webForumDet fria alternativet

Ge ut webbtjänst på licens

Webbutveckling

4 svar · 699 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena
Jag har gjort ett system till en kund för administration av tex. idrottsföreningar.
Det är ett webbgränsnitt som i består dels av en hemsida och dels ett stort administrationsverktyg.

Nu har flera andra klubbar hört av sig och är intresserad av detta koncept så vi funderar på att börja sälja det på licens.
Till min fråga, är det något speciellt man måste ha / tänka på för att allt ska blir "rätt"?

Tanken är väl att de som köper det här får betala en löpande peng för underhåll / support mm. och såklart en "startpeng" för att sätta upp systemet.
Min fundering var om det krävs något speciellt tillstånd eller liknande för att göra detta?

Givetvis har jag F-Skatt och reg. firma.

Kanske någon av er vet om man kan läsa mer om det här eller om ni själva gjort något liknande?

Tack på förhand!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Nej, det behövs inget särskilt. Det är en tjänst du säljer.

Jag säljer själv textinnehåll som prenumerationstjänst och det fungerar bra.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är normal business. Bolla gärna ett kontraktsförslag med några innan ni släpper det hela.
Klart med ägande, förvaltning och support.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Okej, anledningen till att undrar är att det i på min F-Skattsedel står nått i stil med:
"Får inte sälja mjukvara / mjukvarulicenser", men jag antar att det betyder att jag tex. inte får kränga Windows / Office och andra program.

Tack!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

MickeA.com skrev:

Okej, anledningen till att undrar är att det i på min F-Skattsedel står nått i stil med:
"Får inte sälja mjukvara / mjukvarulicenser", men jag antar att det betyder att jag tex. inte får kränga Windows / Office och andra program.

Tack!

Du får i princip göra vad du vill. All sån där info som skatteverket vill ha om vad man pysslar med osv. vill dom ha för statistiken. Så kör hårt.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)