Hejsan.
Har blivigt ombedd att göra en sida åt en privatperson. En sida som ska handla om honom och henne och kanske deras framtida familj. Hursomhelst så satt vi och pratade en bra stund igår och kom fram till att dom skulle vilja ha nått liknande Roosweb.se. Ungefär lika innehåll, självklart ändringar då dom inte vill ha topplistor med mera och sådant. Sidan styrs även av ett adminsystem där man kan ställa in, exakt allting på sidan. Jag funderade nu vad ni tror det skulle kunna vara värt att göra en sådan här sida? Har problem att säga ett pris då jag inte är insatt i vad det just är värt.
Så ber er om lite tips och hjälp och skulle gärna vilja höra från er som har lite erfarenhet om detta.
Kan du tänka dig att slänga upp en wordpress-installation åt dom med ett snyggt standard-skin så behöver det inte ta så lång tid och inte bli så dyrt. Vill du däremot göra allt själv (motivera varför!) så räkna ut hur lång tid du behöver på dig och ta 500 kr plus moms i timmen. Det finns ingen anledning att göra en riktigt avancerad och kompetent hemsida gratis åt någon bara för att det är en privatperson som beställer. Men då hamnar priset på fantasisummor för en privatperson
Men jag skulle utan att tveka köra WP här. Vill dom har fotoalbum finns det jättefina moduler som klarar det, etc. Det borde du kunna slänga ihop på ett par timmar och då kommer du upp i, för säg ca 4 timmars jobb, 2000 plus moms.
Okej, nu är det så att dom inte vill ha wordpress utan vill ha allting "custom" om du förstår. Dom är inte helt nya inom detta med kodning heller, bara har tidsbrist. Så som jag har blivigt ombedd är det att koda allting själv från grunden.
Okej, nu är det så att dom inte vill ha wordpress utan vill ha allting "custom" om du förstår. Dom är inte helt nya inom detta med kodning heller, bara har tidsbrist. Så som jag har blivigt ombedd är det att koda allting själv från grunden.
Jag kan inte php, så jag är väl egentligen inte rätt gubbe att svara. Kanske nån annan kan fylla på...
Men jag tycker det låter lite underligt. "Det hänger en häst i luften här" som en bekant skulle sagt.
Om du klarar att bygga en sån sajt från grunden med php/MySQL eller annat skriptspråk och annan databas, så borde du ha en känsla för hur lång tid det skulle kunna ta. Jag har jobbat med php-gurus många år, och skulle gissa att det tar nånstans runt 2-250 mantimmar att bygga, inklusive visuell layout (CSS/html) och en fungerande backend (administrörsgränssnitt). Multiplicera med en vettig timkostnad (som du ju också verkar ha lite dåligt hum om) så hamnar du på minst 50.000 spänn - till kompispris. Och om polarna "kan koda" borde dom ju också ha ett hum om prisläget?
Jag kan ju ha fullständigt fel, men skulle tro att det är en aning saftigt för en privat familjesajt. Jag får också en känsla av att du kanske inte kan bygga en sån sajt alls (om jag har fel, så ber jag naturligtvis om ursäkt. Inte meningen att dissa dej eller nåt alls). Så Wordpress eller det där senaste CMS:et (som jag aldrig kommer ihåg vad det heter) kanske inte är så dumt alternativ ändå? Du kan ju fixa en hel del med det, faktiskt....
Jag förstår personligen inte varför man ska koda allt från grunden när det finns massvis med kompetenta cms system under open-source.
Du kan ju ta ett sådant och ändra så det fungerar precis som du vill till en bråkdel av tiden det tar att koda/buggtesta och säkerhetstesta ett eget system. Ska till mycket speciella anledningar till att motivera en helt custom lösning, framförallt för en privat familjesida.
Min åsikt dock. En annan sak om du gör det för utveckla dig själv, men då är det kanske inte rimligt att du tar 500 kr timmen.
248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2