webForumDet fria alternativet

Min första sidan under uppbyggnad - behöver hjälp med dom absoluta grunderna

Webbutveckling

24 svar · 1 462 visningar · startad av skillrookie

Medlem sedan feb. 2008141 inlägg
Frågan#1

OBS!! Det kan förekomma många "term fel" i de här inlägget då han som skriver inte vet vad han snackar om. (men han gör så gått han kan för att bli förstådd) OBS!! :p

Hej!

Jag är ny här på forumet och har redan hunnit ställa lite frågor/fått svar på frågorna och vilket kanon forum jag verkar hamnat på! :) (y)

Jag har precis bestämt mig för att lära mig programmera(?) och efter ha skrivit sitt första hmtl dokument (?) igår så fattar jag hur lång väg jag har till att kunna kalla mig programmerare. :)

Jag har mängder med frågor och tänkte försöka hålla dom flesta i den här tråden eftersom jag söker svar på frågor om dom absoluta grunderna i många av fallen.

Så jag öser väl på med med min första hög frågor så får vi se om någon orkar ta sig tid och svara. :)

1. Apropå programmerare, kan någon förklara dom olika titlarna och vad "dom" gör. Alltså webbdesigner, programmerare osv...

2. Jag håller på att bygga min första hemsida men jag vill göra den så bra som möjligt från början så klart och vad jag läst mig till så är frames inget att tänka på om jag vill nå aboslut toppen på sökmotorerna, vilket mitt första mål är. :r Sant eller falskt?

3. Jag sitter ju och leker (sen igår) med notepad men vad för program tycker ni jag ska använda mig av om jag vill göra en bra sida? Jag har inte änns photoshop på min dator :l

4. Jag har köpt mig ett webhotel på one.com där ja tänkte försöka "ftp:A" (hehe) upp min sida så småning om MEN sen när jag ska ändra något på sidan , ändrar jag de via one.com eller måste jag ladda upp sidan på nytt då?

5. Jag är ju galet nybörjare på de här och de va typ inte förens igår jag förstog att en webbläsare är ett program som är gjort för att läsa koder. (jag blir helt yr av att försöka förstår hur det funkar) Men kan någon förklara grunderna för mig, jag har fattat att www inte är samma sak som internet tex. (dock inte vad det innebär) Vem är det tex som bestämmer vilka koder och så som ska gälla och vilka som ska sluta gälla?
EDIT: den här frågan är ju väldigt luddig men de jag vill veta är hur allt är uppbyggt, förklarat väldigt lätt förståligt så till och med jag kan förstå.
Tex "internet är datorer som är ihop kopplade, genom att köpa ett webhotel kan folk se din sida eftersom den datorn är kopplad dygnet runt" (de här stämmer ju säkert inte med de är ett sånt svar ja söker fast aningen längre)

6. Det är ju väldigt mycket koder och grejer att hålla reda på minst sagt, ska man sitta och memorera alla 10000000000000003248932492 koder eller hur funkar de? Finns det inget kod lexikon?

7. Kan någon göra en lista på alla olika öh.."kod sorter" och förklara skillnad på kod, databaser, skript osv?

Ja mina frågor håller ju inte så hög standard direkt och svararen kan nog göras hur långa som helst men hoppas att ni efter ha skrattat klart åt mig kan göra ett försök att svara i alla fall. hehe :OO
Frågorna är ju väldigt dåligt ställda men de är ju för att jag knappt vet vad jag frågar efter. :e

Ha en bra tisdag kväll!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Att göra hemsidor är inte att programmera, utan snarare att märka upp sitt innehåll. <strong> och <em>, exempelvis, anger betoningen av ett ord.

1. Webbdesigner skapar utformningen och den estetiska utformningen av en webbsida. HTML, CSS och Flash finns till förfogande. En programmerare tar hand om den tekniska funktionaliteten för att driva webbplatsen i fråga om funktioner (t ex att kunna skriva kommentarer eller betygsätta innehåll).

