webForumDet fria alternativet

Integrera forumdatabas med en "vanlig" medlemsdatabas?!

Webbutveckling

3 svar · 503 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Finns det någon på wF som har erfarenhet av att integrera, låt säga, vBulletins alt. Invision Power Boards forum(medlemsdatabas) med en redan existerande medlemsdatabas?

Läget är följande. Jag har driver ett projekt som återfinns på https://www.flygfyren.nu.

I början av projektet utvecklade jag ett eget forum istället för att använda något av de mer kända och etablerade. Detta har trots sin enkelhet fyllt sidans behov ganska bra, fram tills nu.

Sedan en tid tillbaka har jag hållit på med ytterligare en ny variant. Samtidigt som jag kodat har jag funderat över om JAG gör RÄTT saker i det här projektet. Det jag kan säga är väl att det positiva med att koda ett eget forum är att man lär sig väldigt mycket. Nackdelen att göra det själv, är att det tar så fruktansvärt mycket tid som jag hellre vill lägga på andra saker i projektet som är viktigare, exempelvis marknadsföring för att öka medlemsantalet samt att producera intressant innehåll (bränsle till brasan).

Jag har tidigare snuddat vid tanken att använda ett redan befintligt forum och försöka integrera det med min nuvarande portal som jag har utvecklat själv. Den gången föll det på att det verkade vara en alltför komplicerad process.

Nackdelen som jag ser det med många av forumen är att de innehåller så mycket "lull lull", smäck helt enkelt, som iaf jag inte vill ha på min sida och som gör att de bli en i mängden.

Någon som har bra kunskap i hur man integrerar en forumdatabas med en redan befintlig medlemsdatabas. Vill ju inte ha dubbla inloggningar osv.

En sida som verkar ha lyckats med integreringen i sin övriga portallösning är http://www.fotosidan.se/forum/index.php

Hör av er om ni har ett litet tips eller en komlpett lösning ;)

Take care!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag hade samma problem för ett antal år sedan. Ett egenutvecklat forum som växte så mycket att jag i stället gick över till vBulletin för att slippa utvecklingstid. Jag fann ingen anledning att bygga något själv när någon annan byggt precis det jag behöver.

Medlemsdatabasen i det egenutvecklade forumet var så pass lik vBulletin att jag enkelt kunde konvertera all information, och sedan använda det systemet för all medlemsaktivitet. Att ha två inloggningar för medlemmar är som du säger mer till skada än till nytta.

Sedan har jag byggt ett fåtal API:er runt vBulletin för att kunna kommunicera. vBulletin är ju byggt i PHP medan jag använder ASP.NET så det var jag så illa tvungen till. Annars finns det medföljande API i de senare versionerna, vilket underlättar väldigt mycket.

Har du ett publiceringssystem som exempelvis Drupal i botten finns det "bryggor" man kan ladda ned. Som namnet antyder fungerar det som en brygga mellan publiceringssystemet och forumet, och all administration och uppgifter sparas på ett enda ställe. På så vis kan man bygga ihop flera applikationer utan större problem och tankeverksamhet. ;)

Så mitt förslag är att du försöker konvertera medlemstabellen till det format som Invision Power Board eller vBulletin använder. Bygg sedan din lösning runt forumet. Att integrera två oberoende medlemstabeller tror jag inte alls på.

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Pace skrev:

Jag hade samma problem för ett antal år sedan. Ett egenutvecklat forum som växte så mycket att jag i stället gick över till vBulletin för att slippa utvecklingstid. Jag fann ingen anledning att bygga något själv när någon annan byggt precis det jag behöver.

Jag känner att jag måste börja skilja bisak från huvudsak. Hur roligt man än kan tycka det är att sitta och knepa och knåpa med koden så tar det dyrbar tid från andra viktigare saker! Allting det jag vill ha finns i vbulletin och Invision Power Board. Vilket av dessa forum skulle du förorda? Nu vet jag ju att du använder det förstnämnda.

Pace skrev:

Medlemsdatabasen i det egenutvecklade forumet var så pass lik vBulletin att jag enkelt kunde konvertera all information, och sedan använda det systemet för all medlemsaktivitet.

Jag har ju en membertabell i min databas där jag lagrar alla profiluppgifter. Sedan har jag ytterligare tabeller som innehåller exempelvis certifikatkategorier av olika slag som är länkade (relation) till medlemstabellen. Det finns väl inget hinder för att jag själv lägger till tabeller i vbulletininstallationen så att det passar mina behov? Hur ser det ut med behörighet i vbulletin? På min nuvarande sida har jag ju ett behörighetssystem som kontrollerar åtkomst till olika sidor för olika användare beroende på vilken medlemsnivå och grupptillhörighet de har.

