Hej
Har ett fungerande reg expr som jag fått hjälp med. Detta fungerar på heltal och decimaltal med kommatecken. Skulle behöva utöka detta att gälla tal större än 0
dvs 0,1 och 1 och 1,0 ska fungera
detta är vad ja ghar
^(:?\d+,)?\d+$
19 svar · 822 visningar · startad av neversleep
Hej
Har ett fungerande reg expr som jag fått hjälp med. Detta fungerar på heltal och decimaltal med kommatecken. Skulle behöva utöka detta att gälla tal större än 0
dvs 0,1 och 1 och 1,0 ska fungera
detta är vad ja ghar
^(:?\d+,)?\d+$
^(\d*,?\d+)$
där ska den träffa:
0,1
1,0
1,11
,0
1
osv.
Om du vill även ha . som ett val:
^(\d*(,|.)?\d+)$
just ja ;) förlåt ;)
stort tack till er båda
... kollade lite på Peter S kod... blir det inte problem om vi har 10,1?
^0,\d*?[1-9]|[1-9]\d*?(?:,\d+)?$
ska det kanske vara?
Helt klart!
Här kommer mitt förslag:
^((0,\d*[1-9]$)|([1-9]\d*(,\d+)?))$
red/ Uppdaterade den något för att fungera med positiva heltal < 10 :)
red/ Uppdaterade den igen så att den inte accepterar tal utan nuffra före decimalen, typ ,56.
Matchar den positiva heltal < 10? ;)
Gein skrev:
01,1 kommer matchas som 1,1 automagiskt.
testade Peter S och "min"... ser ut som den gör det redan ;)
voigtann1 skrev:
testade Peter S och "min"... ser ut som den gör det redan ;)
:)
Ärligt talat så missade jag helt din korrigering av Peter S ursprungliga lösning, det var därför jag började med en egen. Måste varit lite snabb när jag läste.
MEN, eran lösning accepterar ",56" som heltalet 56 :p
Eran verkar dessutom få två matchingar på t.ex. 0,111 (en vid 0,1 och en vid 11). (iaf enligt detta test)
Gein skrev:
:)
MEN, eran lösning accepterar ",56" som heltalet 56 :p
Eran verkar dessutom få två matchingar på t.ex. 0,111 (en vid 0,1 och en vid 11).
Kallas Special feature ;)
Gein: din senaste revidering går att förenkla och förbättra ytterligare
^(?:0,\d*[1-9]|[1-9]\d*(?:,\d+)?)$
01,00 matchas då inte Peter ;)
Så länge vi använder det decimala talsystemet förstår jag inte varför man skulle skriva nollor framför ett heltal längst till vänster på det sättet. Hade det oktala varit aktuellt, däremot.
Inget av de andra uttrycken matchar för den delen heller det skrivsättet.
Peter S skrev:
Så länge vi använder det decimala talsystemet förstår jag inte varför man skulle skriva nollor framför ett heltal längst till vänster på det sättet. Hade det oktala varit aktuellt, däremot.
Inget av de andra uttrycken matchar för den delen heller det skrivsättet.
Det är riktigt, efter en liten ändring så försvann den featuren. Nåväl kan vi enas om att det får bli det slutgiltiga svaret då?
Kul tråd ;) Tack för förslag och förbättringar ;)
Gein skrev:
Det är riktigt, efter en liten ändring så försvann den featuren. Nåväl kan vi enas om att det får bli det slutgiltiga svaret då?
Såvida det inte finns ett ännu bättre sätt... Det är ju dessa diskussioner som gör att vi alla lär oss nya saker :bire