dig och göra något bra av det är riktigt liten.
Det beror ju helt och hållet på själva idén. Är det mycket jobb och arbete runtomkring än att bara koda en sida, så är det nog inte många som stjäler det.
Sen å andra sidan om det är en enkel och bra idé, där det bara handlar om att ta fram en relativt enkel sida, så kommer du hur som helst få konkurrenter ganska snart efter lansering. Se bara på alla lägsta-bud-auktioner i alla dess former :)
Dock, som Gislaved skriver, så kan du ju skriva ett avtal om att koden som tas fram tillhör dig.
Jag tror sedan att det är ganska få frilansare som är ute efter att stjäla andras idéer, de flesta frilansande programmererar du kommer komma i kontakt med, vill nog bara göra sin grej. D.v.s. göra det ni kommit överens om och få betalt för det...
En variant kan vara att kolla referenser lite. om du hittar nån här på forumet som du tycker verkar duktig, det finns många. Kolla då vilka inlägg den personen har gjort på detta och på andra forum. Du kan väl be om andra forum där personen är aktiv.
Men precis som de andra säger, det ska nog rätt mycket till för man ska knycka en idé på det viset. Kreativa personer har nog med egna idéer. Det är dessutom roligare att utveckla egna idéer än att knycka från andra! Dessutom, ert samarbete lär ju inte bli så långvarigt om man har den inställningen...
Ett alternativ är att lära känna någon lite bättre. Antingen IRL eller här på forumet.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25