webForumDet fria alternativet

Skillnad: skicka mail med Perl eller PHP?

Webbutveckling

2 svar · 432 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag vet att PHPs funktion mail() använder sendmail. Med Perl kan jag ju också skicka e-brev med sendmail.

Är det någon skillnad i effektivitet att loopa ut en massa mail med Perl och PHP?

Exempel:

Om jag har alla adresser i en array och loopar igenom arrayen med en forslinga.

mail("info@mymail.com", "This is the message", $body, $headers);
open (MAIL,"|$sendmail -t");

När och varför använder man flock med Perl?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Utan att ha gjort några mätningar skulle jag inte tro att det blir PHP eller Perl som är flaskhalsen, utan sendmail själv.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag är på Gislaveds sida på den här punkten.
Men nu ska jag sväva ut litegrann. :)
Jag brukar välja att använda php-mailer då jag gillar det objekt-orienterade grännssnittet och andra fina features den har (t.ex skicka vi SMTP etc.). Om du skulle vilja använda den så löser du skickandet till flera användare på det här sättet, efter att du har dragit ihop hur mejlet ska se ut. :) Här har jag instantierat PHPMailer i $mailer.

foreach($addresses as $address) { 
   $mailer->ClearAddresses(); 
   $mailer->AddAddress($address); 
   $mailer->Send(); 
}

http://phpmailer.sourceforge.net/

Dock bidrar ytterliggare ett abstraktionslager till att det drar lite mer resurser, dock tror jag - som sagt - att latencyn för att instantiera en connection för mail() eller via smtp är flaskhalsen.

RED ->
Angående flock. Flock används för att låsa en fil så att endast en instans i taget kan läsa/skriva till den. Det brukar användas då man måste se till att det inte blir någon datakrock. Dock ska du inte behöva det i detta fallet då man normalt printar det man ska direkt till sendmail om man kör open.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)