webForumDet fria alternativet

frågor - sälja hemsidor

Webbutveckling

27 svar · 1 790 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt försöka tjäna lite extra pengar på att göra hemsidor till småföretag (typ enskilda firmor) och privatpersoner.
Enkla och billiga.

Jag har lite funderingar kring detta till er som sålt hemsidor.

* Är det vanligt att kunden redan har bestämt hur sidan ska se ut?
* Brukar ni lämna förslag på hur sidan ska se ut?
* Använder ni färdiga mallar att utgå ifrån?
* Brukar era kunder ha färdigt material att lägga på hemsidan (text och bilder)?
* Är det vanligt att ni får utforma en logotype till kunden?

* Hur gör man med betalning när man (jag) inte har en reggad firma?

Medlem sedan mars 2004455 inlägg

Jag är också intresserad av detta :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kunden vet nästan aldrig vad man kan göra med en hemsida.
Att lämna förslag där man använder brödtext är ett bra exempel.

Skapa några alternativ max 5. Använd färdiga mallar.
Diskutera igenom med kunden. Startläge. Ändringar om några månader. Den Ultimata webbsidan.
Väldigt få har färdigt material. Ta ur broschyrer och annat säljmaterial.
Förankra alla uppgifter.
Skapa standard för epost adresser och policy.
De flesta har någon form av Logotype. Ingen direkt stor grej.
När det gäller betalningen är det ganska viktigt att man kan fakturera och lägga på Moms.
Dvs. skynda att registrera någon enkel form av företag.
Eller låt någon annan fakturera och sedan timanställa dig. Finns färdigt.

Ja tankar som kanske kan passa ;-)

Tack för dina svar!

Lasp skrev:

Den Ultimata webbsidan.

Och med det menar du...?

Lasp skrev:

Skapa standard för epost adresser och policy.

Förklara gärna mer om detta också.

Lasp skrev:

Eller låt någon annan fakturera och sedan timanställa dig. Finns färdigt.

För nåt år sen hade jag liknande funderingar och fick då tips om ett företag som erbjöd den tjänsten.
Finns den kvar, eller något liknande?

Sen glömde jag fråga hur ni gör med webkonton - får kunden fixa det själv, eller fixar ni det åt dom? Isf. hur?

Ledsen att du får vänta lite.
Håller på med installation av Kubuntu 7.10 Ser lovande ut.
Den ultimata webbsidan ligger nog ett år framåt i tiden för kunden.
Det är viktigt att ha en startpunkt för en sida. Och möjliga förändringar skjuts till framtiden så att man kommer till skott direkt.
Standard med epost är ett eller flera tecken från förnamn samt .punkt och efternamn och företagets domännamn.
Policy när det gäller epost till inköp order ochsåvidare.
Vem tar emot. Vilka har tillgång till konton osv.
När det gäller anställning finns det färdiga lösningar eller så ber du mig ;-)

Webbkonton öppnar du genom att vara Återförsäljare för Binero eller Wopsa.
Där reggar du domäner som kunden har godkänt. Registrerar epostkonton och Tar betalt för dessa tjänster också.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Lasp skrev:

Ledsen att du får vänta lite.
Håller på med installation av Kubuntu 7.10 Ser lovande ut.
Den ultimata webbsidan ligger nog ett år framåt i tiden för kunden.
Det är viktigt att ha en startpunkt för en sida. Och möjliga förändringar skjuts till framtiden så att man kommer till skott direkt.
Standard med epost är ett eller flera tecken från förnamn samt .punkt och efternamn och företagets domännamn.
Policy när det gäller epost till inköp order ochsåvidare.
Vem tar emot. Vilka har tillgång till konton osv.
När det gäller anställning finns det färdiga lösningar eller så ber du mig ;-)

Webbkonton öppnar du genom att vara Återförsäljare för Binero eller Wopsa.
Där reggar du domäner som kunden har godkänt. Registrerar epostkonton och Tar betalt för dessa tjänster också.

<host host />
Vad är allt detta, Lennart?
Har du tullat på konjaken nu igen? ;)

Mira skrev:

Jag har tänkt försöka tjäna lite extra pengar på att göra hemsidor till småföretag (typ enskilda firmor) och privatpersoner.
Enkla och billiga.

