webForumDet fria alternativet

Skapa databas utan programmering?

Webbutveckling

3 svar · 505 visningar · startad av Gnopps

Medlem sedan juni 20071 inlägg
Frågan#1

Jag vil skapa en hemsida där folk ska kunna betygsätta olika saker som jag lägger in. Dessa vill jag kategorisera och snittbetyget i varje kategori visas separat. Finns det någon sida där man kan skapa databaser för sin hemsida utan att behöva känna till särskilt mycket om programmering? Jag kan grundläggande HTML och så men är tacksam om jag slipper lära mig mer :)

Tack för svar!

Sidan skall alltså se ut så här:

A (snittbetyg av A1-A5)
|
+-A1(betyg)
+-A2(betyg)
+-A3(betyg)
+-A4(betyg)
+-A5(betyg)
B (snittbetyg av B1-B5)
C (snittbetyg av C1-C5)

osv...

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hej och välkommen till wF!

Så fort du vill blanda in databaser eller XML-data så måste du sköta all kontakt mot DB/XML via server-side scripting, dvs ASP/PHP/Ruby/ASP.NET. Alltså: du måste programmera på ett eller annat sätt.

Men det är inte så klurigt och dessutom så finns ju alla här på webforum som gladeligen hjälper dig vidare :)

Det du behöver veta innan du sätter igång är vilket scriptspråk som du har installerat på ditt webhotell. Är det en windowsmaskin finns det ASP eller ASP.NET och ibland PHP. Är det en Unix-server finns det oftast PHP och i sällsynta fall en ASP-tolk. Alltså kolla om du har ASP eller PHP eller något annat. Återkom sen så kan vi nog hjälpa dig mer...

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Med Ruby on Rails kan du komma undan med väldigt lite programmering.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Kan inte Access automatgenerera ASP-kod? Inte för att jag tycker att det låter som en särskilt bra idé, förstås.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)