Danne, den gör ju inte riktigt samma sak... Jag vill göra en ren redirect av en enda sida. Mitt mittenalternativ borde vara det bästa. Det första är mest ett experiment.
Jag förstår inte riktigt varför du har med PT-flaggan när du kör med L. PT använder du ju för att kunna vidarebefodra informationen till t.ex alias-hanterare. Men iom att du har petat in L där så kommer inga fler regler köras efter den. Dessutom har du inger Alias regel efter den som kommer att köras, även om du tar bort L
Danne, den gör ju inte riktigt samma sak... Jag vill göra en ren redirect av en enda sida. Mitt mittenalternativ borde vara det bästa. Det första är mest ett experiment.
OK. Handen på pacemakern, så vet jag inte ett skvatt om RegEx. Det där var en bekant som gjorde åt mig en gång. Postade mest för att briljera. ;)
Jag funderar inte över syntaxen, utan över det konstiga resultatet.
När man har dessa direktiv i .htaccess bör man enligt Rich Bowens utmärkta bok inte ha med inledande "slash" - vilket jag inte heller har i mitt fungerande exempel.
PT-flaggan är för att slippa ta hänsyn till skillnad i katalogstruktur mellan olika servrar, utan sätta matchning relativt webbroten. Men det är nog den som spökar vid närmare eftertanke. Skall kolla upp det vid tillfälle.
Det stämmer att man inte ska ha det på regler som tar emot regexpar, exempelvis RedirectMatch och RewriteRule. Redirect däremot utgåt inte från regular expressions utan från en url-path (virtuell sökväg), vilket ger att du _ska_ inleda med en slash på Redirect, annars får du ingen match på den. Prova själv så får du se.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25