Är involverad i en dansklubb och nu snackas det om att sätta upp en informationstavla typ sådan som brukar sitta i matbutikerna. Dt skall vara enkelt att uppdatera innehållet.
Jag har ett förslag på en redigeringssida (fckeditor) och en webbsida men det räcker inte, tydligen vill man ha något som "rullar".
Powerpoint är ju en variant men inte lika enkel att ändra innehåll i.
Tanken är att visa nyheter och allmän info, några videoklipp från tävlingar ibland, kanske bilder. Ja allt som kan vara av intresse för medlemmar i en förening.
Så låt fantasin flöda och kom med genomförbara förslag.
En enklare CMS typ Wordpress verkar passa bra eftersom flera tydligen ska kunna skriva.
Stenhårt tips: Om det är du som ska göra jobbet, låt för helvete inte folk (som ofta inte har en susning) sitta och kräva hur en webbplats ska se ut, vad den ska innehålla, osv. Förlåt svordomen, men jag är dödstrött på folk som inte begriper ett uns av hur webben funkar eller jobbet bakom en webbplats, men ändå saknar varje form av självinsikt eller vett att backa ner och låta den som kan bättre (och som ska göra jobbet) ha det slutliga avgörandet - och acceptera det med ett "tack".
Tala om för dom att "rullande" grejer kräver javascript och skit som inte kommer att fungera i alla webbläsare, som kan sacka ner på andra, som är irriterande eftersom användare inte får läsa i eget tempo och som anses vara 1997 av i stort sett varenda människa som öppnat en webbläsare mer än tre gånger i sitt liv.
(Ledsen för utbrottet... jag blir bara så trött....Behöver du moraliskt stöd och argument längre fram, så återkom mer än gärna).
Förstår din frustation ;)
Nu är det så att jag har mycket att säja till om i detta fallet och innehållet skall bara visas på en skärm. Inte publikt sas.
I princip så kan det vara vilket "skit" som helst.
"Visas på en skärm"?
Menar du en enda skärm, lokalt och inte på internet, och där användaren inte har mus, tangentbord eller andra styrmedel?
Ska fler uppdatera, lägga in grejer och dona, eller är det en person med lite koll som sköter det?
Ska det vara i färg?
(Närå. Det sista var bara på skoj...) :)
EDIT: "Frustration" förresten... Ja. Ibland kan man bli frustrerad och förbannad på folk som ska vara med och bestämma och inte kan sätta sig i baksätet ens för ett ögonblick eftersom dom har så höga tankar om sig själva och låga om andra. Har just haft en liten dust med en kund om detta. Därav utbrottet... men nu känns det bättre - när man fått skrika av sig.
Yes, en enda skärm i en cafeteria utan några styrmedel.
Uppdateras via webben.
Det jag tänkt mig är att texterna uppdateras av flera men eventuella bilder och filmklipp läggs upp av mig.
Tankarna börjar luta åt Flash, då kan man växla sidor (rulla) och växla mellan text och bilder/video.
Yes, en enda skärm i en cafeteria utan några styrmedel.
Uppdateras via webben.
Tack. Det var ju en icke helt oviktig uppgift som kröp fram till slut. ;)
JaktJanne skrev:
Det jag tänkt mig är att texterna uppdateras av flera men eventuella bilder och filmklipp läggs upp av mig.
Tankarna börjar luta åt Flash, då kan man växla sidor (rulla) och växla mellan text och bilder/video.
Flash har väl tekniken för själva presentationen. Men vilket helvete att uppdatera! Och hur stor kommer inte filen att bli? Jag kan inte sånt här, men det borde väl finnas bättre grejer som kan plocka från en databas som du uppdaterar..hmm.....
Frågor igen:
Servern, är det *nix? Win?
Har du MySQL eller annan databas?
Stöder den php (4 eller 5)
Vilken webbläsare ska den presenteras med? FF? IE? Och vad är det för OS?
Det här låter så kul att jag ska kolla lite vad man kan göra - men det blir imorgon...
Hehe - Om du kan tänka dig en "fuling" + att "tavlan" består av en plattskärm och en PC, så du förmodligen åstadkomma det du vill med den här http://www.web-screen-saver.com/home.html
Det är en skärmsläckare som roterar bilder, HTML-sidor, eller HTML-sidor som den hämtar in från en RSS-fil...
Antingen konfigurerar du in sidorna som skall visas direkt i skärmsläckaren, eller också skapar du en RSS-fil som håller ihop vilka sidor som skall "ligga i loopen" och låter skärmsläckaren använda den. (det senare ger dig kontroll utan att du behöver ändra i själva skärmsläckaren, bara i RSS-filen den "lever av")
Film visar du mha HTML-sidor (har du dem lokalt på burken kanske du klarar dig utan streaming ;) )
Är det egentligen så smart att ha en dator online på det viset? Jag menar: Om det gäller bara en enda dator som det gäller så måste ju den ligga online 24/7. Och med filmklipp och jox så måste det ju till slut bli en ganska saftig bandbreddskonsumtion tycker man.
Är det inte bättre att ha en burk som inte är uppkopplad, utan använder antingen ett vanligt program (typ PowerPoint fast kanske bättre?) eller i alla fall använder sin egen server? Visserligen måste du (eller andra) åka dit för att uppdatera, men om du har en klon av hela bibban hemma och uppdaterar den, så kan det ju inte ta så lång tid. Eller?
Är det egentligen så smart att ha en dator online på det viset? Jag menar: Om det gäller bara en enda dator som det gäller så måste ju den ligga online 24/7. Och med filmklipp och jox så måste det ju till slut bli en ganska saftig bandbreddskonsumtion tycker man.
Där har du en ganska viktig tanke, iof så handlar det om 6-8 timmar på kvällstid.
Skall kolla in lite om jarvklos förslag.
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2