webForumDet fria alternativet

Ladda upp flera bilder åt gången

Webbutveckling

2 svar · 432 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Istället för att klicka fram alla bilder man vill ladda upp från ett HTML-forumlär vill jag kunna markera bilder i en mapp alternativt markera en mapp och ladda upp alla bilder som finns där. Hur kan man lösa det på enklaste sätt?

Jag har bara sett Java-lösningar på detta men hur fungerar de? Kan man använda java-appletten (eller vad det nu är?) och ladda upp bilder till en FreeBSD/PHP eller Windows/ASP .Net om man bara har ett webbhotellskonto. Jag har alltså ingen VPS utan bara ett vanlgit webbhotellskonto...

Jag hittade ett projekt men det är också Java. Hur installerar man den, om man installerar? Jag är helt grön på java men kan en hel del om hur man programmerar webbsidor i flera andra olika språk.

http://sourceforge.net/projects/jupload/

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tror du kan glömma Java i detta fall. Dels så måste du gissningsvis be användarna justera sina säkerhetsinställningar, dels har itne alla Java installerat. Jag skulle satsa på Flash i ditt ställe. Flickr har en uppladdningskontroll som liknar det du beskriver, så omöjligt är det inte.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

nitro2k01 skrev:

Jag tror du kan glömma Java i detta fall. Dels så måste du gissningsvis be användarna justera sina säkerhetsinställningar, dels har itne alla Java installerat. Jag skulle satsa på Flash i ditt ställe. Flickr har en uppladdningskontroll som liknar det du beskriver, så omöjligt är det inte.

Okej, det låter vettigt. Finns det något gratis alternativ som man kan använda? Jag hade tänkt mig fixa en enkel bilduppladdning till en orienteringsklubb och då det inte ligger mycket pengar i orientering har jag ingen budget för dyra programvaror.

Alternativt skulle jag kunna använda FTP, enda problemet där är att det krävs mer kunskap av användaren. Dessutom kan jag inte kontrollera att de uppladdade bilderna verkligen är bilder eller spärra att bilder tas bort om användarnamn/lösenord kommer på drift. Jag vet att man kan spärra borttagning genom att ändra rättigheter men jag har inte tillgång till dem då det handlar om ett vanligt webbhotellskonto...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)