Hej
Jag har börjat tröttna på att utveckla hemsidorna lokalt på datorn. Tidigare körde jag ett projekt på en speciell webblösning där man kunde redigera filerna i sin vanliga editor men så fort man sparade i den laddades filen upp direkt. när man redigerat klart fick man checka in filerna.
Jag vill ha ett program eller tillägg som automatiskt laddar upp en fil till en webbserver när man sparar den lokalt på datorn. så jag slipper skicka upp filen via ftp-program 10 ggr per minut. Går det att fixa?
Jag kan inte heller editera den lokalt på datorn eftersom jag inte lyckas få till möjligheten med php och filhanteringen.
Jag vill ha ett program eller tillägg som automatiskt laddar upp en fil till en webbserver när man sparar den lokalt på datorn. så jag slipper skicka upp filen via ftp-program 10 ggr per minut. Går det att fixa?
Det finns flera program som kopplar upp (via ftp) och direkt låter dig redigera dokument som ligger på servern. Varje gång du sparar, så sparas alltså serverdokumentet.
Jag använder t.ex. BBEdit (Mac OS X) för just detta.
Type skrev:
Jag kan inte heller editera den lokalt på datorn eftersom jag inte lyckas få till möjligheten med php och filhanteringen.
Det bästa, imho, är ju att ha en lokal server på egna datorn. Har du Mac är det ju fixat på några minuter. På Win lär det väl inte ta särskilt mycket längre tid heller tror jag. Då mekar man och provkör lokalt och behöver inte ladda upp till en aktiv webbplats förrän man vet att allt fungerar. En annan enorm fördel är ju att om du lyckas förstöra filer lokalt, så har du den avlägsna servern som backup. Om du jobbar direkt mot de avlägsna dokumenten och gör fel så har du ju inte det...
Det bästa, imho, är ju att ha en lokal server på egna datorn. Har du Mac är det ju fixat på några minuter. På Win lär det väl inte ta särskilt mycket längre tid heller tror jag. Då mekar man och provkör lokalt och behöver inte ladda upp till en aktiv webbplats förrän man vet att allt fungerar. En annan enorm fördel är ju att om du lyckas förstöra filer lokalt, så har du den avlägsna servern som backup. Om du jobbar direkt mot de avlägsna dokumenten och gör fel så har du ju inte det...
Jo, jag vet. Så här brukar jag försöka göra. Problemet är i det här fallet att jag har en textfil där det finns en massa data och jag har inte lyckats använda den med php lokalt. Det funkar prima på servern men inte lokalt. Kanske är det detta jag ska kika närmare på istället för att använda ett program mot webservern... Jag har börjat använda eclipse för att redigera mina php-filer o det vore toppen om det gick att köra mot den lokala iis-servern på min xp-dator. jag får kika närmare på det senare då. Tack så mycket Danne!
Det var väl inte mycket att tacka för.... :)
Ställ en fråga om installation, konfiguration och användning av lokal server under webbutveckling, övrigt
(tror jag är rätt forum) om hur du ska göra.
Det var väl inte mycket att tacka för.... :)
Ställ en fråga om installation, konfiguration och användning av lokal server under webbutveckling, övrigt
(tror jag är rätt forum) om hur du ska göra.
Jag tror snarare att Webbserver är rätt forum. Provar där.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e