Pace skrev:

Annars finns det medföljande API i de senare versionerna, vilket underlättar väldigt mycket.

APIerna är ett interface för att utnyttja funktionaliteten i forumet?

Pace skrev:

Har du ett publiceringssystem som exempelvis Drupal i botten finns det "bryggor" man kan ladda ned. Som namnet antyder fungerar det som en brygga mellan publiceringssystemet och forumet, och all administration och uppgifter sparas på ett enda ställe. På så vis kan man bygga ihop flera applikationer utan större problem och tankeverksamhet. ;)

Kollade idag på Drupal och tyckte till en början det verkade riktigt bra. Det här är ju också något som tar tid att utveckla, ett CMS alltså. Huvuddelen av min tid, på lite sikt, ska ju ligga på att skapa intressant innehåll och inte sitta och "koda" tills jag är gammal och gaggig. Men i slutet av dagen kändes det som att det kanske inte är något för mitt projekt. Om jag använder Drupal får jag ju ytterligare en användasdatabas, som enligt dig bara vBulletin stödjer. Hur är det med IPB? Har de stöd för Drupal? Vad har du för generell uppfattning om att använda ett färdigt CMS kontra göra ett eget?

Det jag inte vill ska hända är att sidan blir någon mainstreamsida om jag går över till ett CMS.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

lillebror skrev:

Jag känner att jag måste börja skilja bisak från huvudsak. Hur roligt man än kan tycka det är att sitta och knepa och knåpa med koden så tar det dyrbar tid från andra viktigare saker! Allting det jag vill ha finns i vbulletin och Invision Power Board. Vilket av dessa forum skulle du förorda? Nu vet jag ju att du använder det förstnämnda.

Ja, och jag rekommenderar det förstnämnda. ;)

De har ganska lika gränssnitt så för medlemmarnas skull tror jag inte det spelar någon roll. Jag tror det är viktigare att du tittar på om det finns tilläggsprogram/moduler, svenska översättningar, bryggor (t ex Drupal - vBulletin som jag nämnde) och så vidare. Båda forumen är nog mer än väl lämpade för huvuduppgiften.

lillebror skrev:

Jag har ju en membertabell i min databas där jag lagrar alla profiluppgifter. Sedan har jag ytterligare tabeller som innehåller exempelvis certifikatkategorier av olika slag som är länkade (relation) till medlemstabellen. Det finns väl inget hinder för att jag själv lägger till tabeller i vbulletininstallationen så att det passar mina behov? Hur ser det ut med behörighet i vbulletin? På min nuvarande sida har jag ju ett behörighetssystem som kontrollerar åtkomst till olika sidor för olika användare beroende på vilken medlemsnivå och grupptillhörighet de har.

Jag skulle nog råda dig till att ha dina egna uppdateringar sparade i en egen tabell. Du knyter bara ihop dem med id-numret.

Framför allt gör det separationen tydlig, rent fysiskt. Sedan kan du aldrig veta om vBulletin/Invision Power Board väljer att lägga till ett tabellfält med samma namn som ditt eget. Då måste du hela tiden se upp för det och lösa problemet när det uppstår. Det behöver du aldrig tänka på om du har delat upp det i två tabeller.

Låt vBulletin/Invision Power Board sköta behörigheten för forumet och din egen behörighetstabell för resten av sidorna.

lillebror skrev:

APIerna är ett interface för att utnyttja funktionaliteten i forumet?

Precis.

lillebror skrev:

Vad har du för generell uppfattning om att använda ett färdigt CMS kontra göra ett eget?

Som du redan nämnt så är tid en viktig faktor. Det är ibland onödigt att uppfinna hjulet igen när någon annan redan gjort det. Men det går inte att komma ifrån att egna lösningar är betydligt snabbare (så länge de görs rätt), enklare och framför allt skräddarsydda. Du kan få det precis som du vill.

Det är givetvis också möjligt om du skaffar ett publiceringssystem som tillåter moduler. Då kan du bara "plugga in" den i systemet.

Det är också viktigt att tänka på vad man vill uppnå med webbplatsen. Ska du göra den helt unik med många egna funktioner som inte finns någon annanstans är det kanske en god idé att knacka kod själv. Försök visualisera vad som hänt om fem år, och vad som krävs för att nå dit.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)