webForumDet fria alternativet

Webbhotellflytt med WordPress-blogg

Webbutveckling

39 svar · 3 592 visningar · startad av hell-man · sida 2 av 2

Frågan, av hell-man

Hejsan! Jag har lite bekymmer, som jag skulle uppskatta tips och idéer kring... Jag kör bloggen "I hell-mans värld", på <https://www.hell-man.se>. Jag har i lite knappt ett år legat på JX.se, men håller nu på och byter till One.com som webbhotell. Orsaken är främst utrymmesbehov, men också att jag inte upplevde JX.se som så pass bra och driftsäkert, så att det motiverade deras relativt sett låg

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2006100 inlägg

Tack! Jodå, jag ser nog alla inlägg i den där filen, även om den inte fixar svenskspecifika tecken, men så ska det ju säkert vara. Så långt allt gott.

Men, finns det någon där ute som begriper sig på varför jag inte lyckas importera den? Måste bloggen vara helt från schratch, en clean installatiobn där inga inlägg gjorts, när importen genomförs?

Eller kan det ha att göra med storleken på XML-filen? Trots att det står att den ska kunna vara max 12 Mb, och alltså bara är 3,7 Mb? Har inte pillat i det där med att ändra inställningarna för det, eftersom jag inté upplevt att jag borde ha behovet, nu när filen inte blev större (utgår från att det innebär att jag måste flytta alla bilder och annat manuellt, med FTP, alltså att de inte följer med vid importen/exporten).

jarvklo, du skrev att du trodde jag skulle behöva ändra host på två ställen i phpMyAdmin. Nu ändrade jag ju bara på ett ställe - var ju en grotesk djungel att gräva i. Såå, tror du eller någon annan att det kan ha med saken att göra? Och, vet någon var i höstacken jag hittar nålen, alltså var jag ska göra den andra ändringen?

Tillägg...

Frågor som jag dryftar i tidigare inlägg tas det fortsatt gärna emot hjälp kring.

Dessutom... detta med att i phpMyAdmin pilla i databasen, för att från den sekundära adressen hos JX.se nå bloggen på http://d88279.u26.jx.se/

Där behöver jag fortsatt hjälp... Jag har som jag nämnt tidigare funnit en plats där jag gjort ändringen, vilket föranledde att jag åter kan logga in på "den gamla bloggen", utan att studsa till bloggen hos One. Dock är det säkert som jarvklo redan gissat, minst ett ställe till att göra ändringen på, för om man på http://d88279.u26.jx.se/ klickar på en postning, så studsar man till bloggen hos One, där den inte fungerar. Någon som vet var i databasen jag ska göra ändringen? Det var ju en sanslös djungel att leta sig runt där, så utan ledtråd undrar jag om jag kan hitta rätt.

STORT tack på förhand!!

Nu jäklar i mig ser jag ut att ha kommit en bit på väg!! :-)

Det "enda", tror jag, som fortfarande strular, är de Sverigespecifika tecknen. Är det någon som vet hur jag fixar det??

TACK på förhand!!

TILLÄGG: Det verkar fungera att skriva nytt material med svenska bokstäver, och att bloggen kan visa det - se http://www.hell-man.se för exempel - men alltså inte att tidigare poster klarar det, liksom menyer och annat. Hur fasen fixar jag detta?

TACK på förhand!!

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm..

Är/var den gamla installationen möjligen inställd för teckenkodningen ISO-8859-1 och den nya för UTF-8 ?

OJ! Har jag inte en aaaning om. Har aldrig någonsin haft anledning att pilla med det, har liksom bara funkat av sig själv.

I så fall, är det bara att pilla till det i phpMyAdmin, eller?

Tack för hjälpen!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Tror dessvärre detta är något som faller bort iom backup, du har bara en massa "?" nu va istället för åäö?

Hmm...

Hade för mig att det gick att ställa in via wp-admin, men jag hittar det inte nu. Återkommer om jag hittar något på Wp-support, men det blir nog inte ikväll :)

Hur ser det ut i XML-filen? du använde vid export/import är ÅÄÖ rätt där? (och vad anges som encoding i den)

Tack!

Har inte använt någon XML-fil till slut - körde den andra vägen, över databas- och filbackup, efter lite tips på https://www.wordpress.org 's forum.

MEN, den XML-fil som jag skapade med en export, men sedan alltså inte har använt, och där ser INTE tecknen rätt ut. Ger det någon ledtråd?

Kan jag ha satt fel teckenkodning vid backupen av databasen?

Dessutom... nu plötsligt, är det ju fler tecken än "bara" å ä ö som ser keck ut. Nu ser jag diverse "kinestecken" också.

Tengblad: Inte nödvändigtvis frågetecken, snarare "fyrkanter"/"rutor", eller vad jag ska kalla det. Du tror att det är en oundviklig följd av backupandet? Jesus i så fall... typ en livsuppgift att fixa till det. :-)

MVH: Linus

Tror ja blir knäpp! :-)

Gräver också runt bland trådarna i forumet på https://www.wordpress.org, men det är ju en ohygglig djungel. Sanslöst svåröverskådligt.

Ja, ja, gäller att se ljuset i tunneln. Nu finns det ju ändå positiva tecken! :-)

hell-man skrev:

Kan jag ha satt fel teckenkodning vid backupen av databasen?

