webForumDet fria alternativet

Enkelt eller snyggt?

Webbutveckling

4 svar · 578 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Ska bygga en webb och står i valet och kvalet att välja design-upplägg... snyggt eller enkelt? Menar inte att det ena utesluter det andra men om man ska bygga en webb som är av brukskaraktär och som ska kosta en liten slant, vad skulle ni välja och varför?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Du skriver ju själv att det ena inte utesluter det andra, varför då välja? Om det är betoning på liten slant så går givetvis funktionaliteten före det estetiska.

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

Jo, betoning på liten slant... 5 kronor. Tror inte nån kommer att betala ändå, men det är en annan sak, tänkte mer generellt. :)

Vad som är snyggt kan man ju ha delade meningar om. Men många av de stora lyckade sajterna typ google och blocket (och webbforum!) och många fler har ju väldigt enkla upplägg... och personligen tycker jag att det vinner i längden. Det jag kan tänka mig talar emot en väldigt enkel design är när det kommer till betalning just... om du inte har en aning om vad det är för sida men att den ser väldigt väldesignad ut så kanske det är mer troligt att du kan tänka dig betala en krona än om det är en okänd webb som ser ut som google.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Eftersom det inte finns en smak så är de första Fén viktigast.
Funktion Först, Fel och Finesser sedan!
Så gör du det så enkelt som möjligt.
Sedan kan man alltid skapa om, när man redan har en väg upptrampad.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Ärligt talat, är sidan inte enkel kommer folk aldrig ens komma så långt att de funderar på huruvida de ska betala eller inte.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)