webForumDet fria alternativet

Passande svenskt namn för "Sitemap"

Webbutveckling

9 svar · 818 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Sitemap är det många som vet vad det är, men vad skulle kunna vara ett passande svenskt namn kunna vara?
Sitetree är ju en annan engelsk definition.

Skriv gärna allt du kommer på, så blir det inte bara nyttigt för mig utan alla andra som stöter på den här tråden :)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

"Översikt" kanske.
"Sidkarta" låter svengelska.

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg

Navigeringskarta.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Apple har översatt det till webbplatsöversikt.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vad är det för fel på "Sajtkarta"? :)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

nitro2k01 skrev:

Apple har översatt det till webbplatsöversikt.

Det tycker jag är det bästa alternativet hittills. Kanske skulle det funka med bara "översikt" och lägga in "översikt av webbplatsen" i title-attributet också?

En farlig grej är att man använder begrepp som man själv förstår medan amatörer inte har en aning. Nu är ju sidan bara ett klick bort men man bör ändå använda ett så perfekt begrepp som möjligt.

Jag gillar förslagen och hela analysen.
Översikt är ju givetvis ett toppenord, för man vill ju faktiskt ge en överblick över hela sidan och vinner därför över "karta". Även om Navigeringskarta eller ev Sidkarta kan fungera så ger ordet översikt mer bredd.
Ordet "Sajt" känns dock inte rätt. "Får man" lov att använda ordet i profesionella sammanhang eller är det fortfarande mer på hobbynivå?
Annars är ju ordet mycket kort.

"Sidöversikt" är kortare än "webbplatsöversikt" men webbplats är mer korrekt än att säga sida. Eftersom begreppet kommer att användas i onlinebutikssammanhang så kan man i och för sig köra med "butiksöversikt".

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Även om "problemet" är löst så vill jag gärna tipsa om Datatermgruppens webbplats där man kan skriva in en term och få fram vad det föreslår för svenskt ord. Ibland även med lite resonemang om varför

http://www.nada.kth.se/dataterm/

Skriver man in "sitemap" får man:

översikt
framställning på webbsida som överskådligt redovisar hur webbplatsen är uppbyggd

Använd översikt för eng. site map.

Kommentar
Mer ordagranna översättningar som webbkarta, webbplatskarta, karta över webbplatsen, är mindre lämpliga som uttryck för begreppet, eftersom det ofta är fråga om en innehållsförteckning snarare än en egentlig karta. Är det trots allt en grafisk framställning föredrar vi termerna översiktskarta eller orienteringstavla framför webbkarta etc.

När översikt finns brukar denna vara tillgänglig via en länk på webbplatsens ingångssida.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

haider skrev:

En farlig grej är att man använder begrepp som man själv förstår medan amatörer inte har en aning. Nu är ju sidan bara ett klick bort men man bör ändå använda ett så perfekt begrepp som möjligt.

(y) Tror inte att det inte går att hålla med. ;) Använder man vanliga, generella ord som är vanliga i språket når man lättare ut till fler. "Sajtkarta", "sidkarta" eller "navigeringskarta" är ord som knappast används ofta utanför webbsammanhang och därför faller de bort. Det är inte direkt naturligt att man tänker "sajtkarta" när det egentligen ju är en överblick man letar efter. "Sajtkarta" och "sidkarta" känns väldigt direkt-översatt från engelskas "sitemap" som fiddler skrev.

Mackell skrev:

Ordet "Sajt" känns dock inte rätt. "Får man" lov att använda ordet i profesionella sammanhang eller är det fortfarande mer på hobbynivå?
Annars är ju ordet mycket kort.

Det beror på vad du menar med "professionella sammanhang". Jag försöker undvika att använda det eftersom det låter så vardagligt. "Mejl" faller i samma kategori.

Mackell: Jag får tacka för denna superba länken för om inte annat så får man lite reflektion över begreppen som man vill översätta.

Daek: Jo, det var nog så jag tänkte. Med profesionella sammanhang menar jag ställen som inte är tex forum där datorvana användare sitter och hänger. Alltså snarare företagssidor vars besökare antingen inte känner till begrepp som "sajt" eller "mejl" eller ännu värre, om de känner till dem men klassar dem som "slang".

På något sätt tycker jag att "översikt" fungerar kort och gott. Man trasslar sig lätt i viljan att översätta ord rätt av. En del engelska ord är mycket korta och det gillar man. Översättningen av samma ord eller mening blir ibland för långa på svenskan så det bästa är att hitta motsvarigheter som är så korta som möjligt.

Att skriva mer är ju onödigt, som i Apples fall som exempel. Om det inte är webbplatsen man får översikt över, vad skulle det annars vara?
Knepet är troligen att plocka bort det givna och behålla det konkreta.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)