webForumDet fria alternativet

Att skicka html-mail, newsletters, etc.

Webbutveckling

2 svar · 1 803 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag var ambitiös för några år sen och gjorde en liten instruktion om hur man sätter ihop html-mail för nyhetsbrev och annat - på engelska.

Häromdagen hade jag anledning att göra ett nytt html-mail. Denna gång lite mer komplicerat än vanligt. Jag kollade också hur mailet så småningom såg ut i Hotmail och Gmail.

Resultaten blev att jag var tvungen att uppdatera den där gamla instruktionen. Och nu slog det mig att det kanske är fler som sitter och knåpar med html-mail på sina kammare, kanske söker här efter tips och skulle vara behjälpta om dom hittade sidan.

Alltså; jag har gjort en hel del html-mail men är absolut ingen expert. Så det finns säkert nåt som kan göras bättre än i instruktionen. Men det är i alla fall bättre hjälp än ingen hjälp alls...Håll till godo.

http://proformica.com/bulkmail.shtml

Medlem sedan mars 2005149 inlägg

Danne V skrev:

Jag var ambitiös för några år sen och gjorde en liten instruktion om hur man sätter ihop html-mail för nyhetsbrev och annat - på engelska.

Häromdagen hade jag anledning att göra ett nytt html-mail. Denna gång lite mer komplicerat än vanligt. Jag kollade också hur mailet så småningom såg ut i Hotmail och Gmail.

Resultaten blev att jag var tvungen att uppdatera den där gamla instruktionen. Och nu slog det mig att det kanske är fler som sitter och knåpar med html-mail på sina kammare, kanske söker här efter tips och skulle vara behjälpta om dom hittade sidan.

Alltså; jag har gjort en hel del html-mail men är absolut ingen expert. Så det finns säkert nåt som kan göras bättre än i instruktionen. Men det är i alla fall bättre hjälp än ingen hjälp alls...Håll till godo.

http://proformica.com/bulkmail.shtml

Jag laste din tutorial och den var bra..
ett par punkter bara
* nar du designar HTML emails anvand inga backgrundsbilder eftersom outlook 2007 inte vissar dom
* Anvand inline styles nar du anvander styles sa fungerar det i gmail ocksa
* anvand alltid den den riktiga bildstorleken eftersom outlook 2007 visar den som den ar
* testa testa samt testa alltid i sa manga klienter som mojligt

bara ett par tips...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Dykarn skrev:

Jag laste din tutorial och den var bra..
ett par punkter bara
* nar du designar HTML emails anvand inga backgrundsbilder eftersom outlook 2007 inte vissar dom
* Anvand inline styles nar du anvander styles sa fungerar det i gmail ocksa
* anvand alltid den den riktiga bildstorleken eftersom outlook 2007 visar den som den ar
* testa testa samt testa alltid i sa manga klienter som mojligt

bara ett par tips...

Bra! Tack!

1. Menar du att Outlook 2007 inte visar bakgrundsbilder över huvudtaget? Inga alls? Inte i en <td> eller via CSS eller inline eller background="" eller någonstans? :q

2. Jag tror jag skrev om vikten av inline styles för att det ska synas i Gmail.

3. Visste inte att Outlook visar "korrekt" storlek även om bildhållaren säger annat. (I och för sig är det väl inte många som sätter annan storlek i taggen än vad bilden faktiskt har?) Men ska lägga in det. Bra.

4. yeah, test, test, test......

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)