äsch...dubbelpost.... :r
ÅÄÖ - text till UTF-8
24 svar · 2 453 visningar · startad av Sasch · sida 2 av 2
Frågan, av Sasch
Uh, hur gör jag? Kollar runt lite på webben men förstår inte så mycket då jag inte är php-kodare till naturen. Problemet är att koda om alla åäö till dess motsvarighet i UTF-8 så att jag inte får massa "?" när jag parsar min string. Exempeltext att parsa: Detta är en inofficiell sida för oberoende återförsäljare i norden.
Läs frågan i sin helhet →Sasch skrev:
Det var faktiskt väldigt intressant läsning, men problemet löstes helt med att enkelt spara om filerna till UTF-8 encoding... I mitt fall verkar servern inte ställa till några busknep som att skicka en egen header - Tack och lov. :)
OK, så du gjorde alltså det här? (ditt "men" förvillar lite nämligen)
A quick way to check, and change the encoding if necessary, is to open the file in Notepad. The Save As dialog has an option for Encoding at the bottom. Set it to UTF-8.
Vill gärna veta så jag kan tala om det för bekantingen så blir han nöjd också.
Stämmer bra att jag öppnade filen i anteckningar och ändrade fil-encodingen till UTF-8 och sparade om den (Innan han hann tipsa ;)). Då gick det fintfint.
Danne V skrev:
Sasch skrev:
edit: Men åäö bör väl ändå vara ö:ade för att när en person som saknar dessa tecken besöker så blir det väl bara konstiga tecken (som frågetecken till exempel) av åäö tecknena?
Nej... om användaren inte har en font med rätt tecken så spelar det ju ingen roll hur du gör i koden.
Visserligen sant. Men ingår inte å, ä, ö i de flesta västereuropeiska varianter av teckenkodningar, bara att de kodas på olika sätt? Jag har utländska online-vänner som ser ett 'å' kodat med å och kan beskriva det för mig (korrekt) trots att de aldrig sett bokstaven förut. Och med största säkerhet inte har svensk teckenkodning.
aasah skrev:
Visserligen sant. Men ingår inte å, ä, ö i de flesta västereuropeiska varianter av teckenkodningar, bara att de kodas på olika sätt? Jag har utländska online-vänner som ser ett 'å' kodat med å och kan beskriva det för mig (korrekt) trots att de aldrig sett bokstaven förut. Och med största säkerhet inte har svensk teckenkodning.
Jo, men då måste dom ju ha en font där tecknet ingår, annars kan det ju inte ritas upp. Skälet till att dom inte sett tecknet tidigare är ju bara att dom inte känt till att det finns där, precis som jag och du har fonter innehållande en jädrans massa "knäppa" tecken som vi aldrig använder och följaktigen inte känner till förrän dom plötsligt en dag blir aktiverade av en kod i nåt program.
Jag ske egentligen inte orda vidare om det här, för jag är absolut ingen expert och är rädd att jag sätter foten i mun om jag fortsätter.