webForumDet fria alternativet

Trac eller Collaboa?

Webbutveckling

8 svar · 454 visningar · startad av Gislaved

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Frågan#1

Jag har all kod i samtliga projekt i subversion och börjar allt oftare samarbeta med externa programmerare. Därför är det bra att kunna ha ett program som hanterar buggar och visar vad som ska åtgärdas.

Jag har tittat lite på Trac och Collaboa, är det någon som har provat det ena eller båda och har några åsikter om det? Fördelen med Collaboa är ju att det är byggt i Ruby on Rails, men Trac verkar mer moget än så länge.

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

Jag stöter på Trac betydligt oftare än Collaboa, vilket kanske är ett bevis på att det är mer använt och populärare. Har inte kollat närmare på någon utav dem, men så länge det som du väljer utför det du vill så kvittar det. Personligen tycker jag att Collaboa verkar enklare och smidigare. Men men smaken är väl som baken? Som sagt, har inte kollat på djupet...

Jag tror att jag ska testa Collaboa ett par veckor och se hur det går. Det verkar ha stöd för det jag behöver i nuläget, så det är mest stabiliteten som avgör.

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

Lycka till!

Installationen var lite småklumpig, måste jag säga. Fast det är mestadels kopplingen mot subversion som ställer till det. Nu ruller det dock på rätt fint.

Medlem sedan dec. 200471 inlägg

Jag kör själv trac och är helnöjd! Riktigt snabbt att komma igång med (på Fedora Core 6 iaf) och lätt att konfigurera.

SebbeJ skrev:

Jag kör själv trac och är helnöjd! Riktigt snabbt att komma igång med (på Fedora Core 6 iaf) och lätt att konfigurera.

Det låter ju bra. Vad är det bästa med Trac?

Medlem sedan dec. 200471 inlägg

Gislaved skrev:

Det låter ju bra. Vad är det bästa med Trac?

Framförallt är det lätt att komma igång. För mig är det bara att köra en sudo yum install trac så är det installerat. Sen om du ska köra det via apache så får du ju konfigurera lite med mod_python, men det tar inte många minuter direkt. När installationen är klar är det bara att skapa sin repository och sedan sin trac env så är allt igång. Det är även väldigt lätt att konfigurera användarbehörigheter (t.ex. att enbart vissa personer får se wiki:n och kan se den incheckade koden).

Vad tycker du själv om Collaboa hittils då?

Nu har jag kört Collaboa ett tag och det funkar rätt hyfsat. Det märks att det är en produkt som inte riktigt är färdig, men de funktioner jag behöver har fungerat bra.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)