webForumDet fria alternativet

Öppna länkar - nytt fönster eller inte?

Webbutveckling

31 svar · 1 851 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 2

Frågan, av Dryden

Vad är åsikten/riktlinjerna kring externa länkar som ska ta dig från en webbplats till en annan? Ska de öppnas i nya fönster eller inte?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Jag tycker att huvudregel ska vara i samma fönster.

Men har sedan lärt mig av "mina" datorovana användare att de inte vill ha det så alltid. T ex kom de bort sig när de skulle ladda ner Acrobat reader och Excel viewer. Där ville de att den skulle öppnas i ett nytt fönster så att de kunde komma tillbaka till ursprungssidan med dokumenten när de hade laddat ner programmet. Naturligtvis ska det anges när sidor sidor öppnas i nytt fönster.

Popupfönster är också något jag har allergi mot men även där finns det bra användningar, t ex hjälpanvisningar. Även här ska man på förhand få veta det.

Till slut - rätt länkning till sidor med ramar! Hur många gånger har jag inte hamnat på sidor som tappat sin topp- eller sidoram och därför blivit oanvändbara.

Medlem sedan nov. 2004438 inlägg

Helt beroende på tanken bakom länken. Är man på en sökresultatsida och det finns en länk som säger ngt ala "Klicka här för att läsa om hur du kan förbättra din sökning" vill man nog inte att sökresultatet skall försvinna t ex.
- Kommentarer som "Bakåtknappen är bland det första de flesta lär sig" t ex spelar ingen roll om man det ligger t ex en väntsida bakom, det bokstavligen fuckar upp det mesta...
- Men som allt annat beror det på sidan och dess syfte, vad man själv tycker är ointressant - det viktiga är att besökaren förstår att, och kan, använda sidan. :)

Medlem sedan juni 200729 inlägg

dAEk skrev:

Varför är det extra viktigt för synsvaga?

Kanske inte så mycket synsvaga som blinda.
Därför att de inte ser vad som händer. Ett fönster som poppar upp kan bli rätt förvirrande i deras skärmläsare o punktskriftsdisplay o allt vad de använder.
Men talar man om vad som kommer hända så underlättar det betydligt.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Google (vet inte hur andra sökmotorer har löst det) har ju en snygg lösning på problemet där användaren kan ställa in om han/hon vill att sökresultaten ska öppnas i nya fönster eller (som standard) i samma fönster.
Just när man har en lång lista ex. med sökresultat tycker jag det är helt underbart att nya sidor öppnas i nytt fönster (eller i ny flik. Vet någon hur man kan göra en sådan länk till ny flik föresten?). Detta gör ju att listan finns kvar. För ofta klickar man sig långt in på sökresultat-sidorna, för att där inse att man stött på ännu en skitsida. Stäng och plocka en ny från listan istället för att klicka bakåt (eller välja ur dropdown listen)
I övrigt föredrar jag länkar som "tillhör" sidan att dom öppnas i samma fönster.

Kan ju tillägga också det självklara, nämligen det att det är INTE okej att länka in andras sidor in i din egen frame. Förutom att det kan bli tekniska missöden om 2 frames har samma namns så kan jag berätta följande lilla storry.
Var på ett möte för flera år sedan (så det kan ju ha ändrats), tror det var runt 2000 där massa webföretag försökte bilda en "förening" (eller vad det nu var, minns inte så noga). Fint möte i Stockholm och pompa och ståt. Dom visade stolt upp sin hemsida i jätteformat framför massa åskådare och hur man på sidan kunde klicka sig vidare till alla medlemars hemsidor. Tyvärr hade dom valt lösningen med att öppna sidorna i en frame på sidan. Vet inte om "föreningen" finns kvar, men den höll på att sluta innan den börjat då grafikerna på dom olika webföretagen INTE ville ha någon annans fula frame ram runt sina grafiska alster.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Mr T, är man ett stort webföretag så använder man öht. inte frames :P

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

MrPhil skrev:

Kanske inte så mycket synsvaga som blinda.
Därför att de inte ser vad som händer. Ett fönster som poppar upp kan bli rätt förvirrande i deras skärmläsare o punktskriftsdisplay o allt vad de använder.

