webForumDet fria alternativet

Planera databas: Webshop

Webbutveckling

5 svar · 551 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag håller på att planera databasen för en webshop jag håller på med, och funderingen som jag fastnad vid nu är följande:

Jag har tänkt att göra en tabell med "Kategorier" (t.ex T-shirts, Tröjor osv.), en tabell med "Produkter" (som innehåller alla produkterna med namn, information osv)... men sen kommer mitt lilla problem...

Säg att jag har en t-shirt med samma motiv i flera olika färger... t.ex vit, svart och röd. Ska jag lägga in en produkt för varje färg, eller ska jag lägga in 1st produkt, fast med olika färgval? Jag vet själv inte vad jag tycker är bäst... Att ha en produkt för varje färg är ganska smidigt... Vad tycker ni?

Mycket tacksam för tips!

Mvh
Oskar

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag tycker att du ska likställa en tröja av en viss färg med en produkt. En grön tröja och en röd tröja av samma modell blir alltså två skilda produkter. Då är det enklare att hålla reda på om en viss färg blir slutsåld.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag håller på med ungefär liknande för ett stort svenskt klädföretag. Vi har löst det som Gislaved säger. En produkt per färg. Sen ska du ha i åtanke att de finns i olika storlekar också. Här kan du antingen lägga in ytterliggare en per färg och storlek. Dock har vi valt att koppla storlekarna till ytterliggare en tabell som har relation via produkt idt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

colione skrev:

Dock har vi valt att koppla storlekarna till ytterliggare en tabell som har relation via produkt idt.

Varför gör ni det, om ni å andra sidan har en produkt per färg?

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Tack så mkt för era svar! :)

Nu tänker jag så här:

tblKategorier
- tblProdukter
- tblStorlekar (t.ex fldColor = "Svart", fldSize = "S", fldQty = 10)

Är det dumt? När kunden beställer en svart S så minskas fldQty med 1...

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

För att databasen var planerad utan åtanke på storlekarna. Med denna lösningen så håller vi antalet plagg (där färg är unikt) per storlek och summerar ihop detta till antalet plagg som finns per plagg. Dock hänger db-designen lite i luften, det finns en ganska stor chans att vi kommer att designa om det hela när vi kopplar ihop systemet vi har nu mot e-handelslösningen.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)