Analogin om brödsmulor kommer för övrigt från Hans och Greta-berättelsen.
VictorY skrev:
Ah, mycket intressant, det ska jag kolla upp noggrannare. Nu inser jag att det är du som är Backend Media-snubben - coolt. :D
Förresten, på din blogg säger du att "Drupal faktiskt [är] gjort för användare och inte för nördar". I så fall är det nog uppenbart att jag är en nörd, och inte någon användare. För för mig var Drupal ett av de minst lättanvända CMS jag testat. Men nu har jag ju inte testat så många, varför jag faktiskt litar på ditt omdöme mer än mitt eget. Därför skulle jag vilja har förklarat mer exakt vad som gör det trevligare för användarna?
Nu tittar jag främst på systemet när det är uppsatt och färdiginställt (alltså det man egentligen ska använda det till). Vill jag lägga till något så klickar jag på menyalternativet "Create content" och sedan "book page". Mycket svårare än så är det inte, och de jag jobbar med skulle nog utan problem kunna hantera det utan svårighet.
Sedan är ramverket viktigt, alltså hur det är uppbyggt och hur man kan bygga vidare på det. Drupal lagrar och behandlar alla innehållstyper (bilder, nyheter, statiska webbsidor etc) på samma vis, som en så kallad nod, vilket gör att det är oerhört flexibelt. Jag använder själv denna modell och har inte hittat några nackdelar.
Sedan är jag väldigt beroende av taxonomier, som jag tycker är bra genomfört i Drupal. Fast jag tror inte den är kopplad till sökmotorn, så det är en begränsning. Inlärningskurvan är förhållandevis låg jämfört med andra system jag testat, och de flesta frågetecken förklaras genom hjälptexter direkt på sidorna. ezPublish och Typo3 tycker jag är en mardröm att använda just för att jag inte fattar någonting. Jag kan inte utan svårigheter lägga till en nyhet (vilket borde vara en vanligt förekommande uppgift, och därmed ha en länk närmast på förstasidan). Gränssnittet är unikt som inte liknar någon annans, vilket säkert är effektivt när man väl har lärt sig, men jag måste ha system som är lätt att lära genom trial-and-error och korta, muntliga instruktioner över telefon eftersom jag kanske bara arbetar en kort tid med nya personer i systemet som sedan lämnar.
Nackdelen (som i de flesta system) är separationen mellan kod och presentation. Drupal är inget undantag. Innehållet separeras oftast väldigt bra, men att ändra utseendet på webbplatsen kräver ofta kunskaper i php eller motsvarande programspråk. Jag föredrar MVC-separering i stil med den som rapporten Enforcing Strict Model-View Separation in Template Engines beskriver.
Här har däremot vBulletin lyckats lösa det smidigt, men tyvärr har de blandat mycket AJAX och javascript i sin kod (som också kan innehålla säkerhetsluckor), vilket gör att den ändå måste uppdateras lika ofta som det kommer en ny uppdatering.
Sedan är det ju så att om man jämför tio produkter med exakt samma funktioner kommer de att skilja sig markant vad gäller lösningar på problem, gränssnitt och arbetsflöde. Det blir i slutändan en smaksak vad man gillar och det går inte att säga att det ena är bättre än det andra.
Mitt arbetsflöde är huvudsakligen redaktionellt, där en person lägger upp innehåll som en redaktör sedan kan godkänna eller förkasta.
Lasp skrev:
Kan detta vara intressant läsning i ämnet?
http://it24.idg.se/2.2275/1.96239
Länken fungerar inte för mig, har du någon annan?