Detta har säkert diskuterats ett antal gånger redan.
Vilket är det mest optimala/bästa sättet om man vill ha olika språk på en hemsida? (Kommer ha ca 4 olika språk)
(Sidan är för övrigt kodad i php samt html.)
Jag funderar på om man ska ha extra kolumner i databasen för t.ex SE och ENG.
Så här kanske:
Information_SE
Information_ENG
Fast det känns väldigt knäppt på något sätt...
Förhoppningsvis så kommer någon som vet bättre och hjälper oss :)
EDIT: Om du inte kör med databas så kan du ju lägga If-satser som kollar vilket språk användaren har valt och skriver ut det språket som önskas.
Typ så här på ASPiska:
<a href="?lang=SE">Svenska</a>
<a href="?lang=ENG">Engelska</a>
<%
If Request.Querystring("lang") = "SE" Then
Response.Write("Svensk text")
ElseIf Request.Querystring("lang") = "ENG" Then
Response.Write("Engelsk text")
End If
%>
Du kan ju även köra med sessioner tillsammans querystringen, om du vill!
Hur det blir på PHPiska vet jag inte =)
En databaslösning är utan tvekan det smidigaste. Sen kan man ju disskutera hur avancerad man ska göra det.
Själv tycker jag inte riktigt om att ge kolumer så spoecifika namn som att lägga till "_SE" "_EN" etc.
Används med en funktion där du matar in sShorthand från tabellen tblTextShorthands:
fnLang("kundvagn")
Sedan anger du språket du ska använda dig av antingen direkt i funktionen eller så har du en klass som integrerar allt detta.
På detta sättet så är det lite lättare att använda i koden så man kan använda "riktiga" ord.
Detta har säkert diskuterats ett antal gånger redan.
Vilket är det mest optimala/bästa sättet om man vill ha olika språk på en hemsida? (Kommer ha ca 4 olika språk)
(Sidan är för övrigt kodad i php samt html.)
Varför bara 4 språk, när du kan få 19 språk helt gratis. :i
Scriptet är gratis tror jag, bara att ladda ner och installera, gör så att varje besökare från det land denne bor i får det språk som passar denne.. eller något liknande, är inte kunnig inom script..
Varför bara 4 språk, när du kan få 19 språk helt gratis. :i
Scriptet är gratis tror jag, bara att ladda ner och installera, gör så att varje besökare från det land denne bor i får det språk som passar denne.. eller något liknande, är inte kunnig inom script..