webForumDet fria alternativet

Öppna länkar - nytt fönster eller inte?

Webbutveckling

31 svar · 1 851 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Vad är åsikten/riktlinjerna kring externa länkar som ska ta dig från en webbplats till en annan? Ska de öppnas i nya fönster eller inte?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Samma fönster, då har användaren enkelt möjligheten att välja. Allt annat är värdelöst.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag röstar också på samma fönster. Om jag vill öppna den i ett nytt fönster är det mitt val. Men markera gärna att länken leder till en extern sida om det inte är uppenbart.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gudarna på W3C anser att man inte ska öppna i nya fönster. Därför har dom bl.a. gjort "target _blank" ogiltigt (eller ska snart). Då får man öppna med javascript istället, men det gillar dom inte heller.

För jag vill kunna öppna extra fönster ibland, t.ex. små instruktioner eller liknande. Det ska W3C skita i, tycker jag.

Idag spelar det ju i princip ingen roll om en länk öppnar i samma fönster eller i ett annat. Tack vare funktionerna i nya webbläsare kan användaren välja ändå; Jag öppnar personligen nästan alla länkar i nya tabbar, bakom den aktiva.

Så mitt svar blir: Gör vad du tycker funkar bäst själv. Skulle det visa sig att det är emot W3C:s rekommendationer, så visa lite integritet och strunta i W3C och de som okritiskt köper alla stolligheter som W3C kommer med. Det är som sagt bara rekommendationer.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Jag håller helt med gudarna på W3C. Ska nog offra en HD till deras ära ikväll.

/D

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag öppnar alltid mina länkar i samma fönster på de sidor jag har. Av den anledningen som nämnts av flera här - att låta användaren välja. Ifall du skrämmer besökaren med nya fönster så är risken också stor att de lämnar din sida.

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Självklart i samma fönster. Finns ingen anledning att göra det svårare för synskadade, ovana användare m.fl. Bakåtknappen är bland det första de flesta lär sig och ofta stänger de fel fönster när det börjar bli många öppna sidor.
Att propagera för att inte ha den funktionen på en sida och kalla det för att köpa w3:s stolligheter, blundar jag för... Jag kommer fortsätta vägra...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

tanten skrev:

Självklart i samma fönster. Finns ingen anledning att göra det svårare för synskadade, ovana användare m.fl. Bakåtknappen är bland det första de flesta lär sig och ofta stänger de fel fönster när det börjar bli många öppna sidor.
Att propagera för att inte ha den funktionen på en sida och kalla det för att köpa w3:s stolligheter, blundar jag för... Jag kommer fortsätta vägra...

Jorå, jag undviker självklart att öppna länkar i nya fönster jag också. Men jag vill kunna göra det när det krävs utan att W3C lägger sig i. IMHO är det idioti att ta bort attributet. Guschelov ger dom bara ut rekommendationer - inte regler.

Synskadade använder nästan uteslutande Jaws (som i sin tur använder IE) nuförtiden och klickar fram länkar som nya tabbar i samma fönster t.o.m. oftare än vad seende användare gör och kan alltså välja - precis som dom ska få göra. Så det är absolut inga problem. (Enligt en bekant som är både synskadad och amatörwebbutvecklare).

Medlem sedan mars 2007117 inlägg

Känner någon till om det har gjort en undersökning om detta? Hur många av besökarna som vill att externa länkar ska öppnas i nytt fönster eller ej, med mera?

Själv anser jag att det ska öppnas i nytt fönster om det inte hör till webbplatsen.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Låt användaren själv bestämma, dvs låt bli target-attributet eller JS. För en person med datorvana är det inte så svårt att öppna ett nytt fönster men det kan skapa förvirring för dem utan eller med mindre tidigare datorvana.

Om man absolut verkligen bara måste öppna externa sidor i ett nytt fönster borde det framgå för varje länk med en beskrivning och kanske en ikon, typ:

En spännande webbplats om sandpapper eller annat jättespännande (# extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Vedstapeln ska föreställa en ikon för ett nytt fönster. :)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Lyssna på proffsen:

Vervas riktlinjer för sveriges offentliga webbplatser skrev:

Oavsett om länkar leder till sidor inom samma webbplats eller till en annan webbplats ska de öppnas i samma fönster.

http://verva.se/web/t/VLGuideline____3473.aspx

Om du inte har problem med popup-fönster som dyker upp i tid och otid har du förmodligen inte surfat speciellt ofta via mobiltelefon ;)

Medlem sedan maj 200654 inlägg

Min åsikt är att länkar som leder utanför hemsidan ska öppnas i nytt fönster, på så sätt försvinner inte besökaren från hemsidan.

Om det är fel eller inte vet jag ingenting om, men det är en väldigt bra metod för att slippa att besökarna "läcker" ut.

Medlem sedan maj 200732 inlägg

Länkar som öppnas i nya fönster strider mot besökarens rätt till kontroll över sin egen desktop-miljö och bör givetvis beivras!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

FreddeX skrev:

Känner någon till om det har gjort en undersökning om detta? Hur många av besökarna som vill att externa länkar ska öppnas i nytt fönster eller ej, med mera?

Har sett lite omröstningar om detta på olika webbplatser, där vanliga lusers själva får säga vad de tycker, och de brukar alltid sluta med en klar majoritet för nya fönster. Eftersom den bländande majoriteten av alla användare inte är datorvana begriper de oftast inte hur man öppnar nytt fönster (eller tycker att det är för jobbigt att göra det själv, eller nåt). Själv tycker jag bäst om när jag får bestämma själv, men alla tycker inte att valfriheten är lika viktig, uppenbarligen.

Vill man ha länkar som både validerar som öppnar nya fönster, men som också funkar utan javascript och med aggressiva popupblockers, använder man förstås följande sätt:

<a href="länk" onclick="return !window.open(this.href)">länk (öppnas i nytt fönster)</a>
Medlem sedan juni 200736 inlägg

Får en novis säga en sak i detta ämne!
Man kke ska anpassa sidan till vilka besökare man förväntas ha.
Ska jag mest ha novisa surfare måste jag tänka på det och inte ha popup kke, göra det
enkla.
Är det många vana surfare kan man satsa på popup om man tycker det passar designen
bättre.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

spango skrev:

Vill man ha länkar som både validerar som öppnar nya fönster, men som också funkar utan javascript och med aggressiva popupblockers, använder man förstås följande sätt:

<a href="länk" onclick="return !window.open(this.href)">länk (öppnas i nytt fönster)</a>

Varför inte bara byta doctype till transitional och slänga dit ett target istället?

Jag tror inte att spangos förslag var tänkt som en färdig lösning utan det var nog tänkt att visa hur det skulle kunna funka. En färdig lösning skulle kunna snappa upp t.ex. rel="external" eller externa URI:er vid onload eller DOMContentLoaded så att man slipper "smutsa ned" sin markup med beteendegrejs som inte hör hemma där.

Medlem sedan juni 200729 inlägg

tanten skrev:

När det gäller just synskadade är det viktigt att tala om var en länk öppnar nånstans - sen kan man öppna vart man vill.

MrPhil skrev:

När det gäller just synskadade är det viktigt att tala om var en länk öppnar nånstans - sen kan man öppna vart man vill.

Varför är det extra viktigt för synsvaga?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Röstar för samma sida, är man en van användare, vet man ju hur nya fönster öppnas. Själv öppnar jag alltid nya fönster, men tycker dom ska vara i samma fönster, så att man kan välja själv.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)