Många synsvaga och de flesta blinda använder talsyntes och de brukar väl antingen säga att ett nytt fönster öppnas eller lira upp ett ljudklipp, eller? Det finns fler funktionshinder där nya fönster innebär problem, det är dit jag vill komma. Och funktionshinder är inte det enda som gör nya fönster till ett mindre bra val jämfört mot att låta användaren välja själv; slöa datorer, popup-blockers, lite datorvana etc är saker som kan röra till det för användare.

MrPhil skrev:

Men talar man om vad som kommer hända så underlättar det betydligt.

Jupp! Men ibland är det inte läge att röra till gränssnitt med "länken öppnas i nytt fönster" eller liknande, av flera anledningar. En skulle kunna vara att det lätt blir jäääääkligt mycket snack på talsyntesen om den ska säga det för varje extern länk, dessutom blir dokumentet lätt "bloatat" och det blir svårare att få en överblick över innehållet.

Jag håller med om att om man absolut måste öppna nya fönster bör man indikera det men att det skulle vara extra viktigt för synsvaga/blinda, det håller jag inte med om.

Troxy skrev:

trender, trender... det som är fel idag är rätt i morgon - o tvärtom.

dAEk skrev:

Många synsvaga och de flesta blinda använder talsyntes och de brukar väl antingen säga att ett nytt fönster öppnas eller lira upp ett ljudklipp, eller?

Jag har inte kollat senaste versioner av Jaws o liknande, men de jag sett läser alt-texterna, de talar inte om vad som 'händer' på skärmen.
Sen finns oxå de som inte använder talsyntesen utan istället punktskriftsdisplayen. Alla har inte senaste versionerna av allting heller.

Saxat ur http://www.hi.se/surfautanhinder/webbtillganglighet_navigation.htm

För att en navigering ska fungera bra måste länkarna vara så tydliga som möjligt. Användaren ska få en klar uppfattning om vart länken leder. Hon ska inte behöva klicka på en länk för att förstå innebörden.

Användaren ska kunna utläsa följande av länken:

Vilket innehåll eller vilken funktion leder länken till?
Vilket språk är innehållet på?
Är det en intern eller extern länk? Det vill säga går den till en annan sida på samma webbplats eller går den till en annan webbplats?
Kommer länken att öppnas i ett nytt fönster? Kommer webbläsarens fönster eller inställningar att ändras?
Öppnar länken en webbsida eller gör den något annat, som till exempel öppnar e-postprogrammet?
Innebär ett klick på länken att jag förbinder mig till något?
Använd länktexter som är begripliga utanför sitt sammanhang och som talar om vart länken leder. Undvik till exempel "Klicka här" och "Läs mer". Begripliga, kortfattade länktexter underlättar för blinda användare och andra som hoppar mellan länkarna genom att tabba sig fram på sidan. Är länktexten obegriplig måste användaren söka i texten som omger länken för att förstå länkens funktion.

Anledningen till att det skulle vara viktigare för icke-seende är den enkla anledningen att de inte ser vad som händer - det gör seende.
Alltså inte oviktigt för alla, men desto viktigare för dem.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Troxy skrev:

Som "ej grafiker" hade jag aldrig inset felet om inte våran och andra STORA företags grafiker hade klagat :)
Jag är programerare, funkar det tekniskt så skiter väll jag i hur det ser ut :D

Å andra sidan vet jag lite om branchen idag då jag sålde av mina andelar i webföretaget för ca 4 år sedan. det enda jag vet är att saker förändras, specielt grafiskt. Kolla bara på dom äckligt storblommiga tapeter som fanns på 70-talet och som folk på 80-talet spydde åt, men som nu åter släpas in i våra hem av "folk med kännsla för form och färg" ;-)
Vad grafiker anser EJ okej ena dagen är HELT okej nästa. Det är det enda jag vet om grafik, och så vet jag vad JAG gillar :)
Och så vet jag nu vad som gäller ang frames, tack :)

MrPhil skrev:

Jag har inte kollat senaste versioner av Jaws o liknande, men de jag sett läser alt-texterna, de talar inte om vad som 'händer' på skärmen.

