webForumDet fria alternativet

osCommerce frågor - för dig som känner till programmet

Webbutveckling

4 svar · 647 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

God afton,

Jag har länge funderat på osCommerce, lagt in den och tagit bort den ett par gånger utan att riktigt ha fastnat för lösningen.
Intet ont ord om osc, för jag har för avsikt att en dag fördjupa mig i det, men jag är lite osäker och behöver reda ut några frågor.

1* Hur flexibelt är det? Kan man skapa sidor som inte är klassiska produktsidor med köpknappar osv? Sådana sidor är tänkta att användas som tex guider, informationssidor mm.
2* Hur ändrar man förstasidan? Svaret på ovanstående kanske besvarar denna fråga eller styrs förstasidan från kontrollpanelen den också?
3* Kan man jobba offline, eller arbeta med produktsidor utan att "aktivera" den för besökare?
4* Kan man slopa inloggningen? Att köpa utan att tvingas registrera sig kan vara en fördel.
5* Finns det faktureringsprogram som kan kopplas till osCommerce? Och apropå fakturering; kanske klarar osc själv en basic faktureringshantering? Hur flexibel är den? Ifall man tex måste gå in och lägga till info i fakturan, ändra, skapa kreditfaktura osv?

Jag kommer att installera osc redan innan jag får svar för det är stor tid för mig att göra en djupdykning.

Har du länkar får du jättegärna delge mig dem, men framför allt vill jag höra svaren på frågorna ovan om du känner till dem.

Tackar o bockar i förväg :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Innan du kör med oscommerce, titta på oscmax. Ett råd på vägen bara..

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Ah, ett tips värt guld!
Tackar!
Jag visste inte att det fanns fler varianter och det är nog värt o kika på den med.

Medlem sedan sep. 2003143 inlägg

Jag använder oscMax (som alltså är oscommerce med en massa contribs installerade från första början) och är nöjd. Det tar en stund att sätta sig in i, men man lär sig med tiden.

1* Hur flexibelt är det? Kan man skapa sidor som inte är klassiska produktsidor med köpknappar osv? Sådana sidor är tänkta att användas som tex guider, informationssidor mm.
Man kan skapa fler sidor med valfritt innehåll, inga problem.

2* Hur ändrar man förstasidan? Svaret på ovanstående kanske besvarar denna fråga eller styrs förstasidan från kontrollpanelen den också?
I oscMax styr man till viss del innehållet på förstasidan från admindelen, men vissa delar som tex Nya produkter får ändras direkt i koden om man känner att man behöver det.

3* Kan man jobba offline, eller arbeta med produktsidor utan att "aktivera" den för besökare?
Man kan välja att sätta aktiv/inaktiv på produkter, man kan således ha produkter inlagda som inte syns för kund men som du ser i admin och kan jobba med dem när du vill.

4* Kan man slopa inloggningen? Att köpa utan att tvingas registrera sig kan vara en fördel.
Ja, det kan man. Detta finns redan installerat i oscMax men finns som contrib till oscommerce.

5* Finns det faktureringsprogram som kan kopplas till osCommerce? Och apropå fakturering; kanske klarar osc själv en basic faktureringshantering? Hur flexibel är den? Ifall man tex måste gå in och lägga till info i fakturan, ändra, skapa kreditfaktura osv?
Det vet jag faktiskt inte, jag har aldrig tagit reda på det. Jag använder som sagt oscMax och jag har även lagt till contriben "pdf-faktura" där fakturan skrivs ut som pdf-dokument för att slippa den text upptill och nedtill som blir när man skriver ut en webbsida. Oscommerce har en tillräcklig fakturahantering, men i oscMax är en större contrib redan installerad som möjliggör skapandet av egna ordrar och möjlighet att ändra befintliga ordrar, lägga till rabatter, ändra antal produkter etc.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Wow.. Hon kan den där Annakay ;)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)