Jag har lite funderingar kring detta till er som sålt hemsidor.

* Är det vanligt att kunden redan har bestämt hur sidan ska se ut?
* Brukar ni lämna förslag på hur sidan ska se ut?
* Använder ni färdiga mallar att utgå ifrån?
* Brukar era kunder ha färdigt material att lägga på hemsidan (text och bilder)?
* Är det vanligt att ni får utforma en logotype till kunden?

* Hur gör man med betalning när man (jag) inte har en reggad firma?

Ta nu inte illa upp, men det är nåt som du borde vara medveten om:

Folk som gör webbplatser som yrke och enda inkomstkälla för att försörja sig själv och sin familj har allesammans ett stort problem gemensamt: Konkurrensen från hobbymeckare/amatörer som sitter hemma och gör "enkla och billiga hemsidor".

Därför kanske man inte är sådär himla pigg på att svara på såna här frågor. Det kan ju faktiskt vara så att just du redan nästa vecka kommer att sno kunder från den som är bussig och svarar.

Proffsen vill också gärna ha småföretag och privatpersoner som kunder, men för varje hemmameckare så minskar den möjligheten eftersom proffsen aldrig kan konkurrera med bättre pris.

Dessutom så saknar ofta hemmameckaren rätt kunskaper och rätt inställning till uppgiften. Han/hon levererar ofta enbarmligt dåliga jobb och många anser att det är just detta som ger branschen dåligt rykte.

Alltså: Om du inte får så uttömmande svar så beror det troligen på att yrkesfolk (som ju är de som ska svara) inte är så benägna att skapa ÄNNU svårare läge för sig själva än vad dom redan har. För vad du frågar är ju i princip: "Hur ska jag göra för att sno era kunder?" Du hajar dilemmat, va?

Så här skulle jag vilja svara på dina frågor:

1. Jag hoppas att du verkligen KAN göra webbplatser. Att du behärskar åtminstone html och css, grundläggande användbarhetskrav och hur du anpassar för olika webbläsare. Kan du INTE det, så ska du helst ta nåt annat extrajobb. Skälet är bl.a. att du kan få mer problem än vad du bett om. Folk som betalar har nämligen för vana att ställa krav.

2. Kunder har olika krav. Det finns inga schabloner. En del har färdig material, andra inte. En del har bestämda uppfattningar om sajten, andra inte osv.

3. Om du ska göra jobb åt firmor ska du ha F-skatt och egen firma själv, annars är det nog kört. Jag vet inte vad skatteverket säger om "hobbyverksamheter" och hur mycket man får tjäna UTAN F-skatt och firma. Ring dom och kolla. Annars kan du ju "hyra en arbetsgivare" som t.ex. bolagsbolaget.se.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

När vi ändå är inne på saker och ting.
Vad tycker ni om att lägga in en länk på hemsidan man gjort till sig själv?
Själv tycker jag det ser grymt oseriöst ut men ändå är det "seriösa" företag som pysslar med detta...

Jag är verkligen tacksam för alla svar, och jag är medveten om dilemmat.
Har ställt frågor förut som jag inte fått svar på, så jag vet att det är känsligt.

Danne V skrev:

Proffsen vill också gärna ha småföretag och privatpersoner som kunder, men för varje hemmameckare så minskar den möjligheten eftersom proffsen aldrig kan konkurrera med bättre pris.

Min tanke är att göra några enstaka hemsidor om året, bara för att dryga ut min dåliga ekonomi. T.ex 1 liten hemsida i månaden åt kanske en frisörsalong eller så.
En privatperson eller liten firma har ju sällan råd att betala för en dyr hemsida, så det är väl inte lönt för ett proffs att lägga tid på det. Eller...?
Jag inbillar mej iaf att det finns marknad för båda parter.
Och så många kunder tror jag inte jag kommer "sno" av ett proffs.

Danne V skrev:

Dessutom så saknar ofta hemmameckaren rätt kunskaper och rätt inställning till uppgiften. Han/hon levererar ofta enbarmligt dåliga jobb och många anser att det är just detta som ger branschen dåligt rykte.