Hmm :i att kolla inställningen i originaldatabasen och jämföra den med den på nya stället är nog inte fel i det här läget - om inte annat för att kunna utesluta en möjlig felkälla ;)

Låter förnuftigt... Nu är jag inte hemma - är hos en polare och dränker mina bloggsorger i alkohol :-) - men när jag kommer hem ska jag ta tag i den biten. Återkommer!

TACK!!

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Nu kanske jag är helt ute och cyklar... :)
Men om jag ändrar teckenkodningen i min webläsare så får jag omvänt fel på tecknen. Då blir allt från den gamla rätt och det nya fel...
Att du inte har någon meta-tagg för teckenkodning i din header är inte bra. Så lägg till en sådan och ändra i databasen så det blir likadant som tidigare, så kanske det löser sig...
Cyklar kanske eftersom jag inte kan wordpress... men ...

Ohh, lord... frågan är vem som cyklar... :-) Fattar noll, men jag är inte helt nykter, så klanske ser det annorlunda ut när jag läser det i morgon...

tanten skrev:

[...]om jag ändrar teckenkodningen i min webläsare så får jag omvänt fel på tecknen. Då blir allt från den gamla rätt och det nya fel...

OK - Det tyder på att din gamla installation körde ISO-8859-1 och att din nya Wordpress kör UTF-8.

Googlade lite - Ta rejäla backuper och se om inte scriptet som den här pekar ut kanske kan vara till hjälp i den nya databasen...

Trots en del alkohol i kroppen så har jag nu, efter att ha kommit hem igen, fått ALLT att fungera!!

Det märkliga är, att om jag kollar i inställningarna för bloggen från mitt gamla hotell, så är det utf-8, och samma sak om jag kör phpMyAdmin hos mitt gamla hotell, OCH om jag kollar i inställningarna för bloggen från mitt nya hotell. MEN, om jag från mitt nya hotell går in i phpMyAdmin så verkar det stå på iso-8859-1.

Det fick mig att testa att helt enkelt, i inställningarna för bloggen liggandes på mitt nya hotell, ställa om till iso-8859-1, och efter det manuellt redigera det senaste inlägget, det som jag lagt efter flytten/exporten. Poff, och allt verkar funka!!

Underbart, hoppas jag, men innan jag ropar hej tänkte jag på en liten sak...

Hur skulle ni göra... Skulle ni nöja er här och utgå från att det nu är klappat och klart? Eller skulle ni köra om från scratch igen, och då ställa om phpMyAdmin på mitt nya hotell till utf-8 innan importen av databasen? För jag gissar att den vägen också skulle kunna skapa en fungerande blogg, eller vad tror ni?

Att jag frågar detta beror på att jag ser att de rekommenderar att man kör just utf-8, vilket gör att jag börjar fundera på ifall jag kan riskera några framtida problem med att köra iso-8859-1.

Men, ingen skulle vara gladare än jag ifall det kunde anses ha landat nu - jag nöjer mig mer än gärna här! :-)¨

Vilken bedömning gör ni? Är det något annat ni reflekteras av?

Och... ett fett jäkla TACK för all hjälp!!

MVH: Linus

Du riskerar i praktiken ingenting genom att välja att köra ISO-8859-1 om det fungerar idag som jag ser det.
Annat än kanske en och annan känga från folk som snöat in på teckenkodningsvarianter - men dem kan du ju välja om du skall bry dig om eller inte. ;)

Hehe, ok. Låter klockrent. Kängor kan jag ta hur många som helst. Menar du att det finns folk som har åsikter om vilken teckenkodning folk väljer? Låter ju fantastiskt. Man kanske skulle nischa sig till att viga sitt liv åt den frågan. :-)

Nähe, om det inte är värre, då kör jag som det ryker med min nuvarande lösning!

Helgardering, bara... I listningen av inkommande länkar ser det fortfarande lite keck ut, i administrationsverktyget... jag har lagt en skärmdump här:
http://www.hell-man.se/bilder/LinksBloggenSvenskaTecken.jpg

Är det något jag bör oroa mig över? Eller är det sannolikt att det ordnar sig vid nya inkommande länkar, och alltså är övergående?

TACK!!

Hmm...

Det är nog inte övergående eftersom den funktionen som redovisar inkommande länkar verkar leverera UTF-8kodade länktitlar om man gissar utefter "skräptecknen".

Vill du ha det också fixat är det nog läge att fundera på att försöka "bryta över" (dvs konvertera) hela klabbet till UTF-8 som du var inne på trots allt...

Allt beror på vad du anser om relationen mellan hur mycket jobb du behöver lägga ner för att fixa problemet gentemot den praktiska nytta det gör om du frågar mig ;)

Mmm, visst är det så. Min gissning är ju att jag skulle få ordning på hela klabbet, från början till slut, om jag raderade allt igen och började om från noll, och då ställde databasen hos One på utf-8 redan från början, innan importen från JX-databasen. Åtminstone känns det som att det borde fungera så, om nu allt är helt logiskt, och det skulle ju i så fall innebära tämligen marginellt jobb, men å andra sidan verkar ju inget funka helt logiskt, så plötsligt står jag väl där med ett nytt totalhaveri om jag ger mig på det. Det är väl bara det jag måste bestämma mig för ifall jag vågar riskera. :-)

Tack för all hjälp!!

Icke. Jag testade att göra om det, men det blir likadant i alla fall. Nu ger jag upp och nöjer mig så här. Fungerar ju trots allt helt ok.

Stort tack till alla som hjälpt mig med tips och idéer!!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)