webForumDet fria alternativet

Hur hittar man till min websida?

Webbutveckling

7 svar · 905 visningar · startad av Hyperboré

Medlem sedan apr. 200823 inlägg
Frågan#1

Jag har en websida på freewebs (URL'n bortredigerad).

På deras (Freewebs) instruktionssida står det hur man ska göra för att sidan ska bli sökbar via Googles och liknande sökmotorer. Dvs hur man ska göra för att om någon söker på de ord som jag har angivit så ska sidan komma upp i listan. Till exempel om någon söker på "gädda", "gäddfobi" eller "stipendium" så ska min sida komma upp i listan.

Jag tror att jag har gjort precis så. Och även gjort det på Googles egen sida för samma ändamål. Och det har gått många månader sedan jag gjorde det.

Men det fungerar ändå inte. (Testa själv med att söka på "gäddfobi"!). Vad kan jag ha gjort för fel?

Det handlar alltså inte om att jag vill att min sida ska komma "överst i listan" - den kommer inte med alls!

Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med nitro2k01 alternativt forumledare@webforum.nu.

nitro2k01
Moderator, webForum

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Släng upp sidan på en egen domän och ett webbhotellkonto som du betalar för.

Heh. Varför får jag känsla av att det här handlar om ett vrickat SEO-experiment? :) Kul att den lilla bannern på Gäddfobifonden länkar till Kohchang.se.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Du får gärna ställa din fråga, men jag får en känsla av att du postade URL'n bara för att få en länk till din sida. (Särskilt som du har länkat till sidan på ett flertal andra forum och du verkar fått svar)

För att svara på din fråga då, troligen är sidan för ny för att Google ska ha hunnit indexera den. det kan ofta ta ett par veckor innan en sida dyker upp. Troligen gör Google så för att säkerställa att sidan har funnits ett visst tag utan att försvinna innan den indexeras.

Ja, jag har frågat...

Ja, jag har ställt samma fråga på flera olika ställen. Och fått olika svar i stil med:

*

Ja, jag har frågat...

Ja, jag har ställt samma fråga på flera olika ställen. Och fått olika svar i stil med:

*Sökmotorerna tar hänsyn till hur många andra sidor som länkar till din sida. Är det ingen som länkar så kommer den inte med (vilket ju blir ett "Moment 22").
*Sökmotorerna tar hänsyn till hur "värdefullt" innehållet på sidan är. (Det verkar att vara svårt att göra med den datorbaserade teknik som de rimligen använder med tanke på det enormt stora antalet sidor).
*Sökmotorerna listar inte sidor på Freewebs, Spray, Passagen och liknande gratissidor. (Är det så - detta var egentligen min huvudfråga - men jag har inte fått något entydigt svar om det verkligen är så).
*"Det är många faktorer, mer än så kan jag inte säga."
*Det tar lång tid innan sökmotorerna har "svept igenom" ett nytt varv. (Ja, jag förstår och har väntat i över ett halvår. Hur gör en ny företagare som ska börja sälja en produkt? Han väntar väl inte ett halvår?).
*"Det finns ingen (och inget knep) som kan garantera att din sida kommer långt upp i listan". (Nej, det är inte att den ska komma långt upp i listan som min fråga handlar om, utan om att min sida ska komma med överhuvudtaget (det kommer inte så många träffar på tex "gäddfobi")).

De här svaren är så olika att min slutsats är att "ingen vet riktigt".

Möjligen att man inte tar med sk gratissidor. Men varför finns det då på Freewebs instruktionssida tydliga anvisningar om hur man ska göra för att komma med i Googles, det verkar ju i så fall meningslöst?

Jag har alltså fyllt i enligt såväl Googles som Freewebs anvisningar (och gjort det för länge sedan) men inte lyckats. Är det någon annan som har gratissida som har lyckats? Berätta gärna hur du gjorde!

Ja, jag inser att det är enklare att lägga sin sida på ett "riktigt" webhotell och inte på en gratissida (fungerar det då?). Och, javisst, innehållet på Gäddfobisidan är ju mest på skoj (men det klarar väl inte Googles datorer av att inse, så det kan väl inte vara motivet att den inte kommer med). Men nu har jag ju blivit nyfiken på varför det inte fungerar.

Snälla du som verkligen vet - förklara!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

LOL! Lars Berglund i Axmarby vet säkert hur man gör för att bli indexerad när man sitter på freewebs - har du frågat honom om råd?

Tack Matti för att du uppmärksammade mig på att den sidan är indexerad. Det har den inte varit tidigare.

(Och nu fick jag lära mig att det heter "indexerad" och inte "sökbar" dessutom).

Men det hjälpte mig inte speciellt mycket - eftersom det är jag som gjort Lasses sida! Men det visar ju att svaret att sökmotorer inte indexerar sidor på gratissidor uppenbarligen inte är relevant.

Så jag får väl försöka och kämpa på även med den andra sidan, kanske den kommer med så småningom...

Dessutom var det faktiskt roligt att URL:n till Gäddfobifondens sida i mitt första frågeinlägg blev bortredigerad - tydligen någon som uppfattade Gäddfobifonden som en kommersiell verksamhet. Det gläder mig! Tyvärr har hittills inte ett enda bidrag kommit in och inga stipendier har delats ut. Men det som står om gäddfobi stämmer faktiskt.

PS.

Det är alltså inte jag som är Lasse, jag har bara gjort sidan åt honom.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)