webForumDet fria alternativet

Bloggverktyg, ASP/ASP.NET, W3C?

Webbutveckling

4 svar · 595 visningar · startad av VictorY

Medlem sedan dec. 2004135 inlägg
Frågan#1

Hej,

Saken är den att jag skulle behöva dra igång en blogg, men iom att jag gillar att ha kontroll över saker och ting - skulle jag vilja lägga upp den på mitt webbhotell, alltså inte använda någon tjänst på nätet. Alltså söker jag ett bra bloggverktyg.

Så långt allt väl, WordPress är väl ett vettigt alternativ. Men här kommer problem två: Mitt webbhotell stöder ASP och ASP.NET, men inte PHP eller dylikt. Alltså behöver jag en blogg gjord i ASP eller ASP.NET (helst ASP.NET).
Och som om inte det var nog kommer nu det sista problemet: Jag är väldigt känslig vad det gäller webbstandarder, resultatet bör alltså följa dessa så bra som möjligt.
Och naturligtvis (?) är jag inte berädd att betala - i så fall vore det billigare att fixa ett webbhotell med stöd för PHP.

Alltså behöver jag ett bloggverktyg som:
- är gratis
- är gjort i ASP eller ASP.NET (helst ASP.NET)
- följer webbstandarderna (XHTML)
- är bra i övrigt
- använder MySQL-databas (eller någon lösning som inte använder någon (SQL-)databas alls)

Det ska helst inte var för enkelt (men naturligtvis inte fööör avancerat heller, lagom är bäst ...). Stöd för pingbacks (heter det så?) etcetera vore ju inte en nackdel precis.

Någon som vet vad jag söker, och var jag får tag på det?
Förstår om det är orimliga krav jag ställer, men det är ju värt ett försök.

Tack på föhand

/edit: Glömde förut att påpeka att jag inte har stöd för MsSQL, i databasväg är MySQL det enda intressanta.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Community Server Personal Edition.

Jymdis skrev:

Community Server Personal Edition.

Tack för förslaget, tyvärr missade jag att tala om en sak: Jag har tillgång till en MySQL-databas (och Access, men ...), men jag har inte tillgång till MsSQL. Ber om ursäkt för det.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Då tror jag du får svårt.
Har själv letat efter ett sådant verktyg, som är bra, men inte hittat det.

Jymdis skrev:

Då tror jag du får svårt.
Har själv letat efter ett sådant verktyg, som är bra, men inte hittat det.

O_o
Hjälp vilket snabbt svar. :)
Okej, jag var lite rädd för det. Men tack för (de oerhört snabba) svaren.

Får väl helt enkelt hitta någon annan lösning tills jag får tid att göra något eget.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)