2. Frames ställer till med mer problem än nytta, så ja det är sant.

3. Notepad är utmärkt och bäst att lära sig i. Men jag rekommenderar Notepad++.

4. Ladda upp på nytt. Fast one kanske har något annat sätt? Hör med dem.

5. Ja, du är inne på rätt väg. Internet är "bara" ett nätverk med en mängd samling datorer som är ihopkopplade. Kopplar du ihop två datorer hemma så har du ett nätverk, fast i väldigt litet format. ;) Webbhotell har den fördelen att det är någon som sköter om dem och att de är utformade just för att ta hand om kunder. Men egentligen, det handlar bara om datorer som är ihopkopplade och varje dator fyller sin egen funktion (visar hemsidor, tar emot och skickar e-post, agerar länk till andra nätverk etc). World wide web, www, är det vi i dagligt tal surfar på och ingår i internet. Men till internet kommer också e-post och allt annat roligt.

6. Det finns inte så mycket koder (egentligen taggar). Det finns ett par hundra och det lär man sig ganska kvickt. Ofta vill man exempelvis göra en specifik sak, och då kan man leta efter den. Om du vill göra en lista kan du framför allt kolla på W3 Schools som är väldigt pedagogisk. Vem som bestämmer över koderna? Hela branschen, genom en organisation som kallas W3C, World wide web consortium. Där ingår forskare, webbutvecklare och webbläsetillverkare.

7. Ja, någon kan nog göra det. ;) Men läs lite på W3 Schools i stället.

Gå igenom: http://www.google.se/search?q=learn+html

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg
  1. Som Pace skriver. När du läser programmera hemsidor så är det nog så att dom menar att dom kodar ett Serverklient språk. Servern skriver ut HTML-taggar beroende på vad som skickas från webbläsaren till servern. Detta är kanske inget du ska börja med innan man behäskar HTML struktur.
  2. Angående titlar man har inom företag har jag iallafall märkt att det kan skiljar sig rätt mycket vad en skall förväntas att göra. Exempelvis en Designer skall göra sidans utformning och layout. Men dom kan även ta hand om exempelvis javascripts delar som hjälper besökaren att hitta, navigera osv.

Använder nog endast frames på sidor som inte skall listas på sökmotorer (admin sidor mm).
Jag började med Notepad. Höll faktist på med Notepad fram tills jag började med .NET för 3 år sedan. Och jag har kodat sidor sen 95 (hobby verksamhet). Notepad++ är Bra som Pace skriver, Programmer’s Notepad använder jag nät jag sitter på en PC, Textpad en "Klassiker" enligt mig. Det finns hur många verktyg som helst, prova ett gäng och se vilken som passar dig bäst. Vi har ju även Program som kostar pengar som Adobes Dreamweaver.
Se Paces svar
Paces svar fyller nog alla svar där ;)
Taggar finns ett gäng, men det lär du dig rätt snabbt om du skriver koder för hand + det är inte alla taggar du kommer behöva använda dig av.
http://www.webdesignskolan.com/ rekomenderas hela tiden här på wF (Har själv aldrig läst den så jag kan inte säga om den är bra eller inte). Databaser mm är kanske inte något du behöver kasta dig in på den närmaste månaderna ;). Lär dig även CSS för att ändra taggarnas egenskaper(för design och smak).

Man måste lära sig krypa innan man kan springa. Prova dig fram, misslyckas, lyckas och gör om. Man blir inte expert efter ett försök. Lycka till

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Kaxigt.com har en del guider som verkar grundläggande och bra, se t.ex. http://kaxigt.com/lar-dig-html/ och http://kaxigt.com/webguider/

Kanon svar! Tack så mycket! Jag återkommer nog ganska snart med mer frågor i den här tråden och om någon vill fylla på med något svaren så gör gärna de.

Jag kommer bosätta mig på de här forumet från och med nu. :bire

Trevlig kväll..

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

skillrookie skrev:

3. Jag sitter ju och leker (sen igår) med notepad men vad för program tycker ni jag ska använda mig av om jag vill göra en bra sida? Jag har inte änns photoshop på min dator :l

Photoshop är verkligen inget nybörjarprogram! Det är dessutom bra för hantering av bilder, foton, grafik, men knappast något man kodar hemsidor i (så vitt det inte ser HELT annorlunda ut - och har en helt annan inriktning - än Photoshop Elements). Dessutom är Photoshop dyrt!

Jag tog också mina första stapplande steg för internetprogrammering i Notepad. Dock, det tröttnar man fort på... Programmet indenterar inte, färgkodar inte, och gör överhuvudtaget inget för att hjälpa en programmerare. Idag använder jag gratisprogrammet CrimsonEditor vilket förutom färgkodning, (något så när) indentering, numrering av rader mm trevligheter dessutom erbjuder mycket bra sökfunktion. Det är tex möjligt att be den leta upp alla filer i en viss katalog som innehåller godtycklig textsträng. Mycket behändigt när hemsidesprojektet växer till att omfatta flera filer och man vill ändra något visst överallt.

