jag vet inte om jag postar det här i rätt forum, men jag gör ett försök.
Jag undrar en sak ang. att spara besökarantal i en databas.
Jag ser två stycken alternativ:
1. Skapa en tabell som innehåller 1st kolumn som heter "Antal" och det finns bara 1st post i denna tabell, och Antal-cellen i denna post plussas alltid på med 1 för varje besök sidan får (sidvisningar).
2. Skapa en tabell som innehåller IP och Datum för träffen. Med denna ska man då kunna ta ut antalet unika besökare (med SELECT DISTINCT på IPet) samt även hur många sidvisningar, då kanske ett script sparar information i databasen för varje sida man klickar in sig på!
Alternativ 1 känns ju väldigt enkelt och bra... men det känns löjligt att bara ha så lite information i en tabell? Man kan ju göra en textfil av det, men jag gillar inte riktigt att ha det så :)
Varför inte alt. 2. IP och Datum endast och ta en SELECT COUNT(*) och gruppera IP nummrena? Då får du "unika" besökare. På så sätt kan du även göra en enkel Where sats om du vill sortera och plocka ut lite statestik från din sida
"Hur många har besökt min sida (unika IPn) den 28 maj i år?" Tycker val 2 är en bra lösning utan att ha lagt ner mycket tid att fundera över ;)
IP och unik besökare är två vitt skilda ting. Det enda någorlunda hållbara sättet att märka unika besökare är cookies, men det är också väldigt otillförlitligt.
Att ha en tabell med en kolumn och bara en rad känns lite mysko, men direkt fel är det inte. Det blir inte nödvändigtvis bättre att ha det i en fil (i många avseenden blir det faktiskt sämre...). Sen kanske man vill kunna räkna besökare per kategori/sida/datum/etc, då är det lättare att jobba in det i databasversionen. Som varning kanske bör påpekas att du riskerar att fylla disken rätt fort om du stoppar in en rad per sidvisning du får...
Roligt det här faktiskt. Tack för att ni tagit er tid!
Hur menar du, voigtann1, med att ta COUNT(*) och gruppera IP numrena? Eller jaha... är det istället för att bara ta DISTINCT och sen räkna ihop dom med en loop (Antal = Antal + 1)?
Man kanske kan göra så att scriptet kollar efter en cookie, finns det ingen så sparar den anvädnaren i databasen, finns det en cookie, så gör den ingenting. Det borde väl vara smart?
spango, ja, känns lite dumt att spara varje sidvisning på en rad :) Där kanske man kan köra någon textfil eller nått.. fast gillar ändå inte textfiler! Man kanske kan ha den översta raden i tabellen till sidvisningar och bara ta ut den med ID=1, och köra resten för det andra?
Man kanske kan göra så att scriptet kollar efter en cookie, finns det ingen så sparar den anvädnaren i databasen, finns det en cookie, så gör den ingenting. Det borde väl vara smart?
Det är standardsättet att lösa det på. Men kom ihåg att det inte är idiotsäkert och datamängden i din databas kan växa rätt mycket rätt snabbt.
oskars skrev:
spango, ja, känns lite dumt att spara varje sidvisning på en rad :) Där kanske man kan köra någon textfil eller nått.. fast gillar ändå inte textfiler! Man kanske kan ha den översta raden i tabellen till sidvisningar och bara ta ut den med ID=1, och köra resten för det andra?
Filer är sällan rätt lösning om flera personer ska kunna ändra på data samtidigt :)
Vad menar du med "köra resten för det andra"?
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25