webForumDet fria alternativet

Webbeditor med "includes"?

Webbutveckling

5 svar · 486 visningar · startad av magnus_fossum

Medlem sedan juli 200338 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag sitter och knackar kod för mitt bands hemsida på den här adressen:

http://crashpans.steelband.se/test/

Endast de två översta länkarna i menyn fungerar när detta skrivs.

Stora delar av koden kommer att bli identisk för de olika delsidorna. Det skulle man kunna ordna med PHP-includes på servern. D.v.s. webbsidorna skulle byggas upp dynamiskt och ha ändelsen ".php".

Jag skulle dock föredra statiska sidor med ändelsen ".html".

Finns det någon OK gratis webbeditor där man s.a.s. kan arbeta med "includes" på den egna datorn men där sidorna "kompileras" till statiska html-sidor innan man laddar upp på nätet?

Magnus

[ Jag har omformulerat min fråga i den här tråden: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=151395 ]

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

hmmm....

Jag skulle dock föredra statiska sidor med ändelsen ".html".
Finns det någon OK gratis webbeditor där man s.a.s. kan arbeta med "includes" på den egna datorn men där sidorna "kompileras" till statiska html-sidor innan man laddar upp på nätet?

För att besvara din fråga om htmledior är svaret ja - html-kit kan vara svaret på detta. Beträffande dina andra frågor så får jag lite huvudbry. Du vill alltså lokalt köra med php men att dessa koder blir kompilerade till html på servern?

Min fråga är således - vill du ha en design där du slipper uppdatera varenda sida vid ändringar? I så fall är det php-include du ska använda. Php är ett serverscriptspråk, så om du lägger in dina phpkoder omtolkas dessa av servern och blir till "vad jag tror du menar" html. Fördelen med php är ju att du delar in sidan i olika segment som du sedan infogar tillbaka från respektive fil via php-include koden. Det innebär att du inte behöver ändra på fler ställen än i dina includefiler. Själva innehållet på sidan - det vill säga den text som inte ska vara statisk skriver du in som vanligt i respektive dok.

Grunden för detta är, om du har en två kolumnsdivlayout, en index.php, en header.php, en menu.php (till siodkolumnen) och en footer.php.

includemärkningen som kallar på respektive fil ser ut som detta:

<?php include 'header.php'; ?> [red]<------ kallar på din header[/red]

<?php include 'menu.php'; ?>  [red]<------ kallar på din sidokolumn[/red]

<?php include 'footer.php'; ?> [red]<------ kallar på din footer[/red]

Koderna som ligger i ovanstående php-filer motsvarar de koder som skulle ha funnits om du inte hade delat upp dem.

Ditt indexdok ser ungefär ut så här när du har delat in sidan och lagt till dina includesnuttar:

index.php

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head>
<title>Din Titel på sidan</title>
<meta name="keywords" content="" />
<meta name="description" content="" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head>
<body>
<?php include 'header.php'; ?>
<?php include 'menu.php'; ?>

Mellan dessa två include-märkningar skriver du in din text

<?php include 'footer.php'; ?>
</body>
</html>

mvh/Lena

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

magnus_fossum skrev:

Hmm...
Låter som om du skulle kunna ha nytta av JEdit och dess plugin-modul "Includes Parser"

Includes Parser was designed to add "Includes Capabilities" to HTML pages. Basically, it allows you to define strings in HTML files that effectively say "Include the contents of file x here". The input files are parsed for strings that contain these directives, and any that contain a valid filename are replaced with the contents of the file. These contents are then copied to an output file so that the input remains intact. For an HTML site, the input files are stored on your hard drives, while the output is uploaded to the web. This allows you to keep the menu, tables, images, etc that define the overall look of each page (ie: the template) separate from the contents of this page. If you want to add an item to the menu or change the path to an image, you only have to change this in the "menu" file. If there is an include directive for this "menu" file in each of the content files, all you have to do is run Includes Parser on the entire input directory, and then upload the resulting files in the output directory to your website. This functionality can be extended to other sorts of text files besides HTML.

.. och JEdit är en, i mitt tycke, helt OK gratis webbredigerare (den enda jag använder för närvarande faktiskt ;) ), speciellt om man lägger lite tid på att botanisera sig fram till en vettig mängd plugins...

Tack för omsorgsfullt svar!

kaxigt skrev:

Beträffande dina andra frågor så får jag lite huvudbry. Du vill alltså lokalt köra med php men att dessa koder blir kompilerade till html på servern?

Jag menar inte att jag vill köra PHP på den egna datorn. Däremot att jag skulle vilja lägga upp arbetet på den egna datorn på ett sätt som liknar det man kan göra på en server med includes (och textvariabler). Jag vill dock ladda upp statiska html-sidor.

Det kan rent av vara en funktion som de flesta eller alla webbeditorer har. Jag vet inte så noga eftersom jag antingen har använt Notepad eller ändrat direkt på servern genom webbhotellets kontrollpanel.

Pagespinner för Mac vill jag minnas hade en sådan funktion som jag eftersöker. Dock behöver jag en textredigerare för PC.

Magnus

[ Jag har omformulerat min fråga i den här tråden: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=151395 ]

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

magnus_fossum skrev:

Dock behöver jag en textredigerare för PC.

Magnus

Hmm...
Testade du JEdit då? Den är visserligen skriven i Java och på så sätt plattformsoberoende, men den funkar klockrent även under Windows, och jag hade då inga problem att få igång include parser-modulen när jag testade den för något år sedan eller så ;)

Hittar du inget annat får du väl annars slanta upp och köpa DreamWeaver - Den har ju precis en sådan funktion du är ute efter i form av "Dreamweaver Templates" ;)

Tack!

jarvklo skrev:

Hmm...
Testade du JEdit då? Den är visserligen skriven i Java och på så sätt plattformsoberoende, men den funkar klockrent även under Windows, och jag hade då inga problem att få igång include parser-modulen när jag testade den för något år sedan eller så ;)

Hittar du inget annat får du väl annars slanta upp och köpa DreamWeaver - Den har ju precis en sådan funktion du är ute efter i form av "Dreamweaver Templates" ;)

På beskrivningen så verkar JEdit med "Includes Parser" vara det jag behöver. "Dreamweaver Templates" kan också vara rätt. Finns det fler alternativ?

Magnus

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)