webForumDet fria alternativet

Bilden funkar lokalt men ej på webben

Webbutveckling

21 svar · 872 visningar · startad av mackanz

Medlem sedan sep. 2003443 inlägg
Frågan#1

Hej!
Vet ej om detta är rätt forum men gör ett försök.

Jag har på en sida jag gör åt ett dansband, lagt in en massa presmaterial i form av bilder.

Lokalt kan man klicka upp bilderna men inte på webbhotellet.

Där samma sökkvägar lokalt som på servern.
Det lustiga är också att dom svartvita bilderna funkar på webben, men inte dom i färg.

Vad i hundan kan vara fel?

Sidan det rör sig om är: http://www.markuz.se/jontez/press.asp

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Har du verkligen laddat upp bilderna? Och heter dem lika där?

jag har laddat upp dem och kollat så dom verkligen heter lika dant.
Det funkar som sagt lokalt men inte på nätet.

På nätet blir det ett [X] där bilden ska vara.

Jag har även testat att spara om bilderna i photshop och sedan lägga upp dme,men det funkar inte heller

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

För mig syns dem i Safari, Opera, Firefox.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

funkar här med

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

De stora bilderna som man klickar upp funkar också fint i de tre ovanståene läsarna.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Med FF står det:

Firefox skrev:

Bilden “http://www.markuz.se/jontez/press/press_logofrg.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Skulle gissa på att bilderna som inte visas har sparats i ett konstigt jpg-format. Kanske fel färgrymd eller liknande?

Jag har sprat bilderna som cmyk i photoshop.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

... och om du sparar som rgb?

I IExplorer får jag som sagt [X] på bilderna, men bara den färgade bilderna. Om inget annat hjälper får man väl ta och zippa bilderna och lägga upp dem.

Hjälper inte att spara dem som rgb heller.
Det är första gången jag råkat ut för detta problem.
Jag får zippa bilderna och lägga upp dem. Ser ingen annan utväg.

Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

colione skrev:

De stora bilderna som man klickar upp funkar också fint i de tre ovanståene läsarna.

Det fungerar inte för mig. Bara de svartvita. Använder IE och FF

eftersom alla bilder funkar lokalt utan några problem så zippar jag alla och lägger upp. Dom som kommer använda bildera har ju med största sannorlikhet Winzip. Det är ju mest tidningar som kommer ladda ner för att ha i sina dansannonser.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Tydligen andra som haft samma problem: http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t49260.html

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Bilderna är på något sätt korrupta. Camino (på Mac) vägrar öppna den stora färgbilderna också. Men jag laddade ner press_bildfrg.jpg ändå på annat sätt och öppnade i Graphic Converter (ett utmärkt bildprogram för Mac) där man bl.a. brukar kunna läsa sig fram till problem genom en ganska omfattande mängd data om bilden som programmet plockar fram..

Det enda jag skulle kunna fundera på som ställer till det i webbläsare är att bilden inkluderar en ganska omfattande meta-data (särskild XMP) i bilden. Måste du ha det? Öppna bilderna i PS och kolla i File -> File info -> Advanced och se om du kan ta bort lite.

Annars får du skapa ett helt nytt dokument, kopiera in bilden och spara.

Jag har testat att kopiera bilden och klistra in ett nytt dokument och sparat men det hjälper inte. Men ska testa Danne V:s tips.

mackanz skrev:

Jag har testat att kopiera bilden och klistra in ett nytt dokument och sparat men det hjälper inte. Men ska testa Danne V:s tips.

Prövade att öppna en av dina filer i paint, och sparade om den i paint, detta är resultatet: http://www.ludd.ltu.se/~fredde82/test.jpg

Där funkar det ju.
Men paint??
Kan man spara bilerna i paint som jpg utan att dom tappar kvalité ??
Det ska ju vara pressbilder detta och bör funka bra i tryck

mackanz skrev:

Där funkar det ju.
Men paint??
Kan man spara bilerna i paint som jpg utan att dom tappar kvalité ??

Vette tusan.. orsaken till att jag använda paint är för att jag inte har något annat program för bildhantering på laptopen :)

Det för själva meta-datan kan det inte vara, för den finns kvar i bilden från paint.. så ärligt har jag inte en susning..

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)