Jag har ett antal problem som jag skulle vilja få hjälp med. Eftersom de är några stycken valde jag att slänga ihop dem till en tråd istället för flera.
Problem 1:
När jag lägger till något i min databas och sedan skriver ut datumet inklusive tiden, får jag helt fel datum och tid. T.ex. Efter jag har lagt till informationen i databasen visar databasen att man har lagt till informationen 2031-01-07 14:13:00. Helt fel alltså.
Databasen ser ut såhär:
Fält datum
Typ DATETIME
Längd/Värden*
Kollationering
Attribut
Null Nej
Standard** 0000-00-00 00:00:00
Extra
PHP-koden:
<?php
//Här hämtar vi ut all information om alla guider och loopar ut dem
$i = 1;
$qguider = mysql_query("SELECT * FROM guider ORDER BY datum DESC");
while($sguider = mysql_fetch_array($qguider)) {
$i++;
if(($i%2))
{
$bg = "#F9F9F9";
}
else
{
$bg = "#FFFFFF";
}
?>
<?php echo $sguider['datum']; ?>
--------------------------------------------
Problem 2
JavaScript:
Jag har en funktion som visar en dold div. Det funkade i Fx och i IE men nu gör det inte det. Det har funkat i IE 6 och fx 2. Har inte provat i IE 7 än. Symptomen är att när man trycker "Innehållsföreteckning (klicka för att visa)" skickas man upp till toppen och diven visas inte. Efter upprepade försök visas den men det är jobbigt (n)
showhide.js
<!--
var state = 'none';
function showhide(layer_ref) {
if (state == 'block') {
state = 'none';
}
else {
state = 'block';
}
if (document.all) { //IS IE 4 or 5 (or 6 beta)
eval( "document.all." + layer_ref + ".style.display = state");
}
if (document.layers) { //IS NETSCAPE 4 or below
document.layers[layer_ref].display = state;
}
if (document.getElementById &&!document.all) {
hza = document.getElementById(layer_ref);
hza.style.display = state;
}
}
//-->
<a href="#" onclick="showhide('innehall');">Innehållföreteckning (klicka för att visa)</a><br>
<div id="innehall" style="display: none; font-size: 13;">bla bla bla</div>
Du får nog räkna med att vänta lite längre än trekvart en fredagkväll innan folk kastar sig över dina frågor. Vi ogillar tjat.
- - -
Om problem 1 är att det lagras fel datum / tid i tabellen, visa koden som lagrar informationen i databasen.
Hmm, ja ska tänka på det till nästa gång...
PHP-koden:
<?php
//Då ?addguide=$id&add står i adressfältet kommer följande kod att laddas
if(isset($_GET['add'])) {
//Lägger in dagens datum i variabeln $datum som ex 1/9-04
$datum = date('j/n-y H:i');
//SQL kod för att lägga in i databasen
mysql_query("INSERT INTO guider (rubrik, skribent, datum, innehall) values ('" .$_POST['rubrik']. "', '" .$_POST['skribent']. "', '$datum', '" .$_POST['innehall']. "')") or exit(mysql_error());
Jag vill att det ska visas som 2007-02-03 14:22 t.ex.
När du lagrar datum i en databas ska du använda datumfält, och du ska formatera datumen vid utskrift. När du lagrar datumet måste du se till att databasen förstår vad du vill lagra. Använd formatet yyyy-mm-dd, och formatera sedan datumen när du ska skriva ut dem.
Jag hade gjort sisomsåhär:
mysql_query("INSERT INTO guider (rubrik, skribent, datum, innehall) values ('" .$_POST['rubrik']. "', '" .$_POST['skribent']. "', CURRENT_TIMESTAMP, '" .$_POST['innehall']. "')") or exit(mysql_error());
När du lagrar datum i en databas ska du använda datumfält, och du ska formatera datumen vid utskrift. När du lagrar datumet måste du se till att databasen förstår vad du vill lagra. Använd formatet yyyy-mm-dd, och formatera sedan datumen när du ska skriva ut dem.
Jag hade gjort sisomsåhär:
mysql_query("INSERT INTO guider (rubrik, skribent, datum, innehall) values ('" .$_POST['rubrik']. "', '" .$_POST['skribent']. "', CURRENT_TIMESTAMP, '" .$_POST['innehall']. "')") or exit(mysql_error());
Hmm.
"formatera sedan datumen när du ska skriva ut dem." - hur då? :q
F.ö. vet du något om mitt javascript problem?
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849