webForumDet fria alternativet

wordpress

Webbutvecklingur Webbutveckling - Övrigt

11 svar · 765 visningar · startad av peve

peveMedlem sedan aug. 200517 inlägg

Hejsan!
Har nu lyckats att installera wordpress 2.1 på webbhotellet.
Min fråga är nu om man inte kan editera sin hemsida jag hade innan
jag installerade wordpress? eller kan jag bara skapa en ny blogg och sidor med det?

MVH:Patrik

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Hur menar du? Hade du en wordpress-install tidigare? Är det design eller innehåll du vill ha över?

jag har gjort http://www.jvkonsult.com/ åt min far, men han vill kunan uppdatera texten och så själv, kan man kunna göra det med wordpress? har inte kunnskaper för att kunna installera tinymce och sådant! MVH:Patrik

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Wordpress fungerar för sig själv, du kan inte börja editera gdotyckliga sidor inifrån detta bloggverktyg. Du kan bara editera sidor som skapas inifrån verktyget, som baseras på de templates/mallar du installerar i Wordpress.

Den sida du länkat till ovan är gjort helt fristående, utan koppling till Wordpress.

Du har inget annat lätt och smidigt cms att rekomendera? spelar ingen roll om det är asp el php, webbhotellet stöder bägge. Skall vara enkelt för farsgubben att uppdatera, samt enkelt för mig att installera till designen han har idag.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Oavsett CMS, måste sidan mest troligt göras om för att passa det format som används av just det verktyget. Dvs den existerande sidan behöver göras om för att kunna integreras i CMS. Jag känner inte till något CMS där allt detta görs automatiskt.

yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg

Precis som legis skriver, så måste du nog göra om sidan. oavsett vilket publiceringsverktyg du väljer. Jag har själv faktiskt lagt in wordpress till en del kunder som bas till deras sidor, och sedan fixat en lämplig mall (themes) till deras sida, så att den ser ut som vilken vanlig hemsida som helst.

Det är ju behändigt nu också i wordpress, då du kan välja vilken sida som du vill ha som förstasida. Du behöver mao inte ha bloggen/nyhetssidan på första sidan.

Så mitt tips, är att börja leka med wordpress, och gör om din layot på sidan, till ett themes för wordpress.

okay, får fundera lite=) men om jag har en iframe tex som jag bara infogar texten i, går det inte då med ett slags cms? är bara text och en vit bakgrund då.
eller är jag ute och cyklar?=)

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Du cyklar Vättern runt :)

Vill du skapa möjlighet att ändra lite text på ett mindre antal sidor kan man enkelt bygga en smidig liten lösning med några asp-adminsidor och en accessdatabas eller för all del php/mysql. Ett fullfjädrat CMS är i såfall en grym overkill.

Behöver du ofta uppdatera ett stort antal sidor, göra dom sökbara samt möjligheten att ha flera användare/admins med olika behörigheter, då ska du nog titta mer på en kraftfullare lösning.

Men som dom säger här uppe, man kan inte ta en färdig hemsida och sedan klistra på en CMS-lösning för i en CMS ligger all text i en databas och all design i stilmallar och template-sidor. Det är därför det kallas CMS: content management system, dvs man fokuserar på lätthanterlig publikation av text/information.

Säg till om du vill ha hjälp med att skapa en liten mini-cms för din sida eller om du behöver hjälp med att styla WP!

okay!
Lättaste för honom är då en adminsida med formulär där texten lagras i en databas?
Men hur får man det på smidigt sätt att presenteras och få det kopplat till rätt sida?
hoppas ni har tålamod med mina frågor, annars tar jag ett varv runt vänen oxå=)

edit: glömde tillägga att det främst är asp jag förstår lite av. då menar jag lite!

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hehe!

Om du låt oss säga har en textmassa per sida så kan du först skapa en databas, jag jobbar i Access och skapar mig en DB och kallar den för JVK.mdb. I den skapar du en tabell som heter Content, tex. I den tabellen skapar du två kolumner: page & text.

Med så långt?

Vi kan väl fylla i en sida från början, i page-kolumnen, rad 1 kan vi tex fylla i "hem" och text-kolumnens fält blir "Jvkonsult & jourtjänst är ett företag som hjälper..." osv.

Ok, så nu har vi vår första sida klar.

Nu kan du på sidan om du har en asp-sida, anropa databasen och om du är på första sidan så kan du tex göra såhär

<%
Dim Conn
Dim rs
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set Rs = CreateObject("ADODB.Recordset")

Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("./JVK.mdb") 

sql = "SELECT text FROM Content where page='hem'"

Rs.Open sql, Conn
%>

och sedan där "Jvkonsult & jourtjänst är ett företag som hjälper.... " står i vanliga fall så skriver du istället

<%
response.write Rs("text")
%>

Oj, det blev omständigt det här. Jag forstsätter efter jag ätit middag :)
Men i alla fall, såhär får man ut text från en databas ut på sidan.

Nästa steg är att skapa admin-gränssnittet och det är egentligen rätt enkelt, man skapar en asp-sida med ett forulär som hämtar rätt text, kanske skapar ett fält per sida som finns eller varför inte göra en käck liten meny från "page"-kolumnen så man kan klicka på den man vill editera.

För att få editera bör man dessutom logga in på något sätt. Det finns färdigt, jag kan skicka över en färdig asp/msaccess-combo som jag använder mig av.

osv osv, det är inte så svårt men ganska roligt att sätta ihop sådant här :D

Tack alla för snabba svar!
Skall sätta mig imorgon och testa mig fram så får vi se hur det går.
Jag hör av mig till dej headbug om det blir problem.
Tusen tack alla igen.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)