Jag har iaf ambition är att göra hemsidor som blir validerade av W3C när det gäller HTML och CSS, och att de funkar i de vanligaste webläsarna. Utöver det kommer jag inte att göra så mycket avancerade funktioner, mer än möjligtvis en gästbok eller ett kontaktformulär.
Och det är väl där proffsen har en helt annan marknad.

Danne V skrev:

Annars kan du ju "hyra en arbetsgivare" som t.ex. bolagsbolaget.se.

Tack! Det var just ett sånt företag jag sökte...

greyhound skrev:

Själv tycker jag det ser grymt oseriöst ut men ändå är det "seriösa" företag som pysslar med detta...

Syftar du på mej där...?
Den hemsida jag gjort till mej vill jag inte lägga ut här eftersom det är väldigt privat innehåll.
Men jag kommer självklart göra en "företags"-hemsida med referenser, om jag ska börja sälja hemsidor.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Mira skrev:

Syftar du på mej där...?
Den hemsida jag gjort till mej vill jag inte lägga ut här eftersom det är väldigt privat innehåll.
Men jag kommer självklart göra en "företags"-hemsida med referenser, om jag ska börja sälja hemsidor.

Nej, jag tänkte mest på företaget http://www.3dg.se/

Skall bli intressant att se vad som händer med frågan från Mira.
Jag tycker att den var berättigad och "ber om ursäkt" om jag trampat någon yrkesveksam på tårna.
Jag trodde att vi svarade på wF efter eget huvud och inte för att värna någons egna intressen.
Men jag förväntar mig att Mira lägger upp en länk till en sajt som väl mäter sig med de "proffsiga".
Jag tror nämligen på individen och allas förmåga att prestera.
Däremot har vi inte alla lika kunskap om allt ikring. Men man måste ju börja någonstans.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

greyhound skrev:

Jag tycker att det är ungefär samma sak som att det sitter ett Levis-märke på jeansen. Ungefär hälften av mina kunder brukar be oss att lägga in vår logga på deras sida så att det syns att de har betalat för den.

Lasp skrev:

Jag tycker att den var berättigad och "ber om ursäkt" om jag trampat någon yrkesveksam på tårna.

Om du syftar på min kommentar om konjaken :) , så har du i alla fall inte trampat mig på nån tå, och ingen annans heller tror jag.

Jag skrev så för jag tyckte ditt svar var lite egendomligt. Ett år för att utveckla en webbplats låter väldigt märkligt i mina öron, dina beskrivningar om hur man skapar e-postkonton hörde väl kanske inte till frågan, att skaffa återförsäljarkonton hos webbhotell är väl kanske inte heller vad en hobbymecklare ska göra.

Det var det hela... ingen tå så långt ögat når alltså. ;)

Mira skrev:

Min tanke är att göra några enstaka hemsidor om året, bara för att dryga ut min dåliga ekonomi. T.ex 1 liten hemsida i månaden åt kanske en frisörsalong eller så.
En privatperson eller liten firma har ju sällan råd att betala för en dyr hemsida, så det är väl inte lönt för ett proffs att lägga tid på det. Eller...?

Jodå, många ggr är det faktiskt värdefullt med såna kunder även för ett proffs. Inte bara för inkomstens skull, utan ibland även för PR-värdet eller för att man vill fler inkommmande länkar till egen sajt (för sökomotoroptimering).

Dessutom är det många proffs som livnär sig på att jobba med just den typen av sajter. Bara för att man har webbutveckling som jobb behöver man inte sitta och jobba med bauta-sajter. ;)

Mira skrev:

Jag inbillar mej iaf att det finns marknad för båda parter.
Och så många kunder tror jag inte jag kommer "sno" av ett proffs.

Jag har all förståelse och sympatier för vad du vill göra. Tror heller inte att du kommer att sno många kunder.

Men detta är ett öppet forum och det är inte bara du som läser och tar del av tipsen. Och det kan ju räcka med att du snor en eller två kunder av att proffs för att han/hon ska få problem. Inte sällan är det nämligen så tajt i branschen. Och det skulle ju vara en sanslös ironi om den som ger dig råden är den som så småningom förlorar jobbet.

