webForumDet fria alternativet

Scriptaculous

Webbutveckling

3 svar · 334 visningar · startad av emeratius

Medlem sedan dec. 20064 inlägg
Frågan#1

Hoppas på hjälp när det gäller DnD. Har stött på ett problem där jag skulle vilja göra en flytt av objekt via en DnD. Använder mig av http://script.aculo.us/ för detta ändamål.
Problemet är att jag försökt använda mig att två olika partials vid rendering av de olika fälten där objekten ligger.
En div för valda objekt och en div för ej valda objekt.
Nu vill jag flytta objekten fram o tillbaka. Det som ställer till det är att jag bara lyckas uppdatera en partial. Hur ska jag kunna uppdatera båda?

<%= drop_receiving_element('all',
    :update => "selected", :url => { :action => "drop_remove" },
    :accept => 'selected', :hoverclass => 'hover',
    :before => "$('spinner').show();",
    :complete => "$('spinner').hide();")
 %>

Eventuellt gör jag alldeles fel. Någon som har ett bra förslag?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Du behöver väl bara ha två drop_receiving_element (en per mottagande div) om tanken är att du ska kunna flytta objekt mellan två rutor?

Medlem sedan dec. 20064 inlägg

Jag har precis som du påpekar en drop_receiving_element per div.

Jag har dessutom en partial per receiving div för att kunna uppdatera via Ajax. (selected resp. all)

Drar jag sedan ett objekt från "all" till "selected" vill jag addera objektet till selected samtidigt som jag vill radera objektet från all.
Men i drop_receiving_element kan jag, såvitt jag vet, bara ha en :update med en url. Detta medför att jag bara kan uppdatera ena div:en.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Då är nog det enklaste att skapa en egen javascriptfunktion som har hand om uppdatering av div:arna eller den div som inte blir uppdaterad av :update. Du kan ju köra valfritt javascript i :complete, vilket borde vara tillräckligt? Eventuellt kan man fixa en enda action som både tar bort och lägger till objektet.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)