Fler editorförslag kan du hitta i min gamla efterlysningstråd, tex.

4. Jag har köpt mig ett webhotel på one.com där ja tänkte försöka "ftp:A" (hehe) upp min sida så småning om MEN sen när jag ska ändra något på sidan , ändrar jag de via one.com eller måste jag ladda upp sidan på nytt då?

Jag vet i och för sig inte om one har något annat gränssnitt (läs: sätt att låta användarna interagera med sina sidor) tillgängligt, men normalt tror jag att man brukar uppdatera sina skript/HTML-koder i sin egen dator, och sedan ladda upp de ändrade filerna med FTP igen, så att ändringarna genomförs genom att de ändrade filerna skriver över de gamla (med automatik).

6. Det är ju väldigt mycket koder och grejer att hålla reda på minst sagt, ska man sitta och memorera alla 10000000000000003248932492 koder eller hur funkar de? Finns det inget kod lexikon?

Jo, visst finns det kodlexikon - de brukar kallas läroböcker. ;) Antingen tar du dig fram via tutorials på nätet, eller så köper du någon grundläggande bok i HTML-kodning. Det senare brukar löna sig i längden. Inte minst eftersom bra böcker är pedagogiska och går igenom det man behöver i en vettig ordning.

Här är annars några verkligt bra tutorials som jag ramlade över för några år sedan:
HTML Beginner
CSS Beginner
HTML Intermediate
CSS Intermediate
HTML Advanced
CSS Advanced
De är på engelska men beginner delen förutsätter verkligen inga förkunskaper överhuvudtaget. Varefter de så sakteliga bygger upp mot rätt avancerade höjder.

De bör gås igenom i samma ordning som de är länkade. (I alla fall om man är nybörjare.) Och ja, läs CSS-delen också, du lär behöva det.

Grymt! Tack.

Har en till snabb fråga nu.

Hur gör jag om jag vill gömma min sida från sökmotorer från början? Har ett svagt minne om att jag läst att man bara skriver in en kod?

Men påverkar den framtida rank när man tar bort den?

Du har en Robots.txt fil i din root mapp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Robots.txt

voigtann1 skrev:

Du har en Robots.txt fil i din root mapp:
http://en.wikipedia.org/wiki/Robots.txt

Så om ja lägger in

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

så hittar inte sök spindlarna(?) min sida förens jag tar bort den igen? och de påverkar alltså inte den framtida ranken(?)?

Den kommer kanske att hitta den (om du länkar från en sida till en annan). Men den kommer inte indexera den(spara ner ditt innehåll till deras databas).

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Vill du lägga ner några kronor så rekommenderar jag UltraEdit

Jag gick från Notepad till UltraEdit (provade frontpage98 en kort period) .. och jag är mkt tacksam idag för att ha använt texteditorer från början.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om du vill bygga upp en sida i lugn och ro!
Kan du använda WAMP (XAMPP) eller LAMP om du kör Linux.
Då kan du komma åt https://www.Localhost i webläsaren och kontrollera varje uppbyggnadsdel.

Lasp: DU behöver inte ha en localhost för att bygga sidor i statisk HTML. Han behöver inte springa iväg för fort.

XAMPP finns till PC också Lasp så han behöver inte köra Linux. skillrookie: XAMPP är en Webbserver program och egentligen inget du behöver förrän du bestämmer dig för att börja utveckla (i detta fall php). Annars har Microsoft IIS som kommer med Windows XP Pro. Om du vill köra ASP, ASP.NET i framtiden.

voigtann1 skrev:

skillrookie: XAMPP är en Webbserver program och egentligen inget du behöver förrän du bestämmer dig för att börja utveckla (i detta fall php). Annars har Microsoft IIS som kommer med Windows XP Pro. Om du vill köra ASP, ASP.NET i framtiden.

Och inget av allt detta är något som ligger i närheten av att hacka fram statisk HTML... Så du kan lugnt skjuta allt detta till framtiden...

Stort tack för all hjälp jag får!

Aa ja tror jag väntar med de där ett tag, ja har fullt sjå att få ihop något över huvud taget. Hehe :p

Ja laddade i alla fall ner CrimsonEditor och tycker den verkar funka bra, men jag har ju förstås inte så mycket att jämföra med heller. :OO

Trevlig helg allesammans!

