FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg Har nu bestämt mig att lära mig ett nytt språk och hittat 2 som jag tror kommer ligga bra på marknaden även om 5-10 år. Nämligen Asp.net 2 och Ruby. Dock vet jag inte vilket av dem som är bäst att lära sig. Jag har nämligen aldrig hållet på med sådant innan. Bara vanlig html, javascript och css typ.
Ni som har provat båda 2 språken. Vilket bedömer ni är det bästa valet.
-Prestanda mässigt
-Lättast att utveckla i. Bibliotek med mera...
-säkerhets mässigt. Kanske inte hör in men jag har sett på milw0rm.com att php inte ligger bra till.
-andra saker
Obs, när jag säger ruby menar jag såklart ruby on rails. Och om någon tycker att jag redan har frågat detta, kan jag förstå det och jag ber om ursäkt, samt ber en forumledare att stänga denna tråden.
Tack på förhand!
FreddeX skrev:
Har nu bestämt mig att lära mig ett nytt språk och hittat 2 som jag tror kommer ligga bra på marknaden även om 5-10 år. Nämligen Asp.net 2 och Ruby. Dock vet jag inte vilket av dem som är bäst att lära sig. Jag har nämligen aldrig hållet på med sådant innan. Bara vanlig html, javascript och css typ.
RoR och ASP.Net är inga språk utan snarare tekniker för att skapa webbapplikationer.
Om 10 år kommer språken, teknikerna och applikationsservrarna att heta GnarfXYZ 3.11, Foophiong 11 och Wepoid R11, ska du lära dig något nytt häftigt språk så bör du göra det för att det är KUL eller för att du ser ett direkt behov på marknaden nu, inte om 10 år, datateknikbranchen är som bekant ganska explositionsartad i sin utvecklingstakt.
.NET är en mer komplett plattform, medans RoR är oerhört kraftfullt för att skapa snabba webbtillämpningar, de går inte att jämföra rakt av, mitt förslag är att du testar båda och glöm allt om att lära dig ett "språk" som du ska ha nytta av om 10 år. Bli bra på problemlösning, objektorienterad analys, design och utveckling så kommer du ha nytta av det om 10 år, oavsett vilket språk du använt för att öva upp dessa färdigheter.
FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg Okej, trodde faktiskt inte att det utvecklas nya språk/tekniker så snabbt för att skapa nya webbsidor. Trodde faktiskt det bara var hårdvaran som utvecklas snabbt inom data branschen. Men tack för att du rättade mig, det uppskattades. Jag ska börja kolla in asp.net och ruby mer efter att jag har ätit.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Hoho, för tio år sen gick Java fortfarande runt i barnlindor och användes till applets, för webbutveckling var väl typ Perl det enda acceptabla och på hemdatorerna använde folk fortfarande Windows 95. Hårdvarufolket är riktiga slashasar jämfört med programvarusektorn.
Men, vill man hålla på med framtidssaker ska man titta på Cω eller nåt liknande. Kanske inte så nybörjarvänligt dock :e
FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg spango, sluta mobba mig. Jag vet att jag suger, det är därför jag frågar och vill bli bättre :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Inget illa ment, mannen :)
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Skönt att den här tråden kommer först när man söker på wepoid. Det känns som om wF är hyfsat framtidssäkert.
Angående Asp.net och Ruby så är de rätt så olika. Kika runt på några exempel, det finns en del bra demonstrationsfilmer för hur man arbetar med de båda plattformarna. Sedan är det bara att lägga en helg på varje ramverk och se vad du tycker.
objektorienterad analys
Hello
Jag håller på att utbilda mig till GIS-utvecklare (geografisk informations system)
Där fick vi läsa lite om objektorienterad analys bla. (Visual Basic.NET) men jag är väldigt svag på skriptspråk såsom: Java, C++ m.m.
Ska jag börja läsa mer om de och C#?
Jag tänker även på ASP.NEt och Ajax: har man nytta av de?
Ursäkta mig men jag är nybörjare på sånt så ni får gärna kommentera era åsikter
TACK
FreddeXMedlem sedan mars 2007117 inlägg spango, jag vet :)
ok, men det har löst sig nu, i alla fall på asp.net fronten då jag har precis lånat 3 böcker om asp.net. Om ruby hittade jag inga, men det bör finns några tutorials på sektionen användbara länkar.