webForumDet fria alternativet

Ska man göra mobilsida i WML eller html?

Webbutveckling

2 svar · 345 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Tänkt att göra en sida för mobiltelefoner. Frågan är om jag ska använda mig utav wml eller vanlig html då det verkar som om många mobiler har stöd för html idag?

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

HTML.

WML är dött.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

• WML är märkspråket för WAP 1.x
  • XHTML Mobile Profile *är* märkspråket i WAP2 (som numera i praktiken ersatt WAP 1.x)
  • Utöver det levereras moderna nallefoner med webbläsare som försöker hantera all sorts HTML ungefär som vilken Desktop-webbläsare som helst

Jag har inget annat än egna funderingar att sätta bakom detta, men om du inte du inte har besökare med gamla nallefoner (typ äldre människor) som målgrupp, utan folk som är mobiltelefonintresserade, bör du kunna sikta på WAP2 eller "Vanlig HTML".

Våra vanligaste mobiltelefontillverkare rekommenderar användning av XHTML Mobile Profile levererad som "application/xhtml+xml" - men zcorpan har gjort en undersökning som visar att flera mobiltelefonwebbläsare glufsar i sig det de får på ungefär samma sätt som en "vanlig" webbläsare - dvs de tar höjd för att klara av "taggsoppa" också och är egentligen inte förberedda att hantera alla aspekter av XHTML - så om du inte ids lägga krut på att skapa korrekt XHTML-kod i alla lägen så funkar tydligen det mesta i rätt många nallefoner ändå - än så länge.

... och så har vi ju Opera Mini som inte läser webbsidor direkt, utan "surfar" via proxy (dvs den tar alltid omvägen via en serverfarm (i Norge?) ) och klarar nästan vadsomhelst i HTML-väg oavsett kodkvalitet (den omvandlar alltså webbsidor och bilder du besöker till ett eget mellanformat på vägen mellan Operas serverfarm och din nallefon)

Mina åsikter kan sammanfattas ungefär såhär:
Jag skulle nog använda XHTML eller HTML för en mobilversion idag och lägga krut på att få till bra CSS, hantering av bildstorlekar (bandbredd kostar pengar för många som surfar mobilt) och användbarhet (menyer) m.m. för den mobila versionen så att det verkligen blir bra - hellre än att börja skapa en mobil version i ett utdöende språk som WML.

For what it's worth :birp

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)