Därför tror jag att många alltså kanske inte direkt kastar sig över dina frågor och ger långa, detaljerade förslag. :)

Mira skrev:

Jag har iaf ambition är att göra hemsidor som blir validerade av W3C när det gäller HTML och CSS, och att de funkar i de vanligaste webläsarna. Utöver det kommer jag inte att göra så mycket avancerade funktioner, mer än möjligtvis en gästbok eller ett kontaktformulär.
Och det är väl där proffsen har en helt annan marknad.

Njae... stora webbyråer kanske har stora kunder med omfattande, dynamiska sajter. Småföretagare (som kanske också sitter hemma :) ) som jobbar med webbutveckling har nog oftare mindre jobb åt andra småföretag och gör statiska sajter om 10-12 sidor, dvs kanske just det marknadssegmentet du är ute efter.

Men det är bra att du i alla fall har krav på dig själv när det gäller kvalitén på jobben (validering).

Mira skrev:

Tack! Det var just ett sånt företag jag sökte...

Det finns fler och billigare. Jag tror du kan hitta dom om du söker på "hyr en arbetsgivare".

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Bra svar fick du från Lasp. Jag jobbar med systemutveckling inkl webbutveckling, och på företaget där jag jobbar är vi inte intresserade av den typen av kunder som du beskriver. Vi låter gärna hemmameckarna ta hand om de kunderna, vi har vid flera tillfällen tackat nej till sådana uppdrag. Vad DanneV säger skulle jag inte bry mig om, förutom hans punkter 1-2 som jag tycker var vettiga.

Medlem sedan okt. 20079 inlägg

-------------------

Jag vill också bli webdesigner med samma förutsättningar och mål som Mira. Jag är egentligen förvånad att inte alla professionella har samma inställning som DanneV. Jag själv kunde också ana att det är så. Men eftersom jag har inte sett en enda varningssignal, bara uppmuntrande böcker och hemsidor, tyckte jag att det var inga problem, bara tuta och designa.
Det är inte så bara. Jag har satsat massor av tid. Jag köpte böcker för många tusen kronor. Alltid en i taget som jag trodde att den ska vara det viktigaste. Lånade från bibliotek också. Jag har övat mig genom flerahundra böcker typ: "Bli proffs 0 till 100% på 24 timmar" (och det var inte 24 timmar). Jag surfade på hemsidor med liknande budskap. Jag ställde frågor på olika forum där jag fick mycket snälla och uppmuntrande svar och verkade så att alla experter välkomnade mina nybörjar-frågor och gjorde sitt bästa för att hjälpa mig. (Jag har gjort hemsida för en frisör och en gatukök, båda är halvfärdiga) Ju mera sömnlösa nätter, desto mera engagemang, desto mera övertygelse att det är bara en tidsfråga tills jag blir fullfjädrad. Å andra sidan - man kan göra även universitetsstudier på distans. Problemet att jag är 58 år, inte riktigt rätt ålder att påbörja studier på Universitet.
Det borde ha kommit lite varningar innan jag började. Men alla hejar på bara. Säg uppriktigt, har jag satsat tid, pengar och nerver åt fel saker?

>Gabriel. Visst skall du satsa på något du känner för. Du likväl som Mira kommer att klara av detta på ett balanserat sätt.
Att läsa böcker och ställa frågor på ett eller annat forum är en bra start, men att ha en riktig kund och färdigställa en sida är ändå bättre.
Och detta med ålder, vad har det med saken att göra? Kolla min säger Lasp ;-)

Skönt, att det finns flera som är födda i förra årtusendet... Du uppmuntrar också. Förnuftet säger att Danne V har rätt, att det behövs en ordentlig utbildning. Eftersom jag tar det på största allvar och vill lära mig ordentligt, kanske det går ändå.
Finns någon här, som läser dessa rader eller känner någon som har lyckats med att bli webdesigner på egen hand, utan lärare?

Vem har lyckats med självinlärning?

Skönt, att det finns flera som är födda i förra årtusendet... Du uppmuntrar också. Förnuftet säger att Danne V har rätt, att det behövs en ordentlig utbildning. Eftersom jag tar det på största allvar och vill lära mig ordentligt, kanske det går ändå.
Finns någon här, som läser dessa rader har lyckats med att bli webdesigner på egen hand, utan lärare? Eller känner någon annan som har lyckats?

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)