Tjena igen! Här kommer de mer frågor..

Jag har fortsatt att bygga vidare på min sida och först byggde jag den med frames men lag ner de efter ha läst att de pajar sökmotor indexeringen (heter de va?) + att den blev gräsligt ful och inte alls som ja vill ha den.
Så började ja om och byggde den med tabeller men nu har ja läst att dom där grabbarna och tjejerna på W3C(?) tycker man ska välja CSS - layout i stället framför att bygga en hel sida med tabeller? Att de blir mindre kod och lättare?

Mitt mål är att bygga en sida som är uppbyggd som min avatar. (kl är mitt i natten och ja visste inte vart jag skulle ladda upp den) :OO :e
EDIT: Ny avatar 080216

Så om ni tycker ja ska bygga den med "sån där" CSS layout så börjar ja läsa vidare om de annars så har ja lite frågor om tabeller. :f

Nu blir de till att försöka sova lite på de här, ska upp om 4 timmar :x

Men jäklar va kul de är att bygga hemsida. :h

Trevlig måndag! :bire

layout ska du inte använda tabeller av. Men kastar dig inte in för snabbt i CSS-layout tycker jag. Börja med tabeller om du nu vill testa lite layout känsla och se om det "fungera".

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

Tabeller har länge varit väldigt populärt att designa i, men jag ser ingen anledning till att lära sig bygga avancerade layouter mha tabeller. Tabeller är - som du säkert redan räknat ut - till för tabulär data.

Lek gärna med tabeller och känn på dem lite, men designa mha div och styla med css. Det vinner du på i längden. Då kommer du ha mycket lättare för att få din layout att fungera i många webbläsare med korrekt doctype.

Mycket att ta in det där, men det är värt det i längden!

Som sagts tidigare, läs på https://www.w3schools.com, där finns all info du behöver!
Kolla på css-delen. Speciellt användbara attribut är width, height, border, color, background, margin, padding, position, float och clear.

skillrookie skrev:

Mitt mål är att bygga en sida som är uppbyggd som min avatar. (kl är mitt i natten och ja visste inte vart jag skulle ladda upp den) :OO :e

Ett tips: Om du skrollar svarsfönstret (inte textarean för svaret, utan hela sidan) i wF ser du något som kallas "Tilläggsalternativ" under "Skicka svar" och "Förhandsgranska inlägg". Där finns ett alternativ att "Hämta bifogade filer". Där kan du ladda upp bilder! (Givet vettigt bildformat, se alternativet i fråga.)

Dock är det viktigt att man använder knapparna under "Tilläggsalternativ" när man skickar in svaret sedan. Annars kan man "tappa" den bifogade bilden ur svaret. (Åtminstone funkade det så när denna version av wF var ny...)

Till själva frågan
Mitt tips till dig är att göra några enklare testsidor utan så himla krånglig layout först. Bara så du får en känsla för hur olika taggar fungerar och ser ut. Gärna med lite enklare tabeller och sedan lite enkel styrning av sidans innehåll via CSS. Det här behöver inte vara i närheten av det du vill åstadkomma, men det ger lite förståelse för hur saker funkar.

Ju nyare man är, ju mindre ska man försöka bita över jättestycken på en gång! ;) Börja med några enkla testsidor - det vinner du på i längden!

En annan - superviktig - bit i all programmering, vare sig det är på webben eller ej, är att alltid, alltid, alltid testa små bitar i taget! Skriv inte hundra sidor kod som du vill ha den - tror du - innan du laddar upp och kollar. Skriv en liten bit, ladda upp, kolla, ev felsök. Fixa till! Innan du fortsätter till nästa bit.

Vare sig du använder tabeller eller CSS så sliter du håret av dig i felsökningsprocessen om du kodar hela sidan "klar", enligt avatarskiss, innan du laddar upp. Det är mycket lättare att hitta fel i småbitar än i allt på en gång!

Tack för alla svar! Ni är till stor hjälp! Jag tar till mig alla era tips och fortsätter att plinka mig fram med tabeller och testar mig fram.
Jag läser igenom den här tråden om och om igen och börjar i alla fall förstå lite vad ni säger. :OO :)
Kommer säkert citera era svar lite senare med lite följd frågor. :)

Gónatt!

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)