Jo, Jaws känner till en del saker som händer, exempelvis när en sida laddats färdigt, hur långt progressbaren kommit m.m. Jag tror att Jaws säger till om nya fönster men jag vet inte säkert. Ska försöka hinna med att undersöka saken imorgon (jag borde känna till det här egentligen).

MrPhil skrev:

Sen finns oxå de som inte använder talsyntesen utan istället punktskriftsdisplayen. Alla har inte senaste versionerna av allting heller.

Mjo, men det är inte speciellt många som väljer att inte använda talsyntesen - inte vad jag vet iaf. I USA är många analfabeter tack vare att de inte har tillgång till braille-displayer i samma utsträckning som här i Sverige. Där måste de själva betala för sina hjälpmedel och punktdisplayer är allt annat än billiga. Därför sitter de flesta med bara talsyntesen och lär sig inte att stava. Vet inte om reparationskostnaden av punktdisplayerna spelar nån roll i deras beslut, men de är ganska ömtåliga så det är inte helt omöjligt.
Här hemma får man "låna" hjälpmedel gratis och även få uppgraderingar installerade om man håller sig själv uppdaterad om nyheter.

MrPhil skrev:

Anledningen till att det skulle vara viktigare för icke-seende är den enkla anledningen att de inte ser vad som händer - det gör seende.

Nja. Bara för att man såg att det hände nåt på skärmen betyder det inte att man är med på vad som hände. Rörelsehindrade eller personer som har svårt att kontrollera sina rörelser, kan det inte tänkas att de kan ha problem med nya fönster som ploppar upp? Eller vad händer om man har inlärningssvårigheter och råkar trycka utanför det nya fönstrets ram? Oh noes, internet försvann!

Hur som helst är det kul att en till som är intresserad av tillgänglighetsfrågor hittat till wF. :bire

dAEk skrev:

Jo, Jaws känner till en del saker som händer, exempelvis när en sida laddats färdigt, hur långt progressbaren kommit m.m. Jag tror att Jaws säger till om nya fönster men jag vet inte säkert. Ska försöka hinna med att undersöka saken imorgon (jag borde känna till det här egentligen).

_ _ _

Hur som helst är det kul att en till som är intresserad av tillgänglighetsfrågor hittat till wF. :bire

Är så illa tvungen i jobbet ;)
Har oxå haft en synskadad kille som arbetskamrat. Är mest hans erfarenheter o synpunkter på web jag går efter. Men utvecklingen går ju framåt där oxå.
Sen är det ju så med synskadade som med oss alla andra: väldigt varierande intresse o kunskap när det gäller att vara uppdaterad med det senaste. Det skiljer en del mellan olika landsting oxå vad man får för hjälpmedel o hur ofta man får nytt.

Apropå tillgänglighet är det intressant med vad andra grupper har för behov o hinder, det har man inte hört så mycket om.

MrPhil skrev:

Är så illa tvungen i jobbet ;)

Önskade att jag satt på en arbetsplats där man bryr sig om frågor ang. tillgänglighet; på mitt jobb skiter de fullständigt i det. :l

MrPhil skrev:

Apropå tillgänglighet är det intressant med vad andra grupper har för behov o hinder, det har man inte hört så mycket om.

I så fall tycker jag att du ska regga dig på Accessify Forum, omedelbums.

Toksen uppdatering: Jaws säger till när det öppnas nya fönster. Jag testade i 7:an men är ganska säker på att den hojtar till även i äldre versioner (min erfarenhet sträcker sig tillbaks till Jaws 4.51).

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)