webForumDet fria alternativet

Lägga upp på webbhotell

Webbutveckling

5 svar · 668 visningar · startad av emeratius

Medlem sedan dec. 20064 inlägg
Frågan#1

Hej,
Hur lägger jag upp mina filer på ett webbhotell?
Läggar jag upp hela min struktur av filer eller ska det skapas någon exekverbar fil som ska läggas upp?
Nu pekar det helt enkelt bara på min www katalog.

Jag famlar i mörkret :P

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Du lägger upp hela din filstruktur, men webbhotellet måste ha stöd för Ruby on Rails. Ingen exekverbar fil alltså.

Jag har testat att köra Ruby on Rails både på vanliga shared hosting-konton (läs webbhotell) och egna servrar eller VPS:er. Friheten man får med ett VPS-konto är ofta fördelaktig.

Om du ska köra seriöst är det även fördelaktigt att plocka in Capistrano, Subversion, Apache med mod_proxy och Mongrel med mongrel_cluster i sammanhanget, men det kanske är överkurs om du bara vill komma igång? :)

Medlem sedan dec. 20064 inlägg

Capistrano

Capistrano är något jag inte snubblat över tidigare.
Det tipset kommer jag ta med mig i min framtida RoR utveckling.

Jag är dock fortfarande i startgropparna för mitt lilla privata projekt som tog en helomvändning då jag fick nys om RoR.
Min plan har varit att använda mig av subversion då jag redan använder det i jobbet med Java-utveckling. Därför ser jag att Capistrano kommer definitivt att användas.

Eftersom jag bara använt mig av WEBrick tidigare visste jag inte alls vart filerna skulle läggas på mitt shared hosting-konto. Där ska ju filerna bara läggas i min www katalog.

Vilket webbhotell har du?

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

När vi ändå är inne på produktion. Lämpar sig Rails att köras på Windowsplattformar?

pirajan skrev:

När vi ändå är inne på produktion. Lämpar sig Rails att köras på Windowsplattformar?

Personligen har jag ingen erfarenhet av det. Jag har provat på CentOS, Red Hat och Mac OS X. Inga problem på någon av dem. För utveckling lär det ju inte vara några större problem att köra Windows, men du tappar ju stöd för Capistrano exempelvis.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)