Force type är lite neklare att använda och fungerar på alla (?) webbhotell.
mod_rewrite är lite mer komplicerat men erbjuder också mer avancerad lösningar, men det ä inte alla webhotell som har rewrite engine on, eller låter dig sätta på den.
Tänkte att jag i dag skulle ta mig tid och verkligen djupläsa artiklarna colione tipsade om och försöka få ordning på det här. Det går inte så bra.
Jag har en mapp med en massa php-filer. Låt säga att det ser ut så här:
/index.php
/information.php
/kontakt.php
/osv...
Vad jag inte förstår är hur jag ska länka till de här sidorna och samtidigt få en annan url. Går jag in på information.php så vill jag att länken skall bli /information/ och inte /information.php
Skulle någon kunna hjälpa mig lite på traven?
Jag har tillgång till både mod_rewrite och Force type.
Kanon! Ska leka lite med det här nu. Återkommer säkert! :bire
r\ Nedrans, den visade cachade filer!
Omskrivningen av url:en fungerar, men jag får ett 404 i stället. :l Vad ska jag göra åt det? Efter att ha lagt in: "# get rid of Content-Location" så fick jag Internal Server Error.
du kan ju faktiskt spara filerna som information utan .php och sedan med hjälp av force type tvinga typen till php för servern och få länken att se ut så...
du kan ju faktiskt spara filerna som information utan .php och sedan med hjälp av force type tvinga typen till php för servern och få länken att se ut så...
Krävs inget speciellt. Du kan ta en godtycklig fil och langa på hur mycket extra path som helst på den. Fast jag förstår inte varför du vill göra det egentligen, det bara knasar till alla relativa URL:er.
Krävs inget speciellt. Du kan ta en godtycklig fil och langa på hur mycket extra path som helst på den. Fast jag förstår inte varför du vill göra det egentligen, det bara knasar till alla relativa URL:er.
Mja, du har väl rätt. Men jag tycker en url ser snyggare ut ifall man har en avslutande /. :)
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849