Du skall ha filändelsen .asp för att det skall fungera.
Är databasen flyttad till den nya servern?
48 svar · 1 632 visningar · startad av MrPhil
Hej!
Nykomling här med frågor o för lite kunskap, därav postningen under detta ämne istället för det rätta. Ber om ursäkt, men jag har inte en susning om detta bör ligga under ASP, PHP eller något annat :r
Min fråga:
Jag har tagit hand om en hemsida som dessutom flyttat till en ny server. Den gamla hemsidan hade en nyhetssida med databaskoppling som kunde uppdateras av flera från ett ställe på webben. Smidigt!
Den gamla kan ni se här (den funkar fortfarande o används trots sitt utseende i den nya eftersom jag inte lyckats inlemma den rätta koden i den nya...) http://82.182.253.20/a6/grunddok/a6main.asp
Den nya kan ni se här: http://www.a6fencing.se/aktuellt.htm
Inte mycket innehåll... :OO
Det finns en kodsnutt som ser ut så här som jag fick mig tillskickad. "Lägg in den så ska det funka" sas det. :l
<% strconnect="DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("../db/a6news.mdb") %>
<% set RS=server.createobject("adodb.connection") %>
<% RS.Open "SELECT * FROM tbl_nyheter ORDER BY Datum desc, ID desc",strconnect,1,3 %>
Jag har testat lägga in den både under head och body - men resultatet är noll.
O här slutar min kunskap! :P
Måste sidan vara en asp, o vad skiljer isf en .asp från en .htm?
Hur får jag in innehållet i databasen? Det måste fattas kod inser jag. I den gamla ser man inga ledtrådar, eftersom där visas innehållet som skrivs ut, inte koden som hämtar. Tillgång till den gamla servern har jag inte.
Egentligen skulle jag bara kunna lyfta över den gamla sidan, koppla ny css-mall o lyfta bort lite ful grafik, så är saken biff, men nu verkar det som jag måste lösa det... från grunden.
Nån som har lust att hjälpa? :q :birp
Du skall ha filändelsen .asp för att det skall fungera.
Är databasen flyttad till den nya servern?
MrPhil skrev:
Måste sidan vara en asp, o vad skiljer isf en .asp från en .htm?
Hur får jag in innehållet i databasen? Det måste fattas kod inser jag. I den gamla ser man inga ledtrådar, eftersom där visas innehållet som skrivs ut, inte koden som hämtar. Tillgång till den gamla servern har jag inte.
Egentligen skulle jag bara kunna lyfta över den gamla sidan, koppla ny css-mall o lyfta bort lite ful grafik, så är saken biff, men nu verkar det som jag måste lösa det... från grunden.
Frågan på om sidan måste vara en .asp:
- Nej egentligen inte, beroende på vad du har ställt in servern på... men normalt så ska en asp sida (för att servern ska kunna hantera koden) sluta på .asp
2. Innehåll kan man göra med något som heter SQL (Structured Query Language) Som kopplars ihop med din databas och gör en "Insert" eller en "Update" beroende på vad du skriver i din SQL sträng. (sql tutorial).
Du kan nog söka på wF för att hitta färdiga skript för att läsa lite hur man kan gå till väga.
Se även till att du har databasen på den nya servern också (*.mdb) filen i ditt fall. Och se till att Servern har tillgång till databasen.
Tack för svaren! :)
Att omvandla sidan till .asp, innebär det bara att byta ändelse? Kan jag alltså bara döpa om htm-filen??
Den bifogade koden, ska den sitta i head eller inom body?
Och ja, databasen ligger placerad på servern, i avsedd mapp.
Tillägg: har bläddrat runt lite här i forumen o tittat på olika sql-exempel, frågor o svar.
Men tyvärr är min kunskap inom detta så basic så jag inte ens vet vad jag ska söka efter. Behöver jag veta vad olika poster i databasen heter för att kunna lägga in dem på sidan, eller kan man bara enkelt sätta ett kommando som visar databasens innehåll? (ställer säkert idiotfrågor)
Datan IN i databasen är inget som helst problem, det är att plocka ut den som behövs.
.asp säger åt servern att detta är en ASP sida och inte en HTML sida. Så kan Servern generera och generera rätt sida. <% %> är ASP taggar.. spelar egentligen ingen roll var du placera detta på sidan.. det som är "viktigare" är ju Response.Write eller <%=RecSet("datatabell")%> osv detta ska vara på sidan eller i titlen eller var du kommer ha denna response text.
voigtann1 skrev:
det som är "viktigare" är ju Response.Write eller <%=RecSet("datatabell")%> osv detta ska vara på sidan eller i titlen eller var du kommer ha denna response text.
Så... :q kan jag lägga
<%=RecSet("datatabell")%>
nånstans i body?
Ska "datatabell" bytas ut mot "a6news.mdb"? Eller bara "a6news"?
nej... en tabell är inte databasen... eller mjo fast inte sökvägen.
tänk dig ett Excel ark.. A,B,C,D osv är en tabell...
<%=RS("Datum")%> (den ända tabell jag kan tyda på din kod du har gett till oss) skulle skriva ut datumet ifrån databasen..
Do Until RS.EOF
Response.Write RS("Datum") & "<br>"
RS.MoveNext
Loop
<-- Skriver ut alla datum ifrån databasen... som träffas med din SQL fråga.
voigtann1 skrev:
nej... en tabell är inte databasen... eller mjo fast inte sökvägen.
tänk dig ett Excel ark.. A,B,C,D osv är en tabell...
<%=RS("Datum")%> (den ända tabell jag kan tyda på din kod du har gett till oss) skulle skriva ut datumet ifrån databasen..
Do Until RS.EOF Response.Write RS("Datum") & "<br>" RS.MoveNext Loop<-- Skriver ut alla datum ifrån databasen... som träffas med din SQL fråga.
Jaha, det som står "innanför" är namnen på kolumnerna - om vi håller oss till liknelsen med Excel?
Kan man förresten testköra lokalt från hårddisken om man pekar mot databasen, eller måste asp-filen ligga på servern?
a6news.mdb <- Är din databas... inne i denna om du har access så kan du se olika tabeller: tbl_nyheter i ett av fallet. ett fält vid namn Datum.. @nders kommer nog rätta mig med de korrekta namnen här ;)
voigtann1 skrev:
a6news.mdb <- Är din databas... inne i denna om du har access så kan du se olika tabeller: tbl_nyheter i ett av fallet. ett fält vid namn Datum.. @nders kommer nog rätta mig med de korrekta namnen här ;)
Du får ursäkta mig. Det måste kännas som att tala med en vägg antar jag... :stud
Vet själv hur svårt det kan vara att förklara basic saker man tar för självklart själv för nån som inget kan.
Man måste lära sig gå innan man kan springa... Om man inte har börjat så kan man aldrig vara duktig ;) gäller bara att våga fråga och att intresse finns ;)
voigtann1 skrev:
Man måste lära sig gå innan man kan springa... Om man inte har börjat så kan man aldrig vara duktig ;) gäller bara att våga fråga och att intresse finns ;)
OK, då hasar vi lite till då... :e
Nu har jag omvandlat sidan till http://www.a6fencing.se/aktuellt.asp
Som synes så händer det nåt nu iaf :D ... fast inte det som var tänkt riktigt :l men men, ett steg på vägen :)
Koden på sidan ser ut så här:
<HTML>
<HEAD>
<META NAME="GENERATOR" CONTENT="Adobe PageMill 3.0 Win">
<BASE TARGET="_self">
<TITLE>A6 Fäktning - JÖNKÖPING Sweden | Swedish fencing</TITLE>
<LINK REL="stylesheet" HREF="http://www.a6fencing.se/mall.css">
<% strconnect="DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("../db/a6news.mdb") %>
<% set RS=server.createobject("adodb.connection") %>
<% RS.Open "SELECT * FROM tbl_nyheter ORDER BY Datum desc, ID desc",strconnect,1,3 %>
</HEAD><BODY>
<%=RS("Datum")%>
</BODY></HTML>
Felmeddelandet på asp-sidan, vad säger det? Fel i koden på sidan, eller fel i databasen eller sökvägen?
Microsoft VBScript runtime error '800a01c2'
Wrong number of arguments or invalid property assignment: 'RS'
/aktuellt.asp, line 13
vilken är rad 13?
skriv efter <BODY>:
<% IF RS.EOF Then
Response.Write "Ingen träff i databasen"
Else
Do Until RS.EOF
%>
<%=RS("Datum")%>
<%
RS.MoveNext
Loop
%>
+ datum är ett resarverat ord i Access... Order by [Datum] Desc ska det vara i SQLn för att kunna använda ordet.
voigtann1 skrev:
/aktuellt.asp, line 13
vilken är rad 13?
skriv efter <BODY>:
<% IF RS.EOF Then Response.Write "Ingen träff i databasen" Else Do Until RS.EOF %> <%=RS("Datum")%> <% RS.MoveNext Loop %>+ datum är ett resarverat ord i Access... Order by [Datum] Desc ska det vara i SQLn för att kunna använda ordet.
OK tack för att du orkar engagera dig! :)
Jag fattar inte vad du säger, men jag ska stoppa in koden du skrivit så får vi se.
Får kolla rad 13 senare!
voigtann1 skrev:
Kommer han nog inte !! :e
Han har ju åkit vilse
voigtann1 skrev:
/aktuellt.asp, line 13
vilken är rad 13?
skriv efter <BODY>:
<% IF RS.EOF Then Response.Write "Ingen träff i databasen" Else Do Until RS.EOF %> <%=RS("Datum")%> <% RS.MoveNext Loop %>+ datum är ett resarverat ord i Access... Order by [Datum] Desc ska det vara i SQLn för att kunna använda ordet.
Hej igen!
Det resulterade i att sidan inte visas alls.... :q
http://www.a6fencing.se/aktuellt.asp
Konstigt nog syntes den första ggn, men sen inte mer... :o
<% IF RS.EOF Then
Else
Do Until RS.EOF
%>
<%=RS("Datum")%>
<%
RS.MoveNext
Loop
%>
skall vara
<% IF RS.EOF Then
Else
Do Until RS.EOF
%>
<%=RS("Datum")%>
<%
RS.MoveNext
Loop
end if
%>
eftersom du har en if längst upp som kollar om det finns några poster i databasen utefter SQL satsen. och if måste sluta med end if.
Kan även rätta min egna kod... man ska egentligen undvika (i den mån som går) att inte använda <% %> för mycket.. du kan använda response.write:
<%
If RS.EOF Then
Else
Do Until RS.EOF
Response.Write RS("Datum") & "<br>"
RS.MoveNext
Loop
End If
%>
OK, jag testar igen o ser vad som händer! :birp
Är det förresten möjligt att se koden i en .asp-fil som denna?
Isf skulle jag ju kunna se vad som står i den gamla.
Troligen inte va? :P