Jag har fått ett projektuppdrag, det kommer att bli en riktig utmaning, svårt men roligt. Det stora problemet jag har just nu är att jag behöver få ihop en preliminär tidsplan, och behöver alla goda råd jag kan få i den frågan.
Det jag ska göra är ett kundhanteringssystem (b2b). Företaget ifråga har ett nu som de tydligen köpt för ganska dyra pengar. Kunder kan logga in och se status på sina ordrar. Problemet är bara att systemet inte fungerar efter deras behov, de behöver helt enkelt ett skräddarsytt.
Jag håller just nu på med utkast till projektplan, det ser ut ungefär så här:
research
-vilka typer av kunder finns
-vilka typer av ordrar
-vilka typer av varor (om de ska delas in i olika klasser/subklasser)
-vilka sökningar/filtreringar vill kunden ha?
-vilka sökningar/filtreringar vill företaget ha?
-hur ser lagerhanteringssystemet ut, kan jag brygga direkt till det eller behövs ett mellansteg?
-vilka plattformar (webbserver, databas osv)
-hur är hemsidan byggd (språk, teknik)
-...?
systemering
-klassdiagram mm
*redovisningspunkt 1
programmering
-klasser
-exempeldatabas (kan ev vara flatfile)
-enkelt kundgränssnitt
*redovisningspunkt 2
-enkelt företagsgränssnitt (uppdatering för orderstatus)
*redovisningspunkt 3
-utveckla alla funktioner
-felhantering
*redovisningspunkt 4
dokumentation
design/programmering
-GUI:n
integrering m befintliga system/hemsida
*redovisningspunkt 5
För varje redovisningspunkt räknar jag med att gå tillbaka minst ett steg för justeringar och ändringar. Research- och systemeringsdelarna har jag tänkt ska gå ganska mycket omlott. Och efter redovisningspunkt 5 följer givetvis en period av fixande av oförutsedda fel här och där...
Jag antar att det finns folk här med erfarenheter från sådan här planering, känns mitt upplägg vettigt, har jag missat något väsentligt? Och är det någon som har en uppfattning om hur mycket tid (i grova drag) det kan behövas? Jag antar att det är bra om jag delar upp tidsplanen vi redovisningspunkterna - eller?