webForumDet fria alternativet

Fel när jag länkar en includefil.

Webbutveckling

5 svar · 374 visningar · startad av MrsGoth

Medlem sedan okt. 200612 inlägg
Frågan#1

Hej.

Jag håller på att bygga om en existerande sida från frames till CSS-baserat. Där har jag en meny som jag har lagt in med hjälp av include. Problemet är bara att sidan verkar "flytta" på sig beroende på var i sidstrukturen jag befinner mig. Detta gör att länkarna inte fungerar som de ska, vilket gör mig galen. Jag har försökt med include virtual, men det funkar sådär. Jag får en sådan konstig länkning då om det ska fungera som inte kommer att funka när jag lägger upp sidan skarpt. Vad gör jag för fel?

Strukturen ser ut så här: rootmapp/lindascss/meny/fil.asp
Alla menysidor ligger i menymappen och sen ligger resten av hemsidan i mappen lindascss förutom vissa includefiler som ligger i include/fil.asp

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

kan väl vara så att du har något CSS fel eller undantag på vissa sidor? Flytta på sig? kan det vara så att du ha en scroll på vissa sidor men inte andra?

Nja, den flyttar inte på sig rent fysiska alltså. jag var nog lite kryptisk, sorry.

Alltså. En länk som ligger i filen linda/meny/byxor.asp funkar bra och det går bra att länka mellan alla sidor som ligger i mappen meny och att sen vidarelänka till en sida som ligger i mappen linda. Problemet uppstår när jag försöker länka ut från mappen "meny" till mappen "linda" genom att skriva så här: ../fil.asp. Då tycker datorn att jag borde ha filen i rootmappen och inte i mappen "linda". Kan " / " ha med det hela att göra? Läste någonstans att / betyder gå direkt till rootmappen? Eller?

Krångligt det där när man inte kan visa vad det är man menar... :-( Jag är så dålig på att förklara....

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

ge exempel?

Tror inte det är något med html att göra utan det är asp relaterat?

Medlem sedan feb. 200476 inlägg

Vet i fasen om jag kopplat vad du menar men jag gör ett försök iaf.

Länkarna du har i dina include filer ska "utgå" från den plats du har filen som du inkluderar i.
Alltså om du har filen meny.asp i mappen /menyer som sedan inkluderas i filen sida1.asp som ligger i rooten så ska sökvägarna i meny.asp vara sid1.asp, sida2.asp och inte ../sida1.asp etc.

Nu kommer ju iof mitt exempel att funka iaf iom att man inte kan backa bakom rooten men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Okej, så var det. :-D Du förstod vad jag menade och jag testade att länka om så nu funkar det. Tack. Ett mindre problem som gör mig galen... ;-)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)