Jag har suttit vid ett flertal datorer nu och surfat in på min sida, vid två tillfällen vid två olika datorer fick jag erfara till min fasa att mina bilder med gradient effekt blev megapixliga, dvs typ 3-4 stora rader med olika färger.
Varför fan blir det så för? Dom är sparade som gif-bilder. Tillägga skall även att jag surfade in på andra sidor som hade just gradient effekt, och dom bilderna visades utmärkt.
Helskumt. Någon som har nån aning om vad som är fel?
Kan man få kika på bilden måntro? Vet att det är lite kinkigare i mörka toner. I sånna fall kan du slå på "dither" i photoshop t.ex. så brusar den toningen lite och suddar ut "hacken" mellan färgerna ganska effektivt.
På den där lilla ytan såg man inte mycket, men jag skulle testa med jpg som Danne V tipsade om. Png har jag dock lärt mig att undvika eftersom ljusstyrkan i dessa kan variera en del mellan olika webbläsare.
Om du har tillgång till photoshop så kryssa i dither när du gör din gradient så ska det nog försvinna :)
Anledningen till att det ser olika ut på olika datorer är helt enkelt för att alla skärmar är olika. Skärmens ljusstyrka och kontrast o.s.v. påverkar sånt. Det blir särskilt synligt i mörkare toner.
469 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e