webForumDet fria alternativet

Samma sida, flera servrar -> Css, Js mm.

Webbutveckling

2 svar · 302 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena,
Vi har samma sida på ett gäng olika språk (13st).
Vissa av "språken" ligger på en server i det land som språket, tex. så ligger den tyska sidan på en server i tyskland och de polska i polen.

Nu har det på sistonde blivit lite rörigt att hålla reda på alla filer sidan bygger på.
Gör man en ändring på den svenska sidan, måste man hålla reda på vad man gjort och göra samma ändring på de andra, ja ni förstår nog...

Nu tänkte jag förenkla det hela lite för min egen del och låta alla "språk" iaf. använda samma css och jsfiler, så man slipper ändra på så många ställen.

Hur funkar det?
Finns det nackdelar med det?
Självklart är jag medveten om att alla sidor kommer påverkas vid nertid på den server där dessa filer ligger.

Men finns det några andra, smartare sätt att lösa det på?

Tack!

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Css ser jag inga problem med. JS kan vara problem... beroende på om du har någon AJAX lösning... Då Opera vill ha "hela" länkar i anrop bland annat... Det ända "problem" med CSS är ju att bilderna kommer ligga på 1 server och inte fler som ni har idag.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej!
Just det, bilder som länkas in via CSS, hur fungerar det med laddningstid osv?
Man vill ju inte att sidan ska framstå som trögladdad, det är ju ett litet problem.
Att bilderna ligger på samma server är bara bra, då det i de flesta fall är samma bilder som visas.

Jag använder en del Ajax, men endast till administrationen, som ligger på den svenska servern, så det är inget större problem.

Är det något mer man bör ha